جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

یا علی

اخلاق مربی

یکی از جملات معروف حضرت امام این است که اگه همه پیامبران الهی یه جا حمع شوند هیچ گاه بین آن ها اختلاف پیش نخواهد آمد.

اگه بخواهیم این سخن را تحلیل کنیم چند نکته جالب می توان بیان نمود.

اول اینکه همه انبیاء در اهداف با یکدیگر  مشترک بودند. یعنی همه یه هدف را دنبال می نمودند اگه اهداف مشترک باشد باعث می شود که کمتر اختلاف پیش آید.

اگه در یه مجموعه با هم جمع شویم وقتی اختلافات کم می شود که همه اعضا اهداف مجموعه را به خوبی درک نمایند.

فهم اهداف آنقدر مهم است که بودن ویا نبودن یه مجموعه به فهم اعضای آن مجموعه از اهداف بستگی دارد.

یه مثال می زنم تا بحثم خوب روشن شود.

فرض کنید چند نفر از دوستان با هم جمع شده اید و قصد دارید تا با هم به گردش بروید در راه چند نفر به شما ملحق می شوند و همه با هم حرکت می نمایید.

صبح است و به مکان مورد نظر خود رسیده اید قصد دارید برای تماشای دیدنی های منطقه حرکت کنید تا قبل از غروب بتوانید به خانه برگردید . اما بعضی از اعضا می گویند قصد دارند برای خرید به بازار بروند. بعضی دیگر قصد خوابیدن دارند بعضی دیگر پشیمان شده اند و می خواهند بر گردند.

چه سفر خوشی چقدر این گردش خوش می گذره!!!!

به نظر شما مشکل کار کجاست؟

نظر بدهید تا ادامه دهیم.

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۵)

سلام.
یا علی.....


حرفتون کاملا منطقیه و قابل قبول. به نظر منم مهم ترین نکته توی همه ی مجموعه ها هدفه.
معمولا پتانسیل کارها رو میشه پیدا کرد ولی اینکه چقدر هدف رو درک کرده باشن؟؟؟؟!!!!
چرا راه دور بریم همین اردوهای سپهر! چرا هر سال مربی عوض میکنه یا دنبال مربیه؟ به نظرم به خاطر اینه که مربیا با اینکه توانایی های زیادی دارن ولی هنوز سپهر رو نشناختن هنوز براشون جا نیفتاده که سپهر قراره چی کار بکنه و فقط یه اردو نیست!تأثیرش شاید به اندازه ی بقیه ی عمر اون آدم باشه! اینو اغراق نمی کنم چون یه تأثیراتی خودم دیدم...
اما درمورد مشکل کار!!!
اول وقتی مجموعه راه افتاد هدف داشته دیگه؟! حالا که هدف داره باید رهبر داشته باشه! یکی که همه قبولش داشته باشن و "از تو به یک اشارت از ما به سر دویدن..." بشه مثل سپهر!
بعدش باید همه توجیه بشن و مسئولیت ها مشخص بشه! بالاخره برای هر سفری و هر راهی یه سری کارها هم باید انجام بشه دیگه! با انتخاب مسئول باید با مشارکت و همراهی کارها انجام بشه!
البته موقع نوشتن خیلی ساده میشه اما اجرای اینها واقعا سخته ولی ممکنه.


