جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

خلاصه این پست برا اونا که وقت ندارن

یکی از روش های غیر منطقی نقد حکومت اسلامی نقد آن در حوزه مناسبات فردی است، در حالی که مهم ترین حوزه سنجش حکومت اسلامی حوزه مناسبات سیاسی اجتماعی و بین المللی می باشد.

نعمت هایی که در این حوزه حکومت دینی برای ملت خود به ارمغان می آورد نعمت های واقعی است که نیاز به فهم صحیح دارد.


نکته دیگر در نقد حکومت دینی این است که باید توجه داشت که در شعاع نور همین حکومت است که زشتی ها دیده می شود و می بایست با آن مبارزه کرد و باید توجه داشت که در مبارزه با زشتی ها  منبع نور را هدف قرار نداد.

مشروح این پست برا اونا که اهل دقتند در ادامه مطلب


در پست قبل با بیان دو تمثیل به تمایز میان جهت حرکت و وضعیت در حال حرکت اشاره کردیم و نتیجه گرفتیم که اگر وضعیت در حال حرکت وضعیت خوبی نباشد دلیل بر غلط بودن مسیر حرکت نمی شود.

در ادامه به روایتی عجیبی از امام باقر علیه السلام اشاره می کنم که با فرا گرفتن این روایت ملاک و معیار برای تحلیل حوادث روز، برای ما تغییر خواهد کرد.

روایت را مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی کتاب الحجه نقل می کند(1/376). متن روایت چنین است:« قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ کُلَّ رَعِیَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَایَةِ کُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِیَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ کُلِّ رَعِیَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَایَةِ کُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِیئَة»

در این حدیث خداوندتبارک و تعالی می فرماید مردمی که تحت ولایت الله زندگی می کنند اهل نجات هستند اگر چه در کارهای شخصی قصورها و گناه هایی هم دارند اما آن مردمی که تحت ولایت طاغوت هستند اهل بدبختی و عذابند اگر چه در کارهای شخصی و خصوصی خود اهل نیکوکاری و کارهای خوب باشند.

نکته مهمی که می بایست به آن توجه داشت تفاوت میان مناسبات اجتماعی، سیاسی، بین المللی و مناسبات فردی است.

برای روشن شدن اهمیت تفاوت این دو مثالی می زنم.

جامعه ای را تصور بفرمایید که در این جامعه مناسبات اجتماعی سیاسی بین المللی آن جامعه طاغوتی است اما مناسبات فردی مناسبات دینی است.

با توجه به روایتی که ذکر شد این جامعه رو به سقوط است و همان طور که خداوند در سوره «ص» آیه 55 می فرماید « وَ إِنَّ لِلطَّاغینَ لَشَرَّ مَآب» برای طغیان گران از راه حق، بدترین بازگشتگاه خواهد بود.

اما جامعه ای را تصور بفرمایید که مناسبات اجتماعی و سیاسی و بین المللی آن بر اساس دستورات الهی است اما در مناسبات فردی رفتارهای باطلی صورت می گیرد، با توجه به روایتی که بیان شد این جامعه رو به فلاح و رستگاری دارد.

آنچه در مورد حکومت اسلامی در ایران اهمیت دارد این است که مناسبات اجتماعی سیاسی و بین المللی ما بر اساس آموزه های وحی است نه منافع زودگذر مادی.

در کشور ترکیه که امروز شاهد رشد حجاب در آن هستیم می بینیم که حرکات فردی و خصوصی مردم تا به حال تاثیری در مناسبات اجتماعی سیاسی و بین المللی این کشور نداشته است و مناسبات سیاسی آن بر اساس منافع مادی تعریف شده است و شاهد هستیم که مدعیان دیروز دشمنی با اسرائیل امروز در کنار او در یک جبهه می جنگند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در تحلیل حوادث می بایست به آن توجه داشت مناسبات اجتماعی سیاسی و بین المللی ما است. شاهدیم که پس از این همه دگرگونی، ریزش ها و رویش ها در این انقلاب سی و چند ساله، و همچنین رفت و آمد دولت های مختلف و با سلایق گوناگون، باز ما از مسیر حرکت خود انحرافی نداشته ایم و مناسبات سیاسی اجتماعی ما از ابتدای انقلاب تا به امروز تغییر نداشته است.

