جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

جلسه یازدهم نهج البلاغه




برنامه جلسه  یازدهم:


تا ابتدای خطبه  ،دویست و شانزده


می خونیم



مهلت اتمام: بیست و پنج بهمن ماه




  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۷)

  • جوان مرصوص
  • سلام علیک
    192)" آن کس را که بر وی ستم کرده می بخشاید.
    .
    .
    اگر به او ستم شود شکیبایی میورزد تا انتقامش را خداوند بگیرد."
    وقتی انسان کسی را می بخشد آیا منتظر می ماند تا خداوند انتقامش را از او بگیرد؟
    194) وصفشان دوای درد. منظور چیست؟
    194) برای هر دری کلیدی و برای هر شبی چراغی مهیا نموده اند کنایه از چیست؟
    198( بند 8) و عیب هایش در حال آشکارشدن . منظور عیب های کی یا چی است؟
    199) در راه اقامه نماز بردباری کردن منظور چیست؟( یعنی این عمل انجامش خیلی سخت است؟ چرا؟)
    199) جالب است که حتی عزت آسمان و کوه و زمین از انسان بیشتر است؟!( به جهت طول و عرض یا قدرت و عزت از پذیرش امانت خودداری می کرد همانا آسمان و ...)
    200) سیاست داشتن با مکر کردن یا زیرکی چه فرقی دارد؟ مثلا گفته می شودانسانی در کارش یا حرفش سیاست دار است یعنی زیرک است و مکر را به کار می گیرد؟ و این کار خوب است یا بد؟
    202) حضرت می فرمایند: در پرسیدن از او اصرار بورز. مگر پیامبر(ص) حاضر و ناظر بر اعمال بندگان نیستند و خود شاهد و گواه؟ منظور از این پرسیدن چیست؟
    202) سلام بر شما سلام کسی که وداع می کند نه سلام کسی که رنجیده و دلتنگ است .منظور چیست؟
    207) مرگ و زندگی به دست خداوند است و نمی توان حتی با رفتن به جنگ اجل را تاخیر یا تسریع کرد؛ درست است؟ این صحبت امام که از رفتن فرزندانشان برای ادامه امامت است امتناع می کنند را متوجه نشدم.
    208) در ماجرای حکمیت امام به علت عدم اختلاف در مسلمانان یا نبود آگاهی جمعی از حق ولایت خودشان دفاع نکردند و کوتاه آمدند؟
    211) گفته می شود حرکت آب ها و ... عبرت و پند است منظور همان نشانه های قدرت خداوند است و یا عبرتی فراتر منظور است؟
    215) در سلطنت تو مظلوم گردم یعنی در جهان هستی خداوند به من ظلم شود؟
    215) جانم نخستین حقیقت با ارزش از دارایی های ارزشمندم باشد که از من می ستانی منظور چیست؟ غیر از جان چه چیزی امکان زودتر گرفتن هست؟

    اجرتان با حضرت حق

    پاسخ:
    سلام علیک
    192) همین که دو تعبیر متفاوت آورده معلوم می شود دو مصداق متفاوت دارد یکی را می بخشد و یکی را صبر می کند تا خدا انتقام بگیرد

    194) بیانشان در ظاهر درمان، گفتارشان شفابخش؛ ولى کردارشان درد بى‏ درمان است‏

    194) کنایه از اینکه از قبل آماده شده و برای هر حالتی برنامه ریزی کرده است

    198) عیب های دنیا

    199) بله اقامه چیزی غیر از خواندن است یکی از مصادیق اقامه اول وقت خواندن است

    199)  عزت آنها تکوینی است مثلا نمی توان خورشید از مغرب طلوع کند و... اما عزت انسان با اراده خودش اتفاق می افتد و ممکن است از حیوانات هم کمتر شود

    200) سیاست مدار واقعی در چهارچوب دین و حقیقت سیاست می کند اما سیاست مدار حیله گر بر اساس رسیدن به هدف و هر چه او را به هدفش برساند استفاده می کند ولو باطل مکر همان سیاست باطل است

    202) پرسیدن یعنی درخواست کردن

    207) بله درست است البته خود رفتن به جنگ چون توفیق است ممکن است خداوند به پاداش آن شهادت قسمت کند یعنی ما دو اجل داریم اجل معلق  و اجل حتمی

    اجل حتمی در هر جا و حالتی باشیم می آید اما اجل معلق با صدقه و دعا و جهاد عقب و جلو می شود

