جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

شرح خطبه 16 قسمت اول

حضرت آقا در دیداری که با دانشجویان در ماه مبارک رمضان امسال داشتند تاکید کردن که سطح معرفت دینی خود را بالا ببریم.

یکی از چیزهایی که بر معرفت دینی ما در حکومت و نظام اسلامی اثر گذار است فهم کتاب شریف

نهج البلاغه است.

چون نهج البلاغه تنها منبعی است که به صورت متقن و منظم سخنان حضرت امیرالمومنین علیه السلام را جمع آوری کرده است.

بقیه در ادامه مطلب


اکثر سخنان موجود در نهج البلاغه ، سخنان یک امام در زمان حکومت و خلافت است. امامی که به خلافت و قدرت رسیده است.

نه امامی که به خاطر ظلم ظالمان و کوتاهی یاران از حق خود محروم شده و مظلوم واقع شده است.

چهار سال و خورده ای حکومت حضرت امیر و سخنان ایشان که در نهج البلاغه بخشی از آن جمع آوری شده منبع مهمی برای فهم حکومت دینی و انتظارات یک امام حاکم است.

تاکید بنده بر روی حکومت  و نظام دینی است.

گاهی کلام حضرت امیر را در دوران بیست پنج سال خانه نشینی تحلیل می کنیم و گاهی کلام ایشان را در دوران قریب به پنج سال خلافت.

بین این دو موقعیت تفاوت وجود دارد،

اگر ما امروز بخواهیم کلمات ایشان را تحلیل کنیم به بیانات ایشان در دوران خلافت باید توجه بیشتری داشته باشیم تا بدانیم که یک امام حاکم از مردم جامعه خود چه انتظاری دارد.

تا انشاالله با بصیرتی که از بیانات ایشان پیدا می کنیم تحت اطاعت رهبرم آماده ظهور حضرت به عنوان یک امام حاکم باشیم.

به همین دلیل بنده اولین خطبه حضرت امیر علیه السلام را در دوران خلافت انتخاب کردم.

بنابر نظر شارحینی چون ابن ابی الحدید(ج 1/ 273) این خطبه اولین خطبه ای است که حضرت امیر بعد از قبض خلافت بیان کردند.

تصور بفرمایید امامی که سابقه درخشانی در اسلام داشته در هر جنگی حضور داشته، خوش درخشیده است، امامی که نزدیکترین فرد به رسول خدا بوده اولین ایمان آوردنده به رسول بوده، امامی که بارها به عنوان جانشین پیامبر مطرح شده است، امامی که در مراسم بزرگ و بی نظیری مانند غدیر خم برای او از همه مردم بیعت گرفته شده است، امامی که به خانه او هجوم آوردند و همسرش را به شهادت رسانده اند، امامی که بیست و پنج سال حق مسلم او را ربودند و... بعد از این همه اتفاقات اکنون به خلافت رسیده است.

حال این امام می خواهد اولین سخنرانی رسمی خود را شروع کند.

اولین سخنرانی که چشم انداز فعالیت های و مسیر حرکت اوست.

در دوران ما برخی از کسانی که می خواهند به قدرت برسند در تبلیغات قبل از انتخابات چشم انداز حرکت خود را بیان می کنند. اما حضرت امیر در اینجا بدون تبلیغات و با هجوم وسیع مردم به ایشان(به خطبه سوم، خطبه شقشقیه مراجعه کنید) به خلافت رسیدند.

درست است که حضرت تمایلی برای گرفتن این خلافت نداشتند اما وقتی آنرا گرفتم محکم و استوار به میدان آمدند و سخنرانی کردند تا به مردم بگویند که دوران حضرت مانند دوران قبل نیست.

اهمیت این سخنرانی از این جهت است که حضرت در این سخنرانی به نکات کلیدی مهمی اشاره می کنند.

مانند:

1- بیان انتظاراتشان از مردم

2- آزمون های مهمی که در پیش است

3- نحوه عبور از فنته های بزرگی که در دوران حکومت ایشان پدید می آید

4-اقداماتی که حضرت برای مردم انجام می دهد

5- اقداماتی که حضرت نسبت به مسئولین دوره قبل و بعد انجام می دهد

6 و.....

