جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

قسمت چهارم از تحلیل خطبه 16 نهج البلاغه

قسمت چهارم از خطبه 16 نهج البلاغه


  خلاصه خطبه برا اونا که وقت ندارن

حضرت در اولین خطبه به هنگام خلافت می فرماید در جامعه و حکومت دینی من علی، گودال و گرداب های خطرناکی از شبهات وجود دارد که برای گذر از آنها باید به سلاح تقوا مسلح شد و برای رسیدن به تقوا باید اهل عبرت بود.

کسانی به گرداب شبهات می افتند که تقوا را از قبل رعایت نکرده اند به همین دلیل توان عبور از شبهات پیرامون حکومت دینی را ندارد.


  مشروح این پست برا اونا که اهل دقتند در ادامه مطلب



 إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوَى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ

در پست قبل عرض کردیم که حضرت می فرمایند در حکومت دینی باید آشکارا و صریح ازعبرت ها و تجربیات دیگران درس گرفت.

حضرت می فرماید عبرت گرفت. حال سوالی که مطرح می شود این است که از چه چیز باید عبرت گرفت؟

در ادامه حضرت می فرماید از مثلات باید عبرت گرفت.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که مثلات چیست؟

برای مثلات در لغت چند معنی بیان کرده اند.

اصل این واژه در جایی به کار می رود که ما بخواهیم چیزی را به چیز دیگر تشبیه کنیم. به عنوان نمونه می گوییم این مثل آن است.(التحقیق 11/23)

در این تشبیه باید صفات اصلی شبیه به یکدیگر باشد.

مثلا وقتی ما خواهیم رستم را به شیر تشبیه کنیم در این تشبیه مهم ترین صفت شیر مد نظر ما است، که آن صفت شجاعت است. در این تشبیه و مثل ما درندگی یا دم دار بودن شیر مد نظرمان نیست. چرا که اگر انسان سستی را به شیر تشبیه کنیم و باعث تعجب دیگران شود و از ما سوال کنند که به چه دلیل او را به شیر تشبیه کردی؟ ما پاسخ دهیم به دلیل اینکه هر دو گوشت خام می خورند! به این تشبیه می خندند. چرا که در تشبیه و مثل باید به مهم ترین صفت تشبیه کرد و مثال زد.

در عرصه سیاست اگر ما جمعی را به مردم کوفه تشبیه می کنیم به دلیل این نیست که مانند مردم کوفه در شهر زندگی می کنند و یا نزدیک رودخانه ای بزرگ هستند و...، بلکه در این تشبیه ما به مهم ترین صفت آنان که در تاریخ به عنوان یه مثل مطرح شده است توجه داریم و آن بی وفایی است.

با توجه به این توضیحات حضرت می فرمایند: باید از مثل ها عبرت گرفت. چرا که در مثل ها به مهم ترین صفات بد یا خوب اشاره شده است.

در این گفتار حضرت به این روش که ما برای تحلیل شرایط روز به سراغ مسائل تاریخی برویم، مهر تایید می زنند. و دلایل کسانی که حوادث تاریخی را مربوط به گذشته می دانند، رد می کند.

حضرت به ما توجه می دهند که در حکومت دینی باید همواره تجربیات دیگران جلوی چشم شما باشد و خودتان را در خطاها مثل آنان بدانید. در در این «مثل» و تشبیه به مهم ترین صفت خوب یا بد آنان توجه کنید.

مثلا اگر به کسی بگویند از سرنوشت بنی صدر عبرت بگیر، یعنی از مهم ترین صفت منفی بنی صدر عبرت بگیر!

اگر به کسی می گویند از فتنه های گذشته عبرت بگیر یعنی از مهم ترین صفت آنان که بی توجهی به ولایت بود عبرت بگیر.

عِده و عُده‏ آنان بیشتر از معاصرین بوده اما با داشته های خود به خاطر مقابله با ولایت راه به جایی نبردند و عِرض خود مى‏برن و زحمت‏ ما مى‏دارن.

پس حضرت می فرماید از مثل ها شباهت هایی که با گروه های گذشته دارید عبرت بگیرید.

ثمره این عبرت گرفتن این می شود که ملکه تقوا در شما پیدا می شود.

اما ملکه تقوا به چه درد ما می خورد؟

وقتی که حاکمیت در دست حق بود دشمن داخلی چون جرأت مقابله مستقیم ندارد رو به شبهه پراکنی می آورد و فضای جامعه را آلوده به شبهات زیادی در مورد حاکمیت حق می کند.

