جلسه اول روخوانی نهج البلاغه
- شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲ ق.ظ
- ۱۲ نظر
- ۹۴/۰۷/۲۵
سلام علیکم
ایام تسلیت
خطبه ها مطالعه شد
التماس دعا
سلام تشکر
1-
روایت حلال بودن حلال پیامبر (ص) تا روز قیامت اشاره به ابدی بودن شریعت پیامبر است واینکه آن حضرت آخرین پیامبر است وپس از آن حضرت دیگر پیامبری مبعوث نخواهد شد وارتباطی با نسخ یک حکم توسط خود ان حضرت وقرآن ندارد این مطلب به صراحت در برخی روایات مربوط به حلال محمد حلال الی یوم القیامه آمده است به روایت ذیل دقت کنید :
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً نَبِیّاً فَلَا نَبِیَّ بَعْدَهُ أَنْزَلَ عَلَیْهِ الْکِتَابَ فَخَتَمَ بِهِ الْکُتُبَ فَلَا کِتَابَ بَعْدَهُ أَحَلَّ فِیهِ حَلَالَهُ وَ حَرَّمَ فِیهِ حَرَامَهُ فَحَلَالُهُ حَلَالٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ فِیهِ نَبَأُ مَا قَبْلَکُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَکُمْ وَ فَصْلُ مَا بَیْنَکُمْ ثُمَّ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ وَ قَالَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ . {بحارالأنوار ج : 47 ص : 35}
امام صادق علیه السلام فرمود : خداوند محمد (ص) را به عنوان پیامبر برگزید وپس از ان حضرت دیگر پیامبری نخواهد بود وقرآن را بر آن حضرت نازل نمود وآنرا ختم دیگر کتب قرار داد که دیگر پس از آن کتابی نخواهد آمد در این کتاب حلال خود را حلال نمود و حرام خود را در آن حرام نمود وحلال آن حلال است تا روز قیامت وحرام آن حرام است تا روز قیامت در آن اخبار گذشتگان وآیندگان است وسخن فاصل {حق وباطل} میان شماست آنگاه حضرت به سینه خود اشاره نمود وفرمود وما قرآن را میدانیم .
بنا بر این بحث نسخ ارتباطی با این حدیث ندارد وآنچه را پیامبر از طریق وحی و قرآن آورده و توسط خود آن حضرت نسخ نشده تا قیامت حکم آن باقی است و توسط کتاب وپیامبری دیگر نسخ نخواهد شد
2-
اشاره به این که آماده ایثار، جانبازى و شهادت در راه خدا باش که این آمادگى مایه شجاعت و شهامت و پایمردى است! بعضى از شارحان «نهج البلاغه» از این جمله، پیشگویى و بشارت نسبت به سرنوشت «محمّد بن حنفیّه» در میدان جنگ «جمل» استفاده کردهاند دایر بر این که تو از این میدان سالم برون خواهى آمد چرا که در مفهوم عاریت، باز پس گرفتن نهفته شده است.
3-
عوامل محیطی عامل قطعی نیستند اما موثر هستند مثلا کویر بر دل مردمانش اثر دارد اما انسانها اگر می خواهند اثر آن را نبینند می تواند یا از آنجا کوچ کنند و یا برای اینکه اثر نبینند تلاش بیشتری نمایند و الا اثر دارد در قرآن هم داریم که می فرماید: یا عِبادِیَ الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضی واسِعَةٌ فَإِیَّایَ فَاعْبُدُون 56 عنکبوت یعنی: اى بندگان من که ایمان آوردهاید! یقیناً زمین من وسیع و پهناور است پس [با انتخاب سرزمینى مناسب و شایسته که ارزشها در آن حفظ شود] فقط مرا بپرستید،
ویا : قُلْ یا عِبادِ الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ لِلَّذینَ أَحْسَنُوا فی هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةٌ وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ (10 زمر) یعنی : بگو: اى بندگان مؤمنم! از پروردگارتان پروا کنید. براى کسانى که در این دنیا اعمال شایسته انجام دادهاند، پاداش نیکى است و زمین خدا گسترده است [بر شماست از سرزمینى که دچار مضیقه دینى هستید به سرزمینى دیگر مهاجرت کنید]. فقط شکیبایان پاداششان را کامل و بدون حساب دریافت خواهند کرد.
و یا: إِنَّ الَّذینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمی أَنْفُسِهِمْ قالُوا فیمَ کُنْتُمْ قالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفینَ فِی الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فیها فَأُولئِکَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصیراً (97 نساء) قطعاً کسانى که [با ترک هجرت از دیار کفر، و ماندن زیر سلطه کافران و مشرکان] بر خویش ستم کردند [هنگامى که] فرشتگانْ آنان را قبض روح مىکنند، به آنان مىگویند: [از نظر دیندارى و زندگى] در چه حالى بودید؟ مىگویند: ما در زمین، مستضعف بودیم. فرشتگان مىگویند: آیا زمین خدا وسیع و پهناور نبود تا در آن [از محیط شرک به دیار ایمان] مهاجرت کنید؟! پس جایگاهشان دوزخ است و آن بد بازگشت گاهى است.
نتیجه اینکه انسان نباید خودش را محدود به یک مکانی بکند و به راحتی از آن تاثیر بپذیرد
جامه پاکی دگر وپاکی دامان دگر است
کس ندیدیم که انکار کند وجدان را
حرف وجدان دگر و گوهر وجدان دگر است
کس دهان را به ثناگویی شیطان نگشود
نفی شیطان دگـر و طاعت شیطان دگر است
کـس نگفته است ونگوید که دد ودیو شویـد
نقش انسان دگر ومعنی انسان دگر است
کـس نیامد که ستاید ستم وتفرقه را
سخن از عدل دگر ، قصه احسان دگر است
هرکه دیدم بخدمت کمری بست بعهـد
مرد پیمان دگر وبستن پیمان دگر است
هرکه دیدیـم بحفظ گله از گرگان بود
قصد قصاب دگر ، مقصد چوپان دگر است