جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۰ ثبت شده است

چگونه اعتقادات خود را تقویت کنیم

یادتون هست که در پست قبل در مورد اعتقادات و نقش عقل صحبت کردیم

یکی از چیزهایی که قوه عاقله را در انسان افزایش می دهد کسب علم است

به حدیث دقت کنید:

َ
 یَا هِشَامُ إِنَّ الْعَقْلَ مَعَ الْعِلْمِ فَقَالَ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُون‏

امام کاظم علیه اسلام به هشام می فرماید که اگر می خواهی عقل را کسب کنی و به آن برسی  بدان که عقل همیشه همراه علم است چرا که خداوند در ایه قرآن می فرماید تعقل نمی کنند مگر انسانهای عالم.

امام در ادامه به هشام می فرماید: نجات فقط در اطاعت از خداست و اطاعت بسبب علم است و علم با آموزش بدست آید و آموزش بعقل وابسته است و علم جز از دانشمندان الهى بدست نیاید و شناختن علم بوسیله عقل است.
اى هشام- کردار اندک از عالم چند برابر پذیرفته شود و کردار زیاد از نادانان پذیرفته نگردد.

اگه به این حدیث توجه کنیم جواب بخشی از سوالات داده می شود و آن اینکه اعتقادات را باید آموخت و برای عمل کردن به آن نیز باز باید راهای عمل را آموخت

پس بنای خودمان را بر این پایه می گذاریم که ما می خواهیم چیزهای زیادی را بیاموزیم

اما یکی از بهترین و مطمئن ترین و راحت ترین آموزگارها کتاب است

درسته هر که در اردو بیشتر کار کنه بهتر اما هر کی عالمانه و عاقلانه بیشتر کار بکنه که خیلی بهتره!!

چرا که امام صادق فرمود: اى هشام- کردار اندک از عالم چند برابر پذیرفته شود و کردار زیاد از نادانان پذیرفته نگردد.

تشکر

بـــــــــــــــــــــــــــــــــــا تشکر از جناب آقای پازوکی به خاطر سرزدن شون به وب

قائم مقامی گوارای وجود

باور کنید آقای پازوکی توی این جلسه فقط آب معدنی خورد آخه روزه بود!

و با تشکر از جناب آقای ...... که خاطرات شیرین! گذشته را زنده کرد

البته می دونید که میان عقل معاش و عقل معاد تفاوت وجود دارد!!

آنچه در نجف اباد نمود پیدا کرد عقل معاش بود!!

و آنچه در اینجا مطرح شد عقل معاد بود

بین این دو عقل تفاوت بسیار است

این دو مشترک لفظی هستند


توضیحی در باب اعتقادات

برای اینکه تفاوت بین اعتقادات و اعمال دینی خوب مشخص شود بیان این حدیث خیلی به ما کمک می کند

در روایتی داریم که سلیمان دیلمی از اصحاب امام صادق علیه السلام به خدمت ایشان رسید و در خدمت ایشان شروع به صحبت کردیم از جمله اینکه به ایشان عرضه داشتم که شخصی است که در عبادت و فضیلت چنین و چنان است(یعنی خیلی اهل عبادت است)

حضرت از من سوال کرد عقل او چگونه است؟

عرضه داشتم نمی دانم.

حضرت فرمود پادش هر کس به اندازه عقل او است.

بعد حضرت این داستان را بیان نمودند که:

عابدی بود در قوم بنی اسرائیل که در جزیره ای سرسبز زندگی می کرد و پیوسته عبادت خداوند می کرد روزی یکی از فرشتگان الهی از آنجا عبور می کرد تنهایی و کثرت عبادت عابد نظر او را جلب کرد.

فزشته دید این عابد پیوسته در حال عبادت خداوند است و به هیچ کار دیگری مشغول نمی شود. فرشته از خداوند در خواست کرد که خدایا میزان پادش این فرد را به من نشان بده؟

خداوند در خواست فرشته را مستجاب کرد و او دید که خداوند پاداش بسیار کمی برای این بنده پر عبادت در نظر گرفته است!

فرشته تعجب کرد و به خداوند عرضه داشت خدایا او پیوسته در حال عبادت تو است پس چرا پاداش او بسیار کم است؟

خداوند به فرشته دستور داد تا مدتی را در کنار این عابد زندگی کند تا از سر کمی پاداش او اطلاع پیدا کند

فرشته به صورت انسانی در آمد و در کنار عابد مدتی را به عبادت مشغول شد.

فردای آن روز فرشته به عابد گفت اینجا چه جای خوبی برای عبادت استو

عابد پاسخ داد فقط یک عیب دارد!

فرشته سوال کرد چه عیبی؟

عابد جواب داد: اگر خدا خر خودش را می فرستاد که این علف ها را بخورند تا از بین نرود خیلی خوب می شد!

فرشته گفت خداوند که خر ندارد.

عابد گفت اگر خری داشت این علف ها تباه نمی شد.

پس خداوند به فرشته فرمود حال فهمیدی چرا؟

هما نا من به اندازه عقل هر کس به او پاداش می دهم.(الکافی  جلد 1 صفحه 12)

نتیجه:

مشکل عابد در اعتقاداتش بود چون اولا او خدا را به گونه ای می پنداشت که می بایست خری داشته باشد ثانیا خداوند(نعوذ بالله) در برخی از موارد نمی تواند خوب جهان را مدیریت کند.

او بر اساس همین تصور غلط به عبادت می پرداخت

گرچه میزان عبادتش بالا بود اما به خاطر کم عقلی اعتقادات درستی نداشت.

اگر اعتقادات وی در مورد خداوند درست بود با اندک عبادتی بیشترین ثواب را می برد

شاید یکی از دلایلی که یک ضربت حضرت امیر علیه السلام در روز خندق بالاتر از عبادت جن و انس بوده به همین خاطر باشد

چون آن گونه که حضرت امیر در اعتقادات راسخ بود به غیر از معصومین کسی آن گونه نبود.

خلاصه باید تصورات بچه گانه را در مورد خدا و معاد و دنیا و انسان را دور ریخت و خانه ای از نو بنا کرد.