جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

قسمت سوم از تحلیل خطبه 16 نهج البلاغه

خلاصه مطلب برا اونا که وقت ندارن

حضرت در اولین نطق پس از رسیدن به خلافت به همه مردم جامعه خود پس از تاکید فراوان می فرماید، مردم و مسئولین در نظام و حکومت دینی باید اهل عبرت گرفتن صریح و بدون تعارف باشند. مردم و مسئولین نباید در عبرت گرفتن، با خودشان تعارف کنند و آنچه که پیشینیان انجام دادن را از خود دور بدانند. قید عبرت صریح و آشکار نکته ای است که ما در این خطبه با چند مثال پیرامون آن توضیح داده ایم.

مشروح این پست برا اونا که اهل دقتند در ادامه مطلب

مشروح تحلیل سوم از خطبه 16 نهج البلاغه

همان طور که در قسمت قبل عرض کردم  این خطبه اولین نطق حضرت امیر علیه السلام پس از به خلافت رسیدن است.

نطق مهمی که در آن انتظارات یک امام حاکم، بیان شده است.

قبل از اینکه به تحلیل بقیه کلام حضرت بپردازم با توجه به اینکه نزدیک ایام محرم هستیم یه مقدمه کوتاه خدمت شما عرض کنم.

فرض بفرمایید حضرت سید شهدا به کوفه می آمد و در کربلا شهید نمی شد حال اگر او به عنوان یک امام حاکم وارد کوفه می شد از مردم چه انتظاری داشت و از آنها چه می خواست؟

درست است که شرایط زمانه ایشون با حضرت امیر متفاوت بود اما اصولی مشترک در هر دو زمان حاکم است که این اصول در این زمان هم وجود دارد، پس در این نطق به انتظارات حضرت ولی عصر از ما هم اشاره شده است.

اما کلامی که حضرت امیر در قسمت قبل سه مرتبه با وجود مقدس خود بر آن تاکید کرد، چیست؟

حضرت فرمودند من علی، رهن کلامم هستم و خودم آن را زعامت می کنم


إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ

ترجمه آیت الله مکارم:  کسى که عبرتهاى حاصل از سرگذشت پیشینیان و عذابهاى الهى در مورد آنان، پرده را از مقابل چشم او نسبت به عقوبتهایى که در انتظارش باشد بردارد (روح تقوا در او زنده مى شود و) تقواى الهى او را از فرو رفتن در آن گونه بدبختیها حفظ مى‏کند.

برای اینکه به فهم دقیق تری از این خطبه برسیم بنده واژه های کلیدی این کلام را با دقت بیشتری ترجمه می کنم.

اولین واژه کلیدی که حضرت در این حمله بیان می کنند کلمه «صرحت» است که از «صرح» گرفته شده است.

صرح در لغت به معنی خانه ای بلند و آراسته از هر نوع پلیدی، خانه ای پاکیزه،(مفردات راغب، 1/482).

در اصطلاح به معنی هر چیز آشکار و بدون آمیختگی به کار می رود. مثلا خود ما در گفتگوهای روزانه خود از این ریشه زیاد استفاده می کنیم و هنگامی که می خواهیم سخنی را آشکارا بیان کنیم می گوییم به صراحت چنین گفتم، یا بدون ترس صریحاً به او این حرف را زدم.

سخن صریح سخنی را گویند که در آن هیچ کنایه و نرمی به کار برده نشود.  کتاب التحقیق در مورد این واژه می گوید هر چه که آشکار و بدون هیچ آمیختگی باشد.(6/220)

کلمه کلیدی بعد کلمه «عبر» است، اگر در پست های قبل با ما همراه بودید، به یاد دارید که در یکی از پست ها در مورد این واژه توضیح دادم که این واژه چیزی غیر از «تجربه» است.

«تجربه»  به ارتباط مستقیم فرد با حادثه گفته می شود و «عبرت»  به ارتباط ما با «تجربه»  دیگران گفته می شود. «عبرت»  یعنی عبور کردن از حادثه ها بدون اینکه ارتباط مستقیمی با آن برقرار کنیم. کلمه عبور نیز از همین ریشه گرفته شده است.

وقتی ما می گوییم «پل عابر پیاده» یعنی از این پل عبور می کند بدون اینکه با حادثه های اتوبان ارتباط برقرار کند!

با توجه به این دو واژه حضرت می فرماید کسی که «عبرت ها» برای او آشکار شده است. یعنی «عبرت ها» برای او صریح و بدون هیچ نا خالصی است.

یه سوال

«عبرت هایی» که غیر صریح چگونه اند که حضرت می فرماید «کسی که به صراحت عبرت ها را دید»؟

گفتار صریح به آن گفتاری می گویند که برای مخاطب آن هیچ راه فراری نمی گذارد تا با تمسک به آن بتواند از آن گفتار شانه خالی کند و خود را مخاطب آن سخن نداند.