انشاالله در پست بعد در مورد این خطبه اگر مشتاق باشید بیشتر توضیح می دهم و اهمیت آن را در این دوران بیان می کنم

منتظر نظراتتون هستم

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۲۲)

سلام
خیلی موافقم.
و گام خیلی مفید و لازمه ی این زمان است.
حتما دنبال خواهم کرد انشاالله.
سلام
اول از همه تشکر بابت این که لینک کردید
و هم چنین مشتاق شنیدن و کسب بصیرت هستیم
بفرمایید.
پاسخ:
انشالله
سلام بزرگوار بسیار زیبا
با پست عفت بروزم و منتظر نظراتتونم .
پاسخ:
آمدم
  • نون والقلم
  • بیان انتظاراتشان از مردم
    حقی که ما به حاکمان خود نمیدهیم.فقط انتظار داریم: این انقلاب برای ما چه کرد.چقد پای انقلاب هزینه بدهیم و هزاران حرف دیگر...
    پاسخ:
    مثل برخی از مردم مثل بچه نق نقویی است که فقط سر پدر و مادر خود نق می زند
  • پاتوق عمارها - ثامن گرافیک
  • بسم الله الرحمن الرحیم
    حسین نیا به کوفه .... کوفه وفا ندارد ... کوفی بی مروت ... شرم و حیا ندارد ...
    .........................
    سلام علیکم
    احوال شما
    تقریبا دوهفته ای بود اینترنتم قطع بود و متأسفانه توی همین فاصله دامین سایت هم قطع شده .
    لذا ازتون خواهشمندم فعلا با این آدرس وارد شوید :

    http://anaammar.mihanblog.com/

    منتظر حضور گرمتون هستیم .
    انشاءالله منتظر 6تا از طرحهایی که مناسب با عرفه و غدیر کار کردم باشید .
    یا حق
  • پاتوق عمارها - ثامن گرافیک
  • بسم الله الرحمن الرحیم
    حسین نیا به کوفه .... کوفه وفا ندارد ... کوفی بی مروت ... شرم و حیا ندارد ...
    .........................
    سلام علیکم
    احوال شما
    تقریبا دوهفته ای بود اینترنتم قطع بود و متأسفانه توی همین فاصله دامین سایت هم قطع شده .
    لذا ازتون خواهشمندم فعلا با این آدرس وارد شوید :