حضرت می فرماید برخی از این شبهات مانند گودال های بسیار عمیق هستند که اگر کسی دچار این شبهات و ویروس های اعتقادی شود دیگر توان در آمدن ندارد.

چرا که آن شبهه در درون انسان رشد می کند و رشیه می دواند و همراه شبهات دیگر آبیاری می شود تا جایی که رشیه کن شدن آن غیر ممکن می شود مگر اینکه خداوند به آن شخص عنایت کند.

حضرت در بیان خود از واژه «تقحم» استفاده می کنند. تقحم یعنی وارد شدن در چیزی که بسیار هولناک و خطرناک است.

حضرت می فرمایند برخی از این شبهات به این اندازه خظرناک هستند، حال اگر کسی بخواهد در گرداب این شبهات هولناک گرفتار نشود باید اهل تقوا باشد. و یکی از راه های کسب تقوا عبرت گرفتن از تجربیات و مثل های دیگران است.

مراد از مثل ها آن صفات ناپسندی است که گروهی به آن دچار بودند و با آن صفت در تاریخ شهره شدند.

برای اینکه بحث مقداری ملموس شود مثالی می زنم.

یکی از شبهاتی که امروزه بین برخی رواج دارد این است که چرا رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه در سال 88 از احمدی نژاد دفاع کرد و فرمودند مواضع او به من نزدیک تر است. و یا اینکه چرا رهبر انقلاب اینگونه از سوریه دفاع می کند و...

گاهی اینها به عنوان سوال مطرح می شود که باید به آن جواب داد. اما گاهی به عنوان قضاوت و شبهه مطرح می شود. برخی از اشخاص برای اینکه این شبهات مانند گرداب عده ای را در خود گرفتار کند، به آن بال و پر می دهند و برای آن منظومه و مثنوی هفتاد من، درست می کنند و ساعت ها دلیل برهان بهم می بافند.

وقتی کسی از سلاح تقوا برخوردار نباشد همین که به گرداب این شبهات رسید در آن گرفتار می شود و شاید خوش هم به خاطر بی تقوایی به آن بال و پر بزند. و خودش دام و گردابی برای دیگران شود.

گذشته از اینکه باید عده ای مانند غریق نجات به این شبهات جواب دهند و دیگران را از این گرداب ها نجات دهند، توده مردم هم باید خود را مسلح به سلاح تقوا نمایند تا در انواع گرداب های شبهاتِ پیرامون حکومت دینی گرفتار نشوند.

برای اینکه به سلاح تقوا برسند می بایست از مثل ها عبرت بگیرند.

با توجه به فضای خطبه شاید تاکید حضرت از تقوا در این خطبه تقوای سیاسی باشد. درست است که اطلاق کلمه تقوا شامل تقوای فردی اجتماعی و... می شود. اما فضای خطبه ناظر بر مسائل سیاسی است که در رابطه با حکومت دینی است.

برای رسیدن به تقوای سیاسی باید از تقوای فردی اجتماعی نسبت به اطرافیان شروع کرد. یعنی شروع کردن تقوا از اطراف ما را رهنمود به تقوای سیاسی می کند.

تقوای سیاسی شاخصه های دارد که باید به آن توجه کرد که انشاالله در پست های آینده به آن اشاره می کنم.


 
  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۱۳)

سلام
خداقوت
همیشه وقتی کلمه ی تقوا به کار برده میشه معانی خود داری و اجتناب و... به ذهن میرسه که این معانی با مسئله ی عبرت گرفتن ؟؟!
بنده درست ...!
و همچنین چرا امام که شخص معصومی هستند از جمله ی" در جامعه و حکومت دینی من علی، گودال و گرداب های خطرناکی از شبهات وجود دارد" استفاده میکنند؟
میتونستند جور دیگری بیان کنند(حتما حکمتی پشت آن است)آن حکمت چیست؟ 
پاسخ:
سلام
جمله من علی علیه السلام را بنده در تحلیل ها آوردم
در ضمن من گفتن اشکالی ندارد
منیت اشکال دارد
این جمله‌ى نهج‌البلاغه خیلى مهمّ است که: «انّ من صرّحت له العبُر عمّا بین یدیه من المَثُلات»؛ هر که بتواند رنجها و بلاها و حوادث و سختیها را به چشم عبرت ببیند: «حجزته التّقوى عن تقحم الشُّبهات»(3)؛ آن قدر از بدى و زشتى و چیزهایى که انسان را دچار بدبختى و نابسامانى مى‌کند، رویگردان مى‌شود که حتّى از شبهه‌هاى آن هم اجتناب خواهد کرد؛ چه رسد به خود آن. 
امام خامنه ای دردیدار فرماندهان دفاع مقدس 1374
پاسخ:
خیلی جالب و به جا بود
بسیار از لطفتون ممنون
بسی استفاده کردیم
  • مصطفی عظیمی
  • سلام حاج آقا.
    ممنون .زیبایود.
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
    مطرح کردن مثل هاو عبرت از مثل ها و شباهت هایی که با گذشتگان داریم خیلی برایم جالب بود.
    تا حالا بهش فکر نکرده بودم .
    در کل تحلیل جالبی بود،ممنون .