برای ما در زندگی زیاد اتفاق می افتد که با تجربه دیگران ارتباط بر قرار می کنیم و اصطلاح از تجربه آنها عبرت می گیریم، اما این ارتباط و عبرت صریح  و آشکار نیست.

آنقدر برای خود راه فرار می گذاریم که حتی احتمال اینکه امکان دارد آن حادثه برای ما نیز رخ دهد را نمی دهیم.

مثلا می بینم کسی در حین رانندگی به علت اینکه با سرعت رانندگی کرده است، تصادف کرده است.  اما وقتی من صحنه تصادف را می بینم عبرت آشکار و صریح نمی گیریم بلکه من نیز همان عمل را تکرار می کنم و در تخیل خود می گوییم خب سرنوشت او این طور بوده، یا به خاطر اینکه تازه کار بوده و مثل من مهارت رانندگی ندارد و... هزار توجیه و راه فرار دیگر که برای تبرئه عمل خلاف خود درست می کنیم.

مثال دیگر، اگر من جزء منتقدین مجموعه ای بودم  و بعد از گذر روزگار، مسئولینی که نسبت به آنها انتقاد داشتم برکنار شدند و مسئولیت را به من دادند، در این هنگام من باید اهل عبرت گرفتن صریح و آشکار از مسئولین قبل باشم.

 آنها چه کردن که برکنار شدند؟

 آنها چه کردند که اینقدر نارضایتی به بار آوردند؟

جالب است بدانیم آنها قبل از اینکه مسئول شوند جزء منتقدین و آرمان خواهان بودند، اما آرمان خواهی صرف، برای آنها دردی را دوا نکرد، چر اکه اهل عبرت گرفتن آشکار نبودند.

پس من نیز با این آرمانخواهی و شعارهای مذهبی راه به جایی نخواهم برد اگر اهل عبرت گرفتن آشکار از گذشتگان خود نباشم.

اگر بخواهیم در عرصه سیاست مثال بزنم آنقدر در این دوران مثال ها فروان است که نمی دانم از کدام بگوییم.

هنوز از فتنه قبل چهار سال نگذشته که دوباره  با نامه های خود، همان شیوه و روش اسلاف خودم را اجراء می کنم و می خواهم با تشنج و آشوب به قدرت برسم!

اصلا احتمال نمی دهم که ممکن است سرنوشتی شبیه میرحسین و کروبی و یا حتی هاشمی پیدا کنم.

تجربه تلخ دیگران را می بینم اما حاضر نیستم از آن عبرتی صریح و آشکار بگیرم.

 باید برای خودم در این عبرت هیچ توجیه و مداهنه ای نداشته باشم. بلکه به صورت آشکار به خودم بگویم اگر از شیوه اسلاف استفاده کردی تو نیز سرنوشتی مثل آنان داری!

نباید این درس را برای خود هیچ حریمی قائل شوم و آنچه دیگران انجام دادن را از خود دور بدانم، بدانم که اگر من هم در شرایط آنان قرار می گرفتم ممکن بود سر ابی عبدالله را به نیزه بزنم و...!

اگر میر حسین و خاتمی به سرنوشت بنی صدر نگاه می کردند و از آن «تجربه» «عبرتی» صریح و آشکار می گرفتند هیچ گاه چنین جنایتی در حق حکومت به حق اسلامی انجام نمی دادند.

 اگر علی محمد دستغیب در شیراز از سرنوشت و «تجربه» شریعتمداری و منتظری «عبرتی» آشکار می گرفت هیچ گاه گول مقام و رساله عملیه خود را نمی خورد و چنین جنایتی را در حق نظام انجام نمی داد.

آقایانی هم که الان در رأس امور هستند بدانند که اگر از رهبر معظم انقلاب زاویه گرفتند و فریب اطرافیان رو خوردند سرنوشتی مثل آنان دارند.

پس در اولین جمله حضرت می فرماید: در حکومت اسلامی علی همه باید اهل عبرت گرفتن به صورت آشکار و صریح باشند، مسئولین نباید برای خود خط قرمزی قائل شوند و باید بدانند اگر مسئولی اهل عبرت آشکار و بدون رو در واسی نباشد ، هم به خود ضربه می زند هم نظام اسلامی را دچار هزینه می کند.

حضرت در بقیه کلام خود نیز به دیگر خواص این عبرت گرفتن اشاره می نمایند و اینکه از چه چیزهایی باید عبرت بگیریم که انشاالله در پست قبل توضیح می دهم.