امروز ما با همان آرمانهای ابتدای انقلاب، در عرصه بین الملل حضور داریم و با همان مناسبات با دیگر کشورها تعامل بر قرار می کنیم.

و این مناسبات یکی از مهم ترین شاخصه ها برای سلامت انقلاب است،.

پس نکته ای که باید به آن توجه داشت این شد که آیا ما در مناسبات اجتماعی سیاسی بین المللی خود دچار انحراف شده ایم یا در مناسبات فردی خصوصی خود؟

اگر در مناسبات اجتماعی سیاسی بین المللی دچار انحراف شده باشیم این انقلاب قابل نقد است و می بایست به آن عارف حق داد که بگوید: این بود آن حکومت اسلامی که حضرت امام می خواست تشکیل دهد؟

اما اگر در مناسبات اجتماعی سیاسی بین المللی دچار انحرافی نشده ایم بلکه در مناسبات فردی خصوصی خود دچار آسیب هایی شده ایم در این صورت می بایست فلش نقد را از حکومت اسلامی به سمت رفتارهای فردی خصوصی افراد تغییر دهیم، و به این نکته توجه داشته باشیم که با بیان ضعف ها در مناسبات فردی و خصوصی نمی توان مناسبات اجتماعی سیاسی بین المللی را به نقد گرفت که، ای وای حکومت اسلامی از دست رفت! به دلیل اینکه آنچه در درجه اول وظیفه حکومت اسلامی است، تقید به حفظ مناسبات اجتماعی سیاسی بین المللی بر اساس وحی است.

موضوعی در اینجا قابل توجه و بحث است و آن این است که، این مناسبات چه چیزهایی هستند؟

اگر ما این مناسبات را دریابیم آنگاه به نوع رفتار مسئولین نظام نگاه کنیم و بعد بر اساس این مناسبات به نقد و بررسی حکومت اسلامی بپردازیم.

به عنوان نمونه به چند شاخصه مهم از این مناسبات اشاره می کنم.

1 رابطه حاکم و مردم در حکومت های طاغوتی رابطه سلطان و رعیت است ولی در حکومت اسلامی رابطه خدمتگذار و مردم است.

2 گرفتن مسئولیت در طاغوت بر اساس وراثت است،( در دنیای امروز هم حزب و گروه ها قدرت ها را ارث می برند) ولی در حکومت اسلامی به معنای واقعی انتخاب و خواست قلبی مردم است.

3 استقلال کشور(می بینیم که این همه تحریم شدید در حرکت ملت اثری نگذاشته است و این به دلیل مستقل بودن است، اگر ما مانند برخی از کشورهای همسایه وابسته بودیم نمی توانستیم تا امروز بر سر آرمان فلسطین قرص و محکم بایستیم و با آن مانند یک تاکتیک برخورد نکنیم، و بدان کشوری مستقل نمی شود مگر اینکه رهبران آن کشور مستقل باشند)

4 آزادی، (آزادی یعنی بر اساس آرمانها، ارزش ها و قانون دینی عمل کردن بدون اینکه جبر و قدرت و  اخم و خوش آیندی دیگران، بتواند در عمل ما اثر بگذارد)

5- پرهیز از مذاکره و سازش با طاغوت

6 - مناسبات سیاسی و اجتماعی بر اساس تقوا نه قدرت

7- مسئولیت برای خدمت نه حفظ قدرت (شاید تعدادی در داخل برای رسیدن به قدرت یا حفظ آن دست به هر کاری بزنند ولی آنچه مهم است جهت گیری نظام جمهوری اسلامی است، اگر این جهت گیری درست و صحیح باشد حتی دولت هایی که طمع نگهداری قدرت را دارند نمی توانند غلطی بکنند، مثلا در زمان دولت اصلاحات جهت گیری نظام جمهوری اسلامی توسط ولی فقیه درست بود اما فعالیت های دولت بر خلاف این جهت گیری بود، درست است که این فعالیت های هزینه هایی را بر این مملکت تحمیل کرد ولی چون جهت گیری درست بود، نتوانست در روند حرکت جمهوری اسلامی ایران خللی ایجاد کند)

8 - نفی مناسبات سلطه گری و سلطه پذیر در سطح بین الملل

9 - حفظ عزت و کرامت در مناسبات بین الملل

10 - سکوت نکردن در برابر ظلم به جهان اسلام

11 - ولایت فقیه

12 و...

