جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

قسمت دوم از تحلیل خطبه 16 نهج البلاغه

خلاصه مطلب برای اونا که وقت ندارن
حضرت امیر در ابتدایی که به خلافت می رسند در اولین سخنرانی خود مطالب بسیار مهمی را به عنوان خلیفه ای که 25 سال حق او غصب شده بود و اکنون به خلافت رسیده است بیان می کنند. توجه به این بیانات به ما کمک می کند تا بتوانیم دغدغه های یک امام حاکم را بشناسیم.
حضرت در ابتدای خطبه سه مرتبه خودشان را ضامن دستوری که می خواهند بدهند قرار می دهند که شاید در کمتر کلامی از حضرت این اتفاق بی افتد.
برای اینکه این سه مرتبه براتون خوب باز بشه که چرا حضرت از خودش مایه می ذاره باید بقیه مطلب رو بخونی البته اگه وقت داری!

ادامه تحلیل خبطه برا اونا که اهل دقتند در ادامه مطلب

همان طور که در پست قبلی در وب سابق جنبش مرصوص، خدمتتون عرض کردم این خطبه اولین سخنرانی یک امامی است که سالها از حق خود محروم بوده است و حال بعد از این همه تحمل رنج و سختی به حق خود رسیده است.

اگر کسی به حوادث زندگی حضرت توجه داشته باشد منتظر است ببیند که حضرت امیر به عنوان تنها امامی که در تاریخ تشیع توانست به خلافت برسد چه چیز می خواهد بگوید؟

اولین جمله حضرت این است که قبل از اینکه پیام خود را بیان کنند تاکیدی شدید می کنند و برای تاکید خود ضمانت بسیار مهمی می گذارند.

جمله حضرت این است:

ذِمَّتِی بِمَا أَقُولُ رَهِینَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِیم

ترجمه: آن چه مى‏گویم به عهده میگیرم، و خودم ضامن آن هستم.

برای اینکه این تاکید را در حد توان روشن کنم، توجه شما را به این جمله معروف از سید علی قاضی جلب می کنم.

آیت الله بهجت ره از قول استاد خود سید علی قاضی فرموده بودند که استاد ما فرمودند اگر کسی مقید به نماز اول وقت شد به مقامات عالیه می رسد و اگر انجام داد و نرسید، مرا نفرین کند که تو این دستور را دادی، اما ما انجام دادیم و نشد!

آنچه در این جمله مهم است تضمینی است که جناب سید علی قاضی می دهند، و آن این است که اگر نرسید مرا مذمت کند.

ما یه عهد و پیمان داریم یه «ذمه» داریم بین این دو تفاوت وجود دارد. اگر دقت کنید حضرت امیر علیه السلام در این کلام از واژه ذمه استفاده نموده اند. قالب مترجمین این واژه را به عهد و پیمان ترجمه می کنند در حالی که این ترجمه ناقص است و منظور مهمی که حضرت امیر از به کار بردن این واژه در کلام داشتند بیان نمی شود.

برای اینکه به مراد حضرت امیر نزدیک تر شویم بنده تفاوت بین این دو دسته از واژه ها را بیان می کنم.

عهد و پیمان به آن ضمانتی گفته می شود که اگر ضامن تخلف کرد و خلاف ن ثابت شد ما نمی توانیم او را مذمت کنیم. اما «ذمه» به دلیل اینکه اصالتا از واژه «ذمّ» به معنای مذمت گرفته شده، به آن ضمانتی گفته می شود که اگر خلاف آن ثابت شد ، ما می توانیم ضامن را مذمت کنیم و بگوییم چقدر بد ضمانت کردی و آنچه تو ضامن آن بودی دروغ از کار در آمد.(برای مطالعه بیشتر به این کتب مراجعه کنید: التحقیق 3/331 . و کتاب المفردات راغب 1/331)

اگر به خاطره ای که از آقای بهجت نقل کردم دقت کنید، متوجه این نکته می شوید که سید علی قاضی به گونه ای دستور خود را ضمانت می کند که ذمه ایشان گروی دستورشان می شود و ایشان می فرماید اگر انجام دادید و نشد مرا نفرین و مذمت کنید.

پس «ذمه» پیمان، عهد و ضمانت بسیار محکم است که انجام دهنده آن از بابت آن خیالش جمع جمع است.

کسی این حرف را می زند که پیامبر در مورد او این جمله را فرموده است:

حضرت امیر علیه السلام می فرماید: «ذمه» من گرو و ضامن حرفی که می خواهم بزنم است.