این بود آنچه از این چند کلمه حضرت به ذهن بسیار محدود بنده رسید. فراموش نکنید که در این پست بنده فقط این کلام را تحلیل کردم: « إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ »


  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۵۲)

  • نون والقلم
  • دیگران را منع نمیکنی مگر خدای تو را به همان بیازماید

    چه تقوایی میخواهد سیاست

    خدا رحم کند

     

    پاسخ:
    در آزمودنی هایش فقط به خودش پناه می بریم چرا که غیر او هر چه هست مردود است حتی علمم حتی تجربه ام و....
    چه تقوایی می خواهد ولایت!
    خدا با رحمش کمک کند
    خدایا ما در خانه تو به مفت خوری عادت کرده ایم در این مورد هم مثل سابق بنده مفت خور تو آمده پس به ما تقوایی مفتی از سر کرمت عنایت کن تا بتوانیم یار ولایت باشیم
    salam
    merci az inke khabaram kardin
    mamnoon az ape por mohtavatoon
    پاسخ:
    سلام
    باشه!!
  • مصطفی عظیمی
  • سلام حاج آقا.
    حاج آقا وسط بازدید از هیئت بودم که.....بله دیگه سپهر بلاگه و قطع شدناش!
    پاسخ:
    سلام
    چی بگم؟
    من شرمندم!

    سلام..ممنون از حضورت

    بسیار جامع و زیبا بود

    جانم فدای رهبررررررررررررررررر

    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    سلام ممنون از حضورتون . مشکل ما هم دقیقا همینه که از رفتار و عمل گذشتگانمون عبرت نمی گیریم و میخوایم خودمونو تو همون شرایط و محل آزمون قرار بدیم و در نتیجه همون وضعیت و گاه بدتر از اون برامون پیش میاد بخصوص در مورد سیاست یک جامعه که مهمتر و گسترده تره .
    قلمتون مانا و التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    بله همین طوره
    حضرت برای این درد ما در ادامه خطبه دوا داده است که انشاالله بعد ذکر خواهد شد
    گاهی وقتها برای بعضی از آدم ها هرچقدر تجربه های دیگران رو جلوشون بزاری عبرت نمی گیرن چون چشماشون فقط با تجربه کردن باز میشه.
    به قول امیرالمومنین علیه السلام:
    عبرت زیاد است و عبرت گیرنده کم.
    الهی لاتمکربی فی حیلتک
    پاسخ:
    سلام
    ســــــــــــــــــــــــــــلام نفس
    می گفتی چیزی برات قربونی کنیم
    بله همین طور است که شما فرمودین بعضی ها باید سرشون به سنگ بخوره تا بفهمند
    سلام اخوی شما هروقت گفتی اپی بنده با کمال میل اومدم خوندمو تایید کردم چون بنظرم مطالبتون اونقدر کامل و جامع اس که ازنظر من هیچ اشکالی بهش وارد نیست 
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
    سلام
    اما از زاویه ای دیگر:
    که چه بسا که با دیدن عبرت ها نخواهم که عمل کنیم و...
    "...ولی ابراهیم میگوید آنها را از نتیجه ها بهره مند کن و از ثمرات روزی بده.
    تفاوت ابراهیم و ما تفاوت کسی است که واقعیت ها را دیده و هزارها شکست را تجربه کرده...."
    (کتاب صراط ،آقای صفایی)
    چه باید کرد با این انسان پیچیده؟؟؟
    زیبا بود ،ممنون

    پاسخ:
    سلام
    نکته جالب و به جایی بود
    تشکر
  • بال های گمشده
  • سلام.
    متشکر که علم تون رو نشر می دهید و در اختیار ما قرار می دهید پاداشتون با سید الشهدا که از نام مبارکشان برای بصیرت بخشیدن به ما استفاده کردید.
    در ضمن چرا انقدر تعارف می کنید.(بزرگوارید و .....) ما هم مثل بقیه میام آپ هارو مطالعه می کنیم دیگه.(من در برگرداندن حرف دیگران به خودشان مهارت دارم...)
    من حتی از بدترین و تلخ ترین روز و حادثه ی زندگی خودم که به وضوح اون رو تجربه کرده بودم عبرت نگرفتم.
    از رفتاری که دیگران با من انجام دادند به خاطر این که نخواستم باهاشون بد باشم عبرت نگرفتم چه رسد به عبرت از دیگران.
    البته به نظر من عبرت گرفتن مستلزم شاخت پیدا کردن به اون مسئله پیش آمده است و شناخت با نگاه سرسری و خدا بگم چی کارش کنه و ای خدا به ما رحم کنه نیست  باید از ژرفا ی حوادث عبرت را به دست آورد.
    راستش را بخواهید به نظر من جامعه نیاز به رهبر دارد اون هم یک جامعه اسلامی و کسی که به رهبر و جامعه اسلامی پشت می کند درک خوبی از دین ندارد.
    گویی در این دنیا امروز همه چیز ملعبه شده و خیلی از سیاستمداران و مسئولین دین را ملعبه ای برای رسیدن به اغراض خود می کنند.
    امیدوارم امام زمان (عج) ما را در بصیرت یافتن در این زمان یاری دهد.
    پاسخ:
    سلام
    به نکات خوب و دقیقی اشاره کرده بودید بسی استفاده کردم
    بدون تعارف
    بازم از شما تشکر