و این همه نعمت به دلیل اینکه صرفا در حیطه مفاهیم انتزاعی باقی مانده است و به دلیل اینکه فهم غالب، فهم عینی است، سبب شده تا مورد غفلت قرار گیرند ومتوجه این ها نشویم.

ما گمان می کنیم کسی می تواند ما را متنعم کند که با کوتاه آمدن از آرمانها، نرخ ارز را پایین نگه دارد.

کسی که در قضاوت های خود صرفا عینی قضاوت می کند و نعمت عزت ملی، استقلال ملی و آزادی ملی را نمی بیند یا اصلا نمی فهمد، تفاوتی با احشام ندارد که آنها نیز، فقط علف ها را می شناسند و هر کس علفی جلوی آنها ریخت را، دوست دارند و به آخورها مشغولند و نعمت های بزرگی مانند آزادی و... را نمی شناسند و در آخر هم گرفتار تیغ می شوند و برای منافع صاحبان خود به مسلخ می روند و خوراک بزم آنها می شوند.

باید توجه داشت که عزت ملی چیزی غیر از عزت و فردی است و همین طور استقلال فردی و...

گاهی کسی با سختی و ریاضت ها عزت فردی خود را حفظ می کند ولی گاهی کسی بالاتر از این همه عزت ملی جامعه وملتی را حفظ می کند.

کسی که به توانایی و قدرتی دست یافته که می تواند عزت یک ملت را در برابر دشمن حفظ نماید بسیار ستودنی تر از آن فردی است که با ریاضت ها توانسته عزت خود را در برابر شیطان حفظ نماید.

گاهی عزت در مناسبات فردی حفظ می شود اما در مناسبات اجتماعی سیاسی بین المللی زیر پا گذاشته می شود و گاهی در مناسبات سیاسی و بین المللی مورد توجه است.

آنچه وظیفه اولیه مسئولین حکومتی است حفظ عزت در مناسبات بین المللی است و این همان نکته ای است که در روایت اول این پست به آن اشاره کردم.

البته این به آن معنا نیست که عزت در مناسبات فردی مورد بی مهری و بی توجهی باشد، چرا که راه رسیدن به عزت ملی ، رسیدن به عزت فردی است.

و به همین خاطر است که خداوند می فرماید اگر می خواهید به عزت برسید عزت از آن خداوند و رسول و مومنین است(منافقون 8) راه رسیدن به عزت، مسیر انبیاء است نه دیگر مسیر ها.

نکته کلیدی مهمی که باید به آن توجه داشت این است که ما چقدر به نعمت های عینی توجه داریم و چقدر به نعمت های واقعی که مقدمه آن، فهم مفاهیم انتزاعی است.

رفاه، ثروت، سلامتی، امنیت، یک نعمت عینی و مادی است، ولی استقلال، عزت، ایمان، روحیه جهاد و مقاومت، نعمت های واقعی است که نیاز به فهم و انتزاع این واقعیت ها در ذهن است.

جمهوری اسلامی نعمت های واقعی و بزرگی به ما داد، نعمت هایی مثل، عزت، حاکمیت دین، آزدای از قدرت های زورگوی جهانی، استقلال و عدم وابستگی.

امروز دیگر سفرای کشورهای طاغوتی در سیاست های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما دخالتی ندارند و آنها تصمیم گیر نیستند. و این آن نعمت بزرگی است که کمتر شکر آن را به جا آورده ایم.