راستی لینکتون کنم یا آدرسو به بچه های معین بدم؟
یا علی
  • ریحانه ی آفرینش
  • سلام.
    همانطور که خودتان فرمودید مشکل از اختلاف بین اهداف است.
    اگر اهداف که به سه دسته ی اهداف بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت تقسیم میشوند اختلاف باشد برای هرکدوم اختلاف ها متفاوت است.
    اگر اهداف بلند مدت یکی نباشد اختلافها خیلی شدید تر است و یکی شدن و حرف واحد زدن سخت تر ولی باز درد اختلاف اهداف کوتاه مدت قابل تحمل تر است و میتوان یه کاریش کرد و خیلی هم اختلاف ها وجودش بیشتره. که بستگی به سلبقه و طرز زندگی و نوع نگاه فرد داره.
    به نظرم اینجوریه.
    یاحق
    به نام حضرت دوست
    سلام
    خداقوت!
    یاعلی گفتیم وکار آغاز شد!
    واما راجب سفر
    مشکل کار افرادی هستند که بعدا به گروه ملحق شده اند.چون در ابتدای کار چند نفر دوستی که با هم بودند از قبل برنامه سفر را چیده بودند ومی دانستند که بعد از رسیدن به مکان مورد نظر می خواهند چه کار کنند!ولی افرادی که بین مسیر به آنها ملحق شده اند کاملا از برنامه ریزی بی خبرند و هر کدام ساز خود را می زنند!
    در این گونه مواقع این دوستان باید افراد ملحق شده را نیز از برنامه خود آگاه کنند اگر توجیه شدند که با هم پیش می روند اگر نه که باید از آنها جدا شوند وهدف خود را دنبال کنند.
    در بعضی مواقع که اختلافات زیاد می شود گروه باید یک لیدر داشته باشدو رهبر گروه باید در همه موقعیت ها بهترین برنامه ریزی را داشته باشدتا مشکلات به حداقل برسد.
    آدم واسه شروع یه کاری باید بدونه همراه و همکاراش کی هستند.اگه یه سری آدم که خط فکری و هدفشون یکیه باهم کار کنند حتما به نتیجه می رسند!
    اگه اختلافی بین پیامبرا پیش نمیاد چون هدف و رسالت همه هدایته وهمه از یک خدای واحد دستور می گیرن!
    (ما دوستای سپهری هم که با هم میریم بیرون به ندرت اختلاف بینمون پیش میا...د!!!)
    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    شماانسان بزرگی هستید و صحبت های شما روی اعتقاداتم تاثیرگذار بوده جوان های ما باید از علم شما بهره مند شوند تا به سوالتشان پاسخ داده شود.
    اطلاعات شما دقیق و به روز و قانع کننده است از زحمتات شما متشکریم
    باسلام ممنون ازلطفتون که این اجازه روبه ما معین هادادیدکه دراین مبحث شرکت کنیم
    واما...
    دررابطه بااین سفرکه قراره عده ای به گردش بروند
    اولابه نظرمن بایدبدونیم که این سفربرای چیه مثلا برای خوش گذرانی ویه دورهم بودنه؟!اگه دارن واسه تفریح دورهم جمع میشن براشون مهم نیست چه جای برند وبراشونم مهم نیست که چه کسایی بین راه بهشون ملحق میشن فقط نیتشون ازگردش خوشگذرانیه حالایکی دوست داره بخوابه یکی برگرده ... .
    اما اگه این گروه ازآغاز حرکت برنامه اشون چیدندکه بتونندبه همه جابرسندوفقط رفتن به این گردش خوشگذرانی نباشه وبتونندازطبیعت بهترین استفاده روببرندمثلا اگه رفتندکوه نوردی می تونندیه سریگیاه دارویی جمع کنندحالاممکنه باگیاه دارویی آشنایی نداشته باشه ولی میتونه اوناروجمع آوری کنه وبعددرباره اشون تحققیق کنه که این گیاه دارویی هست؟چه فواییدی داره ؟
    این درواقع براش یه انگیزه میشه که دفعه بعدکه به گردش رفت فقط جنبه تفریحوبراش نداشته باشه بلکه یه چیز هم یادبگیره واونوبرای خودش میتوننه مهمترین مسیردرزندگیش قراربده.
    واگه بین راه کسی قرار شدبه این گروه ملحق بشه بایدکسی توی این گروه به عنوان مدیریت گروه تمام قوانین وضوابط گروه خودش روبه اون شخص ملحق شده بگه تاکاری توسط گروه خواست انجام بشه اون هم پذیرایی کارانجام شده توسط گروه باشه تاباعث برهم زدن مقررات گروه نشه.
    درکل برای اینکه یه گروه به جای بره بایدهدفشوازاین گردش مشخص کنه وحتما هم بایدتوسط یک فردتصمیم گیری شودولی این تصمیم گیر ی باید بعدازمشورت باگروه باشد.
    این چیزای بودکه به ذهنم می رسید.
    باتشکرمحدثه. ز ازبچه های معین
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">