    سلام .حاج اقا مشکل وبم درست شد بی زحمت سری بزنید راستی من شمارا لینک کردم شماهم مرا لینک کنید

    پاسخ:
    سلام
    آمدم عزیز
    سلام

    واقعا منو ببخشید به خاطر این تاخیر ها..
    باور کنید که خوودم حتی به وب خودم خیلی دیر به دیر سر میزنم.. با این اوضاع کلاس ها و کارآموزی هام حسابی درگیر شدم..
    بازم معذرت...

    بسیار عالی..
    موفق باشید..
    پاسخ:
    سلام
    درس خون!

    سلام
    به روز هستم با سه طرح درباره:
    امام حسین علیه السلام
    و
    منتظر حضور با برکت شما.
    پاسخ:
    سلام
    چشم
  • حنیفاسادات
  • چه بهشتی می شد اگر همه علی وار زندگی می کردیم!
    پاسخ:
    واقعا
    مــن از تـــمام آســـــمان ،
    بـــاران را میــخواهــــم،
    و از تمـــام تـــــــو ،
    یـــک دســـــت،
    کـــه قفـــل شــــود در دســت مـــن[لبخند]
    آپم[گل]


    پاسخ:
    جان من کوتاه بیا!!
    منتت
    پاسخ:
    وا
    آقا پازوکی چرا زنگ می زنی فرار می کنی؟؟؟
    درسته تو حرف حرف کلام شما نکته خوابیده
    اما نه اینجوری!!!!
  • پرستوی مهاجر
  • سلام
    خوشحال میشم بهم سر بزنید...
    پاسخ:
    سلام
    چشم
  • محمد بلوچی
  • سلام
    ما أکثَرَ العِبَرَ وَ أقَلَّ الاِعتِبارَ ؛. چه بسیارند عبرت‏ها ، و چه اندک است عبرت گرفتن (امام علی(ع) › غرر الحکم و درر الکلم، حدیث9542)
    ***
    کاش همه از این تجربات و خاطرات عبرت بگیریم
    کاش مسئولان نظام، دستورات و راهکار های رهبر عزیزمون رو گوش کنن و در این دو سه روز مونده به انتخابات!!! دست از دعوا و نامه نگاری و زیر اب زنی و لج بازی و این جور کارای بچه گونه بردارن، بزارن یه اب خوش از گلوی مردم پایین بره***
    راستی من هم به بیان اسباب کشی کردم!!!!
    ***
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    به به خیلی خوبه
    به آدرس جدید لینک شدید
  • بال های گمشده
  • سلام بر شما.
    جناب ابراهیمی هر وقت به زیارت خانم فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
    تشریف بردید نایب الزیاره ی ما هم باشید چرا که بسیار دلتنگ قم و جمکران هستم.
    قدر این که سعادت زیارت برایتان هست را بدانید.

    ما شمارودر دعا یادمون نمیره شما هم فراموش کار نباشید.
    و
    دل نوشته ی جدیدی که در سرچشمه ی عشق روییده را فراوش نکنید
    بدو تولد آنرا این گونه نامیدم((آغوش باز))
    پاسخ:
    سلام
    چشم انشاالله
    همچنین شما

    سلام

    مطلب قابل تاملی بود.

    اما اونی که عبرت های بزرگ میگیره از عبرت های کوچیک تر شروع کرده.

    بحث، بحث رفتار متناسب با شرایطه.

    خیلی وقت ها در زندگی روزمره ی خودمون نخواستیم که عبرت بگیریم.

    فقط دوست داریم حرف بزنیم،ولی وقتی نوبت عمل میشه ....!!!!! 

    ممنون از تحلیلتون ،استفاده کردم.