درست است که هنرمندان ما برای تبلیغ اینگونه نعمت ها تلاشی نکرده اند و آنقدر که برای، عشق های مجازی فیلم ساخته شده برای درک نعمت های بزرگی مثل عزت ملی و استقلال ملی و... تلاشی نشده است(البته بر عکس آن ساخته شده است) اما این کم کاری ها دلیل بر آن نیست که ما نیز در این زمینه تفکر و تدبری نداشته باشیم و تمام گناه را به گردن دیگران بیندازیم و به این مادی گری تن دهیم، چرا که رسول خدا فرمود:«کُلُّکُمْ‏ رَاعٍ‏ وَ کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِه‏» که همه شما مسئولید و کوتاهی دیگران سبب برای غفلت ما نمی شود که از ما سوال می شود چرا تدبر و تفکر نکردی؟ چرا برای فهم نعمت های بزرگی مانند حاکمیت دین، عزت، کرامت، استقلال و... تفکر و تدبر ننمودی و چرا شکر گذار این نعمات نبودی؟

چرا این نعمت ها در تحلیل های تو جایی نداشت؟ و چرا هنگام مخاصمه ها به این نعمت ها افتخار نکردی؟ و چرا و چرا؟

نکته مهم دیگری که در این پست می خواستم به آن اشاره نمایم دیدن و شناخت خوبی ها و بدی ها در شعاع نــــور ولایت است.


توجه داشته باشیم اگر امروزه بسیاری از خوبی ها و بدی ها را درک می کنیم و نسبت به خلاء ها اعتراض می نماییم همه به خاطر نور ولایت است که اگر نور ولایت نبود بسیاری از این بدی ها درک نمی شد و آنچنان با آنها خو می گرفتیم و به آن عادت می کردیم که دیگر کسی را توانایی ترک دادن ما نبود.

توجه داشته باش که در ذیل نور ولایت است که تو می توانی زشتی ها و فسادهای جامعه را ببینی.

اتاق بهم ریخته ای را تصور کن. تو را در این اتاق وارد می کنند و بر سر سفره ای می نشانند. شروع به خوردن  می کنی. ناگهان چراغی روشن می شود و تو متوجه آلودگی آنچه می خوردی می شوی! متوجه بهم ریختگی اطرافت می شوی! به واسطه آن نور موش ها و سوسک هایی که هم سفره تو بودند را می بینی!

تا قبل از اینکه این نور روشن شود کسی به فکر تمیز کردن این اتاق نبود. چون چیزی نمی دیدند که بخواهند تمیز کنند. لقمه غذایی در دهان تو می گذاشتن و ثروت اتاق را غارت می کردند و تو خوشحال بودی که دهانم می جنبد! و شکمم سیر می شود! غافل از اینکه، همین لقمه ای که در دهانت گذاشته اند به هزاران میکروب و ویروس آلوده است و تا لحظه ای قبل سوسک ها از آن تغذیه نموده اند! و...

حال چه باید کرد؟


باید با منبع نور مقابله کرد؟ باید داد زد که چرا روشنایی می دهی؟ باید با سنگ ها و تهمت ها به سمت آن یورش بریم که این همه مشکل از قبل توست؟

این که تو بر سر سفره قطار کرم ها و سوسک ها را دیده ای نشانه بی تحرکی و کم کاری تو و دیگران بوده است.

مثل ولی فقیه در این جامعه،(از یک زاویه) مثل نور است که به ما واقعیت ها را نشان می دهد، اوست که به واسطه نوری که از منبع وحی گرفته است زشتی ها را نشان می دهد و البته خوبی ها را.

و تو نباید فریب بخوری و با دیدن کاستی ها، تمام تقصیر ها را متوجه منبع نور بدانی که این یک مغالطه است.

در حکومت های طاغوتی بسیار از کاستی ها دیده نمی شود چرا که در آیات قرآن است که می فرماید فرعون وقتی که با نور ولایت موسی مواجه شد چنین گفت: « یُریدانِ أَنْ یُخْرِجاکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ بِسِحْرِهِما وَ یَذْهَبا بِطَریقَتِکُمُ الْمُثْلى‏»(طه 63) یعنی هارون و موسی می خواهند شما را از این روش و سبک برتر بیرون کند!

فرعون با خاموش کردن هر نوری و تاریک نگه داشتن جامعه خود برای مردم چنین وانمود کرده بود که روش شما برترین روش است به همین دلیل وقتی که حضرت موسی با نور ولایت خود در این تاریکی چراغی بر افروخت، فرعون گفت اگر بخواهید به نور او توجه نمایید بدانید که آرامش را از شما خواهد گرفت و شما را از این سبک زندگی برتر خارج خواهد نمود!