اما باز این ترجمه بسیار ناقص است! چرا؟

اگر به سخن امام دقت کنیم حضرت یه واژه دیگه هم به کار بردن و آن واژه رهن است.

خوب دقت کنید در اینجا معنای بسیار لطیفی در این جمله حضرت است.

رهن را در فقه اینگونه معنا کرده اند:«جعل المال تحت یدا المرتهن‌ بملاک وثوقه لدینه»( (مصطلحات الفقه، ص: 278‌)

 

رهن در قرض معنا پیدا می کند. یعنی: گاهی شما به کسی پول قرض می دهید تا منفعت آن پول را ببرد، برای اینکه مطمئن باشید پول را به شما بر می گرداند از او مالی را به عنوان رهن می گیرید آن وقت آن مال تحت ید و تصرف شما در می آید.

رهن را برای این می گیرن تا خاطر طلبکار جمع باشد که مال برمی گردد و او ضرر نمی کند.

حضرت امیر می خواهند نکته مهمی را بیان کنند تا مخاطبین انجام دهند، به همین خاطر حضرت ابتدا می فرماید ذمه من در رهن و گروی حرفی است که می زنم.

یعنی اگر این دستور مرا انجام دادید و ضرر کردید هیچ غصه ای نخورید چون من خودم می شوم رهن دستوری که به شما دادم آنگاه شما بر من علی تسلط دارید!!! و من تحت ید شما قرار می گیرم.

نکته خیلی ظریف و دقیق است. در رهن ما همیشه مال خود را به عنوان رهن می گذاریم. مثلا وقتی می خواهیم بریم از  دوست خود پولی قرض بگیریم، ماشین خود را به عنوان گرویی و رهن نزد او می گذاریم و  به او حق می دهیم تا از این ماشین استفاده کند.

اما گاهی انسان خودش را گرو می گذارد. ببینید مطلب چقدر دقیق و مهم است که حضرت امیر می فرماید خود من گرو هستم، نه مالم، نه غلامم، نه کلام و وعده ام، بلکه خودم، همان علی که جان پیامبر است به نص قرآن کریم در آیه مباهله.( 61 آل عمران)

پس اول از همه حضرت می فرماید«ذمه» من ضامن است که اگر نشد مذمت کنید ثانیا من خودم گروی این حرف هستم من علی که جان پیامبر هستم.

ببین حضرت با دو کلمه، فقط با دو کلمه چه غوغایی کرده است که عقل و علم ما قاصر از فهم آن است و تاب و توان مخاطب تحمل شنیدن گوشه ای از این اسرار را ندارد.

جالب این است که حضرت کوتاه نمی آیند و در جمله بعد باز تاکید می کنند که من خودم زعیم این سخن هستم.

زعیم یعنی کفیل، و کفیل ضمانت راجع به نفس و شخص است، نه ضمانت بر مال. واژه کفیل ضمانتی است که در آن بهره کافی وجود دارد، در آیات قرآن هم این واژه زیاد به کار برده شده است و غالبا معنای مثبت دارد مثلا در جایی خداوند می فرماید من خودم کفیل آنها می شوم و به آنها بهره کافی می دهم (91 نحل)و در جایی می فرماید حضرت زکریا کفیل حضرت مریم شد(37 آل عمران)و...


اگر شنیده ای که امام رضا ضامن آهو شده جدش نیز ضامن شده و خود را گرو

گذاشته برای کسی که به دستوری که به  عنوان امام و خلیفه می دهید عمل کند.


حضرت می فرماید غصه نخورید، دستوری که می خواهم بدهم را انجام بدهید خودم زعیم و کفیل شما می شوم و به شما بهره کافی می دهم و این بهره در مال نیست بلکه بهره کافی در نفس و جان شماست.

خلاصه: حضرت در این کلام سه مرتبه خود را به عنوان ضمانت به میان می آورند و شاید کمتر کلامی از حضرت باشد که اینگونه خود را ضامن دستورش می کند.

گاهی برای دستوری بهشت ضمانت می شود گاهی نعمت و گاهی امیر المومنین علیه السلام!!!

درست است که کلام حضرت بگونه ای است که می فرماید اگر سخنم درست در نیامد من رهن شما می شوم، اما مفهوم دیگری این کلام دارد که اگر به سخنم و دستورم عمل کنید خودم زعیم و کفیل شما می شوم.