    منع امام هم اجل موقت را تاخیر می اندازد نه اجل حتمی

    208) بله چون باع دو دستگی و از بین رفتن همان عده اندک حق می شد

    211) اینها آیه هستند و این آیه ها را کسانی که در رتبه تافل هستند می توانند ترجمه نمایند

    215) سلطنت خداوند در دنیا اجازه ظلم به ظالمان را می دهد اما در قیامت خیر

    215) یعنی اینکه خدایا تا پایان عمر جسم و سالم باشد و اولین چیزی که از من می گیری جانم باشد نه اینکه اول سلامت جسمم را بگیری بعد جانم را


    سلام علیکم
    الحمدلله مطالعه شد...
    عذرخواهی میکنم ب خاطر مشغله زیاد در این مدت چند جلسه ای تاخیر داشتم.
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    الحمدلله
    انشاالله خیره
    با سلام و عرض ادب حاج آقا بنده در این مدت سعی کردم مستمر مطالعه کنم خطبه ها رو ولی بازم نمیرسم به تعدادی که شما اعلام میکنین نمیدونم شاید هم چون یکبار عقب افتادم به این شکل ولی بنظرم کمی حجم رو تعدیل کنین بهتره.

    من الان تا خطبه 182 مطالعه کردم البته امیدوارم که بتونم خودم را به برنامه برسانم.التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    به سعی شما پاداش می دهند نه به حجم عمل
    البته سعی خود را تا نهایتش به کار بگیرید
    با سلام و عرض ادب حاج آقا بنده در این مدت سعی کردم مستمر مطالعه کنم خطبه ها رو ولی بازم نمیرسم به تعدادی که شما اعلام میکنین نمیدونم شاید هم چون یکبار عقب افتادم به این شکل ولی بنظرم کمی حجم رو تعدیل کنین بهتره.

    من الان تا خطبه 182 مطالعه کردم البته امیدوارم که بتونم خودم را به برنامه برسانم.التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    مقید شوید هر روز بعد از نماز چند صفحه ای بخوانید آن وقت می رسید نهج را مثل کتاب شب امتحان نباید خواند
    باسلام خدمت شما بزرگوار
    در صفحه373،قسمت5ازخطبه133امده حیات و زندگی همچون حکمت است ...و درادامه گفته که همه بی نیازی و سلامت دران نهفته است.اما انسان که کمتر حکمت را میفهمد و به شخص بیشتراوقات فکرناتوان از درک حکمت است چطور اینجل این تشبیه را اورده؟
    درقسمت7همان خطبه خطاب ب انسان اورده که در دوستی ارزوها یکدل شده اید.منظور این است که ارزوهای دنیوی همه گیرشده؟یا مثل هم شده؟
    درابتدای خطبه138درباره ویزگی های حکومت حضرت مهدی فرمودند زمانی ک مردم هدایت را سازگار باهوای خود کردند و منطبق می اید و هوای نفس را ب سوی هدایت معطوف میدارد...من متوجه تفاوت کارمردم و حضرت نشدم؟فرق معطوف داشتن با منطبق کردن چیه؟همچنین درادامه راجب قران...مطابق ساختن با تابع ساختن چ تفاوتی دارد؟
    پاسخ:
    سلام علیک
    اتفاقا انسان ها به راحتی حکمت را می فهمند اگر نفهمند شاید خوب بیان نشده و جمله بندی نشده اصلا حکمت گمشده مومن است اما ایمان در فهم بهتر حکمت اثر دارد

    بله منظور این است که آرزو کردن سبک زندگی شما شده و فرهنگ عمومی گشته و این ضد ارزش، ارزش شده است


    منظور از هوا یعنی خواست
    هوای نفس یعنی خواست نفس
    حال اگر این خواست از نفس به عقل منتقل شود می شود خواست عقل می شود هوای عقل نه هوای نفس

    یعنی وقتی عقل مردم رشد کرد دیگر هوای آنها از بین می رود و خواست های مردم عقلانی می شود
  • جوان مرصوص
  • باسلام
    منتظر ادامه سیر هستیم ...
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله
    برخی از بزرگواران درخواست مهلت کرده بودند
    با سلام ممنون ازفرصتی که دادین...و همچنین راهکار برای ادامه سیر.شرایط مطالعه خیلی بهترشد.خدا خیر بده به شما
    پاسخ:
    سلام علیکم بزرگوارید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">