    پاسخ:
    سلام
    به نکته خوب و بجایی اشاره کردید
    باید از عبرت های موچیک شروع کرد
    چی رو کوتاه بیام؟

    هر چقدر هم دور باشیم...باز به هم نزدیکیم!
    بالا را نگاه کن...هر دو زیر یک آسمانیم![گل]
    آپم[چشمک]
    پاسخ:
    ممنونم


    سلام گرامی

    با آخرین پستم به مناسبت محرم در خدمتم

    سپاسگزارم از لطف و مهربانی و همراهی شما

    موفق و مؤید باشید

    درپناه دادار ِ همیشه بیدار
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله

    از زمین تا آسمان آه است می دانی چرا؟

     

    یک قیامت گریه در راه است می دانی چرا؟

     

    بر سر هر نیزه خورشیدی ست یک ماه تمام

     

    بر سر هر نیزه یک ماه است می دانی چرا؟

     

    اشهد ان لا...شهادت اشهد ان لا ...شهید

     

    محشر الله الله است می دانی چرا؟

     

    یک بغل باران الله الصمد آورده ام

     

    نوبهار قل هوالله است می دانی چرا؟

     

    راه عقل ازآن طرف راه جنون از این طرف

     

    راه اگر راه است این راه است می دانی چرا؟

     

    از رگ گردن بیا بگذر که او نزدیک توست

     

    فرصت دیدار کوتاه است می دانی چرا؟

     

    از کجا معلوم شاید ناگهانت برگزید

     

    انتخاب عشق ناگاه است می دانی چرا؟

     

    از محرم دم به دم هر چند ماتم می چکد

     

    باز اما بهترین ماه است می دانی چرا؟

     

    السلام علیک یا اباعبدالله

    از زمین تا آسمان آه است می دانی چرا؟

     

    یک قیامت گریه در راه است می دانی چرا؟

     

    بر سر هر نیزه خورشیدی ست یک ماه تمام

     

    بر سر هر نیزه یک ماه است می دانی چرا؟

     

    اشهد ان لا...شهادت اشهد ان لا ...شهید

     

    محشر الله الله است می دانی چرا؟

     

    یک بغل باران الله الصمد آورده ام

     

    نوبهار قل هوالله است می دانی چرا؟

     

    راه عقل ازآن طرف راه جنون از این طرف

     

    راه اگر راه است این راه است می دانی چرا؟

     

    از رگ گردن بیا بگذر که او نزدیک توست

     

    فرصت دیدار کوتاه است می دانی چرا؟

     

    از کجا معلوم شاید ناگهانت برگزید

     

    انتخاب عشق ناگاه است می دانی چرا؟

     

    از محرم دم به دم هر چند ماتم می چکد

     

    باز اما بهترین ماه است می دانی چرا؟

     

    السلام علیک یا اباعبدالله

    از زمین تا آسمان آه است می دانی چرا؟

     

    یک قیامت گریه در راه است می دانی چرا؟

     

    بر سر هر نیزه خورشیدی ست یک ماه تمام

     

    بر سر هر نیزه یک ماه است می دانی چرا؟

     

    اشهد ان لا...شهادت اشهد ان لا ...شهید

     

    محشر الله الله است می دانی چرا؟

     

    یک بغل باران الله الصمد آورده ام

     

    نوبهار قل هوالله است می دانی چرا؟

     

    راه عقل ازآن طرف راه جنون از این طرف

     

    راه اگر راه است این راه است می دانی چرا؟

     

    از رگ گردن بیا بگذر که او نزدیک توست

     

    فرصت دیدار کوتاه است می دانی چرا؟

     

    از کجا معلوم شاید ناگهانت برگزید

     

    انتخاب عشق ناگاه است می دانی چرا؟

     

    از محرم دم به دم هر چند ماتم می چکد

     

    باز اما بهترین ماه است می دانی چرا؟

     

    السلام علیک یا اباعبدالله

    پاسخ:
    ماشاالله
    چه خبره
    ممنون
  • بال های گمشده
  • سلام بر شما.

    منکران نور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

    آپی دیگر در جهت شناخت منکران نور

    وهابیت (2)

    وقتی داشتم آن عکس را برای وب می گذاشتم گفتم اگر آقای ابراهیمی ببینند حتما ایرادی بر آن میگیرند عکس زیبایی است  شما فرض کنید قبر یک مسیحی بیچاره است....

    باز هم خداروشکر که بر متن و فکر آن ایرادی وارد نشد...

    متشکر از حضورتان .

    در پناه حق

    منتظر حضور گرمتان ....

    پاسخ:
    سلام
    بهتون سر می زنم

    سلام علیکم

    درسته همیشه نامحرم نامحرمه
    یه سوال اگه چندنفربخوان توی کشورکارفرهنگی کنن مهمه که دختریاپسرباشن؟
    وقتی حرفی نمیزنن که برخلاف اسلام باشه آیااشکالی داره کارشون؟
    مافقط وقتی درموردنوشته های همدیگه نظرمیدیم چه گناهی هست؟
    مگه مابه وب های دیگه که جنس مخالف ماهستن سرنمیزنیم ونظرنمیدیم پس اونم گناهه دیگه؟پس کلا دختروپسرتوی اسلام حق هیچ فعالیت وهیچ گونه حرف زدن باهم رو ندارن بله؟