باید با غواصی از دریای بی کران کلام حضرت این مرواریدها را در آورد و به مخاطب نشان داد تا به بخشی از عمق کلام حضرت پی ببرد که حضرت در انتخاب واژه ها چقدر دقت بخرج داده اند و چقدر معنا و مطلب در چند واژه گفته اند با توجه به این مطالب بسیار مهم و دقیق باید دید که دستور حضرت در اولین سخنرانی و اول سخنرانی چیست؟

انشاالله بقیه مطلب برای پست بعد

منتظر نظرات خوبتون هستم



  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۲۴)

  • بال های گمشده
  • سلام بر شما.
    اجرتان در چنین روزهایی با مولا علی(علیه السلام)چرا که با زحمت بسیار به عهد خود وفا کردید و پستی سرشار از شناخت که ما از فهم آن ناتوانیم ارائه دادید.
    هرچه بیشتر میدانیم بیشتر مکلف میشویم من از غفلت خود ناراحت میشوم چرا که حجت خداوند(علیه السلام)این گونه خودرا کفیل مردم می خواند برای چه برای نشان دادن صراط مستقیم اما ما بی توجه مثل رهگذر از کنار دین و چنین کتاب ارزشمندیم می گذریم.
    انشاء الله توفیق شناخت و البته گوش جان دادن به آن نصیب ما شود.
    یا امیر المومنین(علیه السلام)
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضورتان
    و تشکر به خاطر عنایت ویژه اتان

    سلام

    ممنون از تشنه کردن ما نسبت به ادامه مطلب.

    پیگیر ادامه ی بحث هستم.

    وقتی خود امام چنین ضامن می شوند ما دیگه چه حرفی داریم.

    یا علی

    پاسخ:
    سلام خوش آمدید خوشحال شدیم از حضورتون
    خواهش می کنم
    در خدمتیم
    سلام
    خیلی مطلب خوبی بود
    ایده ی تلخیص هم خیلی خوبه .ادامه بدین
    ممنون
    عیدتون هم مبارک
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم

    سلام..ممنون از حضورت

     بسیار زیا بود

    پاسخ:
    سلام
    باشه!
  • نون والقلم
  • سلام علیکم.خیر باشد و ب جدید.
    ولی من واقعا اینجا گم شدم.محیط بسیار سختی دارد.
    شاید مثل یک کمد شلوغ.
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضورتون
    از چه نظر شلوغ و سخته؟
    چرا گم شدید؟

  • بال های گمشده
  • سلام.امیدوارم دل نوشته های کالم کمی بزرگ شوند که شرمنده ی ستایش های شما نشوند.
    متشکر از حضور شما.
    بله مطالعه کردم و لذت بردم
    امیدوارم سوال منو یادتون نرفته باشه (در رابطه با اون چیزی که در یکی از نظرات ذکر کردم.)
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطفتون
    جواب سوالتان باید عرض کنم که ربطی به زن و مرد و جنسیت ندارد
    همیشه از هر دو طرف عده ایخطا کرده اند و می کنند.
    انسان موضوع است نه زن و مرد
    یا علی
    سلام
    ممنون از پست مفیدتون
    منتظر ادامه اش هستم...
    عیدین بر شما مبارک ...
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضورتون
    انشاالله در خدمت هستیم
    عید شما هم مبارک
  • سید حسن بطحائی
  • سلام
    خدا قوت
    حضرت کلامشان امر خداوند تبارک و تعالی است
    اصلا وجودشان برای امامت است و امامت جز گفتن و تبین امر خداوند تبارک و تعالی نیست
    پس سخن او سخن خداوند تبارک و تعالی است و او سخن خداوند تبارک و تعالی را تضمین رهن و ... مینمایند و خداوند تبارک و تعالی نیز ...
    پاسخ:
    سلام
    به به سید خودمون
    خوبی برادر؟
    ممنون از حضورتون
    و من ارادالعلم فالیات بابها
    هرکس اراده کند علمی را به این در (علی "ع")بیاید 
                                                            پیامبر اکرم(ص)
    واقعا زیبا ولطیف بود
    منتظر حکمت هستیم.
    پاسخ:
    ممنونم
    همین طوره
  • رضافقیهیان
  • سلام بردوست بزرگوار
    خیلی خوب میشه اگر فضای وبلاگتون مذهبی بشه (محرم نزدیکه...)