در کنار این ایه می بایست به این ایه نیز، توجه داشت که می فرماید:« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْماً فاسِقینَ »(زخرف 54) قوم فرعون از وی اطاعت می کردند به دلیل اینکه فرعون آنها را خوار می کرد و این اطاعت و خوار شدن به دلیل این بود که این مردم، اهل فسق بودند.

حال کسانی که به تخیل خود، روشی برتر و نیکو دارند، کسانی که اطاعت فرعون می کنند و اهل فسق هستند و با آن انس گرفته اند و هیچ گاه به کثیفی این روش پی نمی برند.

 بلکه زمانی که در معرض نور ولایت حضرت موسی قرار گرفته اند، متوجه این همه آلودگی می شوند اما به جای اینکه آلودگی را بر طرف نمایند به جان منبع نور می افتند و این داستان در مورد انبیاء دیگر نیز اتفاق افتاده است چنانچه در سوره یاسین به این مساله اشاره دارد.

هنگامی که پیامبران برای دعوت مردم شهر انطاکیه وارد این شهر شده بودند، مردم به پیامبران چنین گفتند: قَالُواْ إِنَّا تَطَیرَّْنَا بِکُم‏(18) ما شما را بد شگون و نحس می دانیم! و پیامبران به آنان فرموند نحسی از جانب خودتان است.

زمانی که خداوند با نور ولایت، نحس بودن را به آنان نشان داد، آنها به جای اینکه ریشه نحسی را بخشکانند، منبع نور را مورد سنگ باران قرار می دادند و چنین می گویند: لَنرَْجُمَنَّکمُ‏ْ وَ لَیَمَسَّنَّکم. یعنی اگر ازاین روشنگری دست بر ندارید شما را مورد سنگسار قرار می دهیم.

اینکه فساد اقتصادی وجود دارد مورد اتفاق است اما راه مبارزه با مفاسد اقتصادی رابطه با آمریکا نیست، چرا که در این صورت تو برفساد سر پوش گذاشته ای و آن را از بین نبرده ای، ولی فقیه می گوید تو به جای مذاکره، با فساد بجنگ  و آنرا از بین ببر.

این رسول است که با بینات(بیّن دلیل روشن عقلی را گویند) روشنگری می کند و فاسقان در برابر این بینات موضع گیری می نمایند، چنانچه در سوره بقره می فرماید:« أَنْزَلْنا إِلَیْکَ آیاتٍ بَیِّناتٍ وَ ما یَکْفُرُ بِها إِلاَّ الْفاسِقُونَ »(99)

پس اگر نوری تابید و در شعاع آن نور ضعف ها و کاستی ها دیده شد می بایست همت برای مبارزه با این فساد ها برداشته شود، نه اینکه خطاب به موسی بگوییم: (فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُون‏)(مائده 24) تو و پروردگارت بروید و با آنها بجنگید و ما همین جا می نشینیم!!

این آیه به ما این نکته را آموزش می دهد هنگامی که در ذیل نور ولایت موسی دشمن را شناختی و ضعف ها را دیدی حال هنگام درگیری و جهاد است که می بایست وارد کاروزار شد.

و ما در طول سالیان دراز، بارها تجربه کرده ایم که ولی فقیه زودتر از دیگران متوجه این ضعف ها شده و آن را به مسئولین نشان داده و تذکر می دهد.

همو بوده است که در دهه هفتاد بحث شبیخون فرهنگی را مطرح نمود و مورد غفلت مسئولین قرار گرفت. همو بود که در ابتدای دهه هشتاد فرمان 8  ماده ای مبارزه با فساد اقتصادی را مطرح نمود و باز مورد غفلت قرار گرفت و...

خنده دار این است که در ذیل نور او ضعف ها را دیده ایم و با بیانات و توجه او متوجه فسادها شده ایم اما بر او می شوریم که چرا اینگونه است.

نتیجه

1 توجه به مناسبات اجتماعی سیاسی بین المللی در کنار مناسبات فردی

2 توجه به نعمت های واقعی که مقدمه آن درک صحیح مفاهیم انتزاعی آن است مثل عزت و...