    پاسخ:
    سلام علیکم
    در آیات قرآن می فرماید شیطان گام به گام به انسان نزدیک می شود و انسان رو به خطر می اندازد، اولش با داداش، آبجی شروع می شه و بر خلاف میل خودمان شیطان ما رو به جایی می بره که اصلا تو خیال ما هم نبوده، بیشتر از این مطلب رو باز نمی کنم چرا که گر در خانه کس است یک حرف بس است
    در آیه دیگری از قرآن در سوره یوسف حضرت یوسف می فرماید من نفس خود را مبرا نمی دانم چرا که نفس همیشه به بدی امر می کند، جایی که حضرت یوسف از دست نفس می نالد و به خدا پناه می برد ، دیگر چه جایی برای عرض اندام برای مثل ما است ، حال خود را هر چه می خواهیم بنامیم ، حزب اللهی و....
    گیر من صر نظر دادن صرف نبوده بلکه سر وب مشترک است! خودمون رو گول نزنیم، شما از جایی دفاع می کنی که اصلا بنده به اونجا حمله نکردم و به چیزی جواب داده اید که اصلا مورد پرسش بنده نبوده
    چون شما مومن و متدین هستید اینقدر گیر می دهم، و الا اگه خدایی نکرده لاابالی بودید به صرف یه تذکر و انهی از منکر بسنده می کردم تا مسئولیت ازم ساقط بشه
    اما چقدر خون دل باید خورده شود تا یه مومن به دست بیایید اون وقت ما راحت بشینیم که اگر تذکر بدم از دستم ناراحت می شه!
    شاید شما الان از دستم نارحت شده باشید اما این مهم نیست مهم آینده شما است
    فرض بفرمایید اگر خواستگاری برای شما آمد، شما به ایشون بگید من قبلا با یه آقا پسر وب مشترک داشتم!! به نظر شما آقا پسره دل چرکین نمی شه، بر فرض هم آنقدر به شما علاقه پیدا کنه که با شما ازدواج کنه، فردای دو سال دیگه سرکوفت نمی ده که تو با پسرا وب مشترک داشتی و...!
    احساساتی نشیم و احساسی حرف نزنیم
    یه کم روی حرفام فکر کن همین
    بازم بتون سر می زنم

    سلام دقیفا همین عبرت گیریهاست که چشم مارو باز تر میکنه اما متاسفانه...
    مانند جریان فتنه88که دقیقا عین همین برنامه توچندکشور دیگه مثل اکراین اجرا شد اما کو اون بصیرتی که نیازه و این همه تاکید میشه؟؟؟
    پاسخ:
    سلام
    همین طوره

    آه از آن ماه مسافر که نیامد خبرش‏
    او سفر کرده و ما در خطریم از سفرش‏
     رفتم و گریه کنان روز وداعش دیدم‏
    اى خوش آن روز که باز آید و بینم دگرش‏
     دیر مى‏آید و جان منتظر مقدم اوست‏
    مُردم از شوق، خدایا برسان زودترش‏
     مى‏پرد مرغ هوا جانب او فارغ بال‏
    کاش مى‏بود من دلشده را بال و پرش‏
     گرچه امروز مرا کُشت و نیامد به سرم‏
    کاش فردا به سر خاک من افتد گذرش‏
     در فراقت زِ «هلالى» اثرى بیش نماند
    زود باشد که بیایى و نیابى اثرش



    مثنوی هفتاد من کاغذ نمی خواهد، اتفاقی نیفتاده، محرم آمده، همین، ده روزی بوقلمون صفت تغییر رنگ می دهیم، نذری هم هست، با بچه ها می رویم هیئت، خوش!!!! می گذرد ...

    سلام

    خسته نباشید ممنون از نکته های پرمحتوایتان

    پاسخ:
    سلام
    قبلا که گفته بودید!!
  • سما علیزاده
  • آبروی حسین به کهکشان می ارزد ، یک موی حسین بر دو جهان می ارزد ، گفتم که بگو بهشت را قیمت چیست ، گفتا که حسین بیش از آن می ارزد …التماس دعا در این عزاداری حسینی.

    پر محتوا بود

    پاسخ:
    ممنون
  • سما علیزاده
  • یک پنجره برای دیدن

    یک پنجره برای شنیــــدن

    یک پنجره که مثل حلقه ی چاهــــــی

    در انتهای خود به قلب زمین می رســـــــد

    و باز می شود به سوی وسعت این مهربانی مکرر آبی رنـــگ

    یک پنجره که دست های کوچک تنهایــی را

    از بخشش شبانه ی عطر ستاره ها

    سرشار می کنــــــــــــــد

    و می شود از آنجـــــــــــا

    خورشید را به غربت گل های شمعدانی مهمان کـرد

    یک پنجره برای من کافیــســـت
    پاسخ:
    چه جالب میخای بشینی من همه یانا روجواب بدم؟؟؟
    محمد حسین کناه داره
    راه کاروان عشق از میان تاریخ میگذرد وهر کس در هرزمان بدین صلا لبیک گوید از ملازمان کاروان کربلاست .شهید مرتضی آوینی

    پاسخ:
    ممنونم
  • سما علیزاده
  • حاجتی در دل بی تابم  داشتم...

    به دل گفتم : لیاقت برآورده شدن خواسته ات را نداری وگرنه از تو حرکت و از خدا برکت و خدا  هم برایت برآورده اش میکرد.

    دل گفت : مگر آنچه را که تا بحال  خدا به تو داده است  لیاقتش را داشته ای !

    و مگر او تا بحال در بذل نعمت هاش به لیاقت تو نگاه می کرده است ؟!

     .... و قسم می خورم که راست می گفت .

    پاسخ:
    اینقدر اینا رو اینجا کپی کردی خسته می شی ها!!!!!
    برو بگیر زود بخواب فردا باید بری کلاس فلسفه هنر
  • سما علیزاده
  • خدایا تو را عاشق دیدم و غریبانه عاشقت شدم
    تو را بخشنده پنداشتم و گنه کار شدم
    تو را وفادار دیدم و بی وفایی نمودم ولی هر کجا که رفتم سرشکسته بازگشتم
    تو را گرم دیدم و در سردترین لحظات به سراغت آمدم


    اما...


    تو مرا چه دیدی که همچنان بخشنده و توبه پذیر و مشتاق بنده ات  ماندی؟؟؟

     

    پاسخ:
    بیچاره محمد حسین!!!!!!!!!!!
    تنهایی مرد!!!
  • سما علیزاده
  • و عجیب است که پس از گذشت یک دقیقه به پزشکی اعتماد می کنیم ، بعد از گذشت چند ساعت به کلاهبرداری ! ، بعد از چند روز به دوستی ، بعد از چند ماه به همکاری ، بعد از چند سال به همسایه ای ... اما بعد از یک عمر به خدا اعتماد نمی کنیم !
    پاسخ:
    شما خیلی فعالیدااااااااااااااااا
    حواستون هست؟
    در آسانی ها خدا را بخوان تا در سختی ها صدایت برایش ناآشنا نباشد ...
    پاسخ:
    اااااااااااااا
    بازم که زدی ناشناس
  • سما علیزاده
  • بـــار الها

    تـــو نادیده می ‌گیری

    مــــن هم نادیده می گیرم

                          تـــو خطاهایـم را



                                      مـــن عطاهایـت را...

    پاسخ:
    شما که آشنایید!!!
    پس چرا می زنید ناشناس!!!!!!!!!!!!!!

    بخدا گفتم: " بیا جهان را قسمت کنیم، آسمون واسه من ابراش مال تو، دریا مال من موجش مال تو، ماه مال من خورشید مال تو ... ".

    خدا خندید و گفت: " بندگی کن، همه دنیا مال تو ... من هم مال تو ... "

    پاسخ:
    شما همون قبلی نیستی؟

    هیچ کس نمیتونه به عقب برگرده و همه چیز را از نو شروع کنه ولی هر کسی میتونه از همین حالا عاقبت خوب و جدیدی را برای خودش رقم بزنه خداوند هیچ تضمین و قولی مبنی بر این که حتما روزهای ما بدون غم بگذره خنده باشه بدون هیچ غصه ای یا خورشید باشه بدون هیچ بارونی، نداده ،ولی یه قول رو به ما داده که اگه استقامت داشته باشیم در مقابل مشکلات، تحمل سختی ها رو برامون آسون میکنه و چراغ راهمون میشه..........

    پاسخ:
    چی بگم؟
    شما آشنا نیستی؟
  • سما علیزاده
  • وقتی عقیده ، عقده خوانده می شود!

    و نور چراغ در آب ،مهتاب تلقی!

    و متانت زمین زیر برف یخ می زند!

    آنوقت است که نان از یتیم خانه می دزدیم و می فهمیم

    که "دزد" اشتباه چاپی "درد" است!

    پاسخ:
    ممنونم
    الا ای صاحب قلبم کجایی
    محرم شد نمی خواهی بیایی
     
    خوشا آن شور و حال و اشک و آهت
    خوشا آن ناله های نینوایی
     
    خوشا بر حال تو هروقت که خواهی
    کنار تربت آن سر جدایی

    السلام علی الحسین
    اللهم عجل لولیک الفرج

    پاسخ:
    ممنونم
    ما ز یاران چشم یاری داشتیم....
     آقا ما نخوایم گمنام باشیم باید چه کسی رو ببینیم؟!!!! :)
    پاسخ:
    درست همین کاری که لان کردی از گمنامی درت آورد!
    کربلا لبریز عطر یاس شد
    نوبت جانبازی عباس شد[تشویش]
    آپم[گل]
    سلام
    به روز هستم با طرحی درباره:
    حسین جان
    من از کودکی عاشقت بوده ام . . .
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
    سلام هنوز وقت نکردم مطلبتو بخونم انشاءالله سر فرصت باید بشینم بخونم. دارم میام یاسوج فردا میام کجا ببینمت؟ اگه تونستی پیامکی زنگی .. خبرم کن یا علی التماس دعا.
    پاسخ:
    سلام
    دفتر آقام
  • بال های گمشده
  • سلام بر شما.
    مطالب مبشران صبح عالی بود و استفاده کردیم و نظر گذاشتیم...
    در این شب ها دعا برای حال این حقیر را فراموش نکنید
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
    شما هم دعا گو باشید
    سلام
    خوش به حالتون 
    واقعا؟(جواب نظر بالا)
    در ضمن منتظر هستیم 
    از 5شنبه آن هفته که گذشت داریم کم کم به 5 شنبه ی این هفته نزدیک میشیم
    خودتان گفتید 5 شنبه ها به روز میشوید!!!!!
    پاسخ:
    سلام
    منظورم از دفتر آقا یعنی آیت الله ملک حسینی ره
    انشاالله توفیق حضور در دفتر حضرت آقا رو هم داشته باشیم
    راستش رو بخواید تو این هفته واقعا خیلی خیلی سرم شلوغ بود چند مرتبه اومدم بنویسم اصلا برنامه ها اجازه نداد
    اما به حول و قوه الهی انشاالله پنج شنبه این هفته حتما به روز می شیم
    بازم شرمنده
    راستی تو مانور شرکت کردید؟
    سلام
    ان مع العسر...

    بله توفیق حضور در مانور چند ساعت پیش شامل حالم شد

    اما...
    وب جدید تاسیس شد
    خوشحال میشیم به ما سربزنید
    سلام
    ان مع....
    بله چند ساعت پیش توفیق حضور در مانور شامل حالم شد

    اما...
    وب جدید تاسیس شد 
    خوشحال میشیم باز هم به ما سر بزنید
    پاسخ:
    سلام
    خیلی عالیه
    لینکتون کردم
    حس میکنم دوس نداری بیام سایتت اره؟
    پاسخ:
    همیشه حس آدم به انسان واقعیت رو نمی گه
    مثل الان
    حس خطا می کنه اما عقل نه
    دلیلی نداره که دوس نداشته باشم
    ما سعی می کنیم مهمون نواز باشیم
  • بال های گمشده
  • سلام بر شما...

    چه کسی صدای کودکان غزه را می شنود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    آیا منکران نور میخواهند خون را انکار کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    آپی تازه جوانه زده در ((منکران نور))

    منتظر است با نظرات شما پابگیرد

    پاسخ:
    سلام
    چشم


    هر جمعه یک پیام به امید ظهور

    غیـر از تــو مــرا ، دلبـر و دلـدار نبـاشـد
    دل نیست هـر آن دل که تـرا یـار نبـاشـد
    شـادم که غـم ِ هجر ِ تـو گردیـده نصیبـم
    بهتـر ز غـم ِ هجـر ِ تـو ، غمـخوار نبـاشــد
    از عشق ِ تـو میسوزم و میسازم و گـویـم
    سـوزنـدگی ِ عشـق ِ تـو از ، نـار نبـاشـد
    از باده ی چشم ِتو دل افتاده به مستـی
    این وجـد و طـرب ، در می ِخمـّار نبـاشـد
    بیمـار بُــوَد هـر کـه ، مـریـض ِ تـو نـگـردد
    بیمـار ِ غـم ِ عشـق ِ تـو ، بیمـار نبـاشـد
    گـردیـده گدایی ِتـو ، سـرمـایه ی عمـرم
    بهتـر ز ِ گـدایـی ِ درت ، کـار نبـاشـد...

    اللهم عجل لولیک الفرج[گل]
    سلام. حاج آقا شنیدم خیلی تو وبلاگ درست کردن مهارت داری یه لطفی کن یه سر برو وب من رو ببین و آدرسشو که به دیگران می دم نمی تونن پیداش کنن مشکلش چیه؟ خودم که وارد وبم می شم از ورود کاربران وارد می شم.( تو بلاگفا ساختم)


    پاسخ:
    سلام
    آدرست رو اشتباه دادی
    در آدرست دات نذاشتی
    در ضمن گوگل هم آدرست رو پیدا نکرد فک کنم اصلا ثبت نکردی!!!
    به هر حال ما در خدمت هستیم
    اگه بخوای می تونی تو بیان ثبت نام کنی
    ما رو خبر کن
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">