    از آشنایی باشما خوشحال شدم به وبلاگم تشریف بیارید(مصابیح الدجی)

    پاسخ:
    سلام
    این نظر رو توی هر وب کپی پیس کردی؟
    سلام
    پاسخ:
    سلام
    شما؟
    سلام بزرگوار . وبلاگ جدید مبارک . آدرستونو تغییر دادم . لطفا دوباره لینک بفرمایین .
    با بدون شرح 11 در خدمتتونم .
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    لینک شدید
    ممنون از لطفتون
    خدمت می رسیم
    آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست
    عالمی از نو بباید ساخت و از نو آدمی

    تو که بی وفا نبودی...


    پاسخ:
    سلام

    اخوی نیستم
  • جوانان مرصوص
  • سلام
    به روز شدیم
    خوشحال میشویم به ما سربزنید
    پاسخ:
    سلام
    خدمت می رسیم
    سلام.خیلی آموزنده بود.
    ممنون
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
  • نون والقلم
  • چقدر به نهج البلاغه جفا میکنیم.
    یعنی اصلا درباره نهج البلاغه جنایت میکنیم.
    از روی خطبه میخوانیم و دلمان خوش است حقش را ادا کردیم
    پاسخ:
    الحمدلله ما هیچ وقت مدعی نبودیم که می خواهیم حق آن را ادا کنیم
    خدا کند با این کاری که دارم انجام می دم جزء جفاکاران و جنایتکارانی که شما فرمودید نباشم

  • نون والقلم
  • منظورم این بود که وقتی این دقایق و ظراف را که فرمودید خواندم
    فهمیدم چقدر الکی دل خوش بودم که دارم نهج البلاغه میخوانم
    خودم را عرض کردم
    پاسخ:
    بنده هم منظورم خودم بود
    و واقعا خودم را عرض کردم
    مگه شما قبول ندارید که از یه متن می شه برداشت های مختلف داشت که همه صحیح باشه.
  • لاله لاله های بی ادعا
  • سلام
    پسر کاراته باز یا پسر جادوگر؟
    خواهشا تشریف بیاورید. منتظر نظرات و راهنمایی هاتون.
    یا زهرا
    پاسخ:
    سلام
    چشم
  • محمد بلوچی
  • سلام استاد.
    خسته نباشی.
    عیدتون مبارک.
    ****
    سلطان کرامت ! به فدای کرمت            یا حضرت هادی (ع) ! سر ما و قدمت.
    از حق طلبیدم که به کوری عدو ،            آباد شود به دست مهدی (عج) ، حرمت.


    *****
    اللهم ارزقنا زیارته و شفاعته
    پاسخ:
    سلام برادر
    ممنون از لطفتون
    عید شما و خانواده هم مبارک
  • ریحانه ی آفرینش
  • با سلام.
    دقیقا مثل فیلم های سینمایی شد تازه بدتر از اون.
    به جای حساس که رسید و اهمیت ضامن گفته شد بعد گفتیدبقیه ش قسمت  بعدی!!!!!!!
    منتظریم
    باتشکر
    پاسخ:
    سلام
    نظر لطفتون است
  • بال های گمشده
  • سلام بر شما.
    در این اعیاد حقیر گنه پیشه ای همچون مرا در دعاهایتان فراموش نکنید.

    آپ جدید((منکران نور)) را فراموش نکنید.
    پاسخ:
    سلام
    چشم
    همچنین


    هر جمعه یک پیام به امید ظهور


    وسـعتی بـی انتـهـا ، دارد غـمـت

    ای خوشا آن دل که باشد محرمت

    چشـم ِ مـا در انتـظار ِ روی تـوست

    پـرده بگشـا ، جـان فـدای مقدمت

    دل ز ِ هجـرانِ رُخَت افسرده شـد

    زنـده ک دل ، بـا مسیحـا ی دَمَـت

    همچو بـلبل ، در هـوای وصـل ِ گل

    نـعـره خــواهـم زد ، بهـار ِ خرّمـت

    یـادِ تـو دارد دلم هـر صبح و شـام

    ای خوشاروزی که باشم همدمت


    اللهم عجل لولیک الفرج

    سلام گرامی

    سپاسگزارم از نگاه زیبایتان

    برای پست جدیدم نظر ندادید 

    ممنونم از حضورتان
    پاسخ:
    سلام
    شما هم برای پست های ما نظر نمی دهیدها
    اما چشم

    سلام ،خداقوت

    سخت اما قابل فهم

    بی انصافی نمی کنم پست خیلی خوبی بود.

    راستی خیلی خوبه که همه ی پست های یه وبلاگ رو ببینیم وفقط به نظر گذاشتن در پست اول اکتفا نکنیم.

    پاسخ:
    سلام
    بله
    چشم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">