    پاسخ:
    ممنونم
    الحمدلله
  • قفس ویران
  • سلام
    به روز هستم با طرحی درباره:
    دل فقط جای حسین است و حسین است و حسین
    از هرآنچه غیر از او در دو جهان باید گذشت
    پاسخ:
    سلام
    چشم
  • بال های گمشده
  • تا حالا فکر کردید این طالبان که تو اخبار هی میگن یه عالمه خون خونریزی میکنن از زیر کدوم بته رشد کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    شناختی اجمالی از طالبان............

    (وهابیت 3)

    منتظریم نگاهتان به منکران نور صفا دهد.

    پاسخ:
    موضوع جالبی رو بررسی کردید انشاالله سر می زنم
  • جوان عاشق
  • سلام

    جالب و مفید بود همسنگر

    منم آپم

    یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله سر می زنم

    سلام

    وب امملیون قراره تعطیل بشه

    ازاینکه به وب ماسرمی زدید ممنون

    ازنظراتتون استفاده کردیم مفیدسازنده بود

    خواهشابرای آخرین باربه وب ماسربزنیدونظرتون رو درموردوبمون بگید

    مابچه های وب خیلی خوشحال شدیم که به به وب ماسرمیزدید

    البته من بعدکنکورامسال به وب مبشران میام وبهتون سرمیزنم

    راستی آقای ابراهیمی چراوب مبشران انقدرسخت بازمیشه؟

    منتظرتون هستیم

    یاحق

    بای

    پاسخ:
    سلام
    جرا قراره تعطیل بشه؟
    در مورد مبشران هم رسیدگی می کنم
  • نون والقلم
  • سلام علیکم

    جالب بود برایم که عبرت گرفتن از مثالها باعث تقوا میشود

    فکر میکردم عبرت گرفتن فقط بعد تئوری و نظری و علمی آدمها را بالا میبرد

    پاسخ:
    سلام علیکم
    همون طور که فرمودید اول بعد تئوری بعد هم عملی
  • محمد بلوچی
  • سلام
    بسیار زیبا و بجا بود: امان از تقوایی که با یک تق، وا برود...
    امیدوارم از متقین باشیم و عبرت گیرندگان.
    ***
    این هفته معصومیه هیئت نداشت!!!!
    ***
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطفتون
    باید از خانواده سوال کنید
    ایشون که زحمت یه هفته رو کشیده بودند ای کاش چند هفته در حق هیئت لطف می کردند
    یا علی
  • بال های گمشده
  • سلام بر شما.
    بنده در رابطه با این پست قبلا مفصل نظر داده بودم اما گویا ثبتش نکردم.
    به نظرمن شبهه پراکنی مسئله ای است که باید در موردش بسیار مراقب باشیم چون بعضی ها فهمیدند که فرهنگ ابتذال روی همه ی جوان ها اثر نمی گذارد سعی کردند با ایجاد مسائل شبهه انگیز و مشغول کردن اذهان به سوالاتی بیهوده کاری کنند که ما خودمان به دین خودمان پشت کنیم به نظر من این شبهه پراکنی خطرناک تر از این است که به طور مستقیم به دین حمله کنند.
    به خصوص جوانان اگر اطلاعات نداشته باشند سریع در برابر سوالاتی نامفهوم کم می آورند
    مثل همیشه بسار مفید بود.
    پاسخ:
    سلام
    همون طور که فرموده بودید نظرتون ثبت نشده بود
    خیلی خوب بود

    سلام

    تصمیم دارم یه وب جدیددرست کنم فقط مخصوص این تیپ مطالب

    خیلی خوب بود

    پاسخ:
    سلام
    کار خیلی خوبیه
    البته تو وب قبلیتون هم می تونید همین کار ها رو بکنید
    منسجم تر می شه
    ممنون
  • دختر چادری
  • سلام وب زیبای داری اگر مایل به لینک بودی مرا به نام ...یاضامن اهو... لینک کن و اطلاع دهید با چه اسمی لینکتان کنم ممنون
    پاسخ:
    سلام
    چشم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">