    http://anaammar.mihanblog.com/

    منتظر حضور گرمتون هستیم .
    انشاءالله منتظر 6تا از طرحهایی که مناسب با عرفه و غدیر کار کردم باشید .
    یا حق
  • دعوتی از بلوغ
  • سلام. علم بهتر است یا ازدواج؟ (قسمت سوم چت دختر دانشجو با بلوغ)
    منتشر شد
  • بال های گمشده
  • سلام.
    متاسفانه به دلیل بصیرت و معرفت پایینم وقت مطالعه نهج البلاغه به چنین تحلیل روشنی دست پیدا نمی کنم.ودرک خوبی از خطبه های ایشان کسب نمی کنم.
    پست هایی که در رابطه با نهج البلاغه هست بسیار مفید واقع می شود چرا که شناختی را که من برای به دست آوردن تلاش نکردم به من هدیه می دهد.
    اجرتان با مولا علی (علیه السلام).
    منتظر پست بعدی هستیم...
    پاسخ:
    چشم
  • بال های گمشده
  • منتظر نظرات زیبای شما در ((سرچشمه ی عشق))و ((منکران نور))
    پاسخ:
    آمدم
    اپم رفیق
    خفن کجاس بابا اسم خودمه دیگه
    بازم آپ
  • یاسر باقری
  • سلام.
    دستت درد نکنه بابت مطالبت.
    منم تو وبلاگم مطالب مذهبی مثل:،خدای وهابیت،حجاب،موسیقی،ماه رمضان،نماز،امام زمان،رهبر،۲۰ وصیت امام علی (ع)،تخریب بقیع،شهادت امام صادق اهانت بی سابقه ی شبکه سوم سیما به مرجع عالیقدر جهان تشیع،سرگذشت جنگ خیبر،خاطره ای از شهید برونسی......... دارم.
    اگه خواستی بهم سر بزن و برای بهتر شدن مطالبم راهنماییم کن.
    حتما پیشنهاد یادتون نره که نظر شما خیلی برام مهمه.
    راستی اگر مایلی وبلاگمو با عنوان: ((نوکران مهدی (عج) ))
    و آدرس ((http://nokaran14.blogfa.com )) لینک کن و بهم خبر بده تا وبلاگتو لینک کنم.
    پاسخ:
    انشاالله
  • شکوفه(امملیون)
  • سلام علیکم آقای ابراهیمی
    بله خداروشکرمن حضوری قبول شدم
    برامون دعاکنید
    پاسخ:
    شما هم همین طور
    سلام بر شما متشکرم از حضور شما.
    بازهم افکارم به بیراهه کشیده بود اما ممنوم که با نظرتان تلنگر زدید دست خودم نیست این روزها باز باران احساسم بی امان میرزد اما عقل تسلیم شده و چترش را کنار گذاشته با این که از آن نوشته خوشم امده بود ولی قصد دارم پاکش کنم.
    جالبه امروز درمورد همین مسئله قرآن باز کردم و آمد:
    مثل کسانی که غیر از خدارا اولیای خود برگزیدند،مثل عنکبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده در حالی که سست ترین خانه ها خانه ی عنکبوت است اگر میدانستند.
    خداوند آنچه را غیر از او می خوانند می داند،و او شکست ناپذیر و حکیم است.
    آیات 41و42 سوره ی مبارکه ی عنکبوت.
    و من به شعری که برایم گذاشتید فکر کردم وقتی من قلبم را با غیر ازو پیوند دهم خوب معلوم است به سست ترین چیزها پناه آوردم و همه ی عشق من به فنا می رود.
    بازهم متشکرم که برای من فرصت فکر ایجاد کردید تا مشکل پیش آمده را با این مسئله مرتبط نکنم.
    آقا ابو الفضل العباس (علیه السلام) داد رس شما در قیامت .
    در پناه حق
    پاسخ:
    التماس دعا
    نگران نباش اخوی خودم قبل تایید غلط املایی هارو درس میکنم
    پاسخ:
    ممنونم
  • یاسر باقری
  • سلام.
    ممنونم که لینکم کردی.
    با افتخار تمام لینکت کردم.
    خوشحال میشم باز هم بهم سر بزنی و از راهنماییات دریغ نکنی.
  • یاسر باقری
  • بله بنده خرم آبادیم
    در مورد این که گفته ودید انسان با رضایت ونه با افسوس دل از دنیا بکنه یه حرف داشتم:
    خیلی وقت ها از گوش کردن به آهنک های غیر مجاز خودداری میکنم اما باز اگر یه جایی بشنوم خوشم میاد وبتونم گوش میکنم هرچند حس خوبی ندارم
    فکر میکنید دچار همین مشکلم ؟
    چیکار باید کرد؟؟؟؟؟؟
    پاسخ:
    یا علی
    خیلی کمک بزرگی کردید
    یه جورایی خوشحال شدم و هنوز امید وار به رحمت خدا
    اگه قابل باشیم چشم شما هم ما را دعا کنید
    پاسخ:
    چشم
    سلام.ممنون ازین مقدمه ای که برای این خطبه بیان کردین چون حریص شدم حتما این خطبه رو هم دنبال کنم.
    یاعلی
    پاسخ:
    درخدمتیم
    سلام حاجی عجب آپی داشتید خیلی خوشم اومد من مطالبتونو واسه کلاسمون میخونم خیلی زیاد خوششون اومده
    بچه های لنده رو فراموش نکنید راستی اگه وبلاگ مجموعه ی سپهر رو بدید ممنون میشم فعلا خداحافظ
    پاسخ:
    راستی آدرس وب رو عوض کردیم از این به بعد به آدرس جدید سر بزن
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">