3 توجه به این نکته که اوست که زشتی ها را بسیار قبل از دیگران می دیده و در مورد آن تذکر داده است.

این بحث از زوایای دیگر ادامه دارد....

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۸۱)

  • مبارزسایبر سیدپارسا
  • خیلی خوبه که خلاصش را گذاشتین
    واقعا ممنون
    پاسخ:
    الحمدلله
    سخنان رهبری در 84 هنگام حضور هاشمی توی انتخابات: به قسمت پر رنگ توجه کنید.

    بیانات ؛ سال‏1384 ؛ ص92

    ید؟!

    یقیناً ورودى‏هاى میدان سیاست باید کنترل شود. میدانِ اداره‏ى کشور و مدیریت کشور است؛ مگر شوخى است؟ یک کشور را مى‏خواهند دست یک نفر بسپرند؛ لذا باید ورودى‏هاى این میدان کنترل شود و معلوم گردد کسى که دارد مى‏آید، کیست؛ اصلًا عُرضه‏ى این کار را دارد یا ندارد؛ بعد، اعتقاد به این کار دارد یا ندارد؛ بعد، اصلًا مى‏فهمد در کشور چه کار باید کرد یا نه.

    ملاکهایى وجود دارد؛ باید کسانى باشند که این ملاکها را ببینند و بسنجند؛ قانون اساسى این را پیش‏بینى کرده. شما معیارها را مى‏دانید. خوشبختانه کشور ما کشور جوانى است؛ لذا چهره‏ى جوان کشور اقتضاء مى‏کند که یک نشاط خوب و قوى و جوانانه‏ در کلّ دستگاه اجرایى وجود داشته باشد. نگاه کنید ببینید واقعاً چه کسى طرف‏دار انقلاب و طرف‏دار دین و طرف‏دار عدالت و طرف‏دار عدم تبعیض بین فقیر و غنى است؛ چه کسى کفایت و دنبال‏گیرى و نشاط لازم را دارد؛ چنین کسى را پیدا کنید.

    من پریروز هم گفتم که نباید دغدغه و وسوسه کرد. بعضى‏ها هستند که خیلى وسوسه مى‏کنند- آیا این، آیا آن؟ آیا این، آیا آن؟- آخرش هم یا مجبور مى‏شوند به طاق جفت و استخاره متوسل شوند و یا اصلًا از خیر رأى دادن مى‏گذرند. نه، انسان فکر مى‏کند؛ به کسى مى‏رسد و مى‏گوید: خدایا! نتیجه‏ى تحقیقات من این است. من طبق حجت درونى خودم- که عقل و تفکر است- و بر اساس مشورتى که با دیگران داشته‏ام، رأى مى‏دهم. خداى متعال قبول مى‏کند؛ و لو این تشخیص، درست نباشد. بنابراین نباید وسوسه کرد. معیارها، معیارهاى روشنى است. جوسازى و تبلیغات دروغین و براق و رنگین نباید انسان را از شناخت حقیقت دور بدارد[1]

    [1] آیت‏اللّه العظمى سید على خامنه‏اى، بیانات، 25جلد.
    پاسخ:
    عالی بود

    سلام دوست گرانمایه

    وبلاگ نسیم سحر شعر است و دلنوشته 

    پست غوغای سکوت شامل بخش دوم میشود

    و خوشحالم از اینکه شعر مورد پسند قرار گرفت

    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطفتون

    دوست عزیز و ارجمند
    به نظر شما انحرافات فردی دست اندرکاران جامعه چقدر در دیدگاه مردم نسبت به دین اثر مخرب داشته؟
    پاسخ:
    ببخشید سوال کلی جواب کلی دارد
    انحرافات فردی دست اندرکاران (اگر منظور مسئولین باشد) اثر دارد اما قدر و اندازه اش را نمی دانم ولی اگر منظور اهل علم دینی باشد زیاد
    البته در این دو بخش هم افراد منحرف وجود دارد هم افراد ثابت قدم و مردم نمی توانند به خدا بگویند اگر ما منحرف شدیم بخاطر فلانی بود چون خداوند در جوابشان می فرماید آدم های ثابت قدم هم وجود داشت چرا به اونا نگاه نکردی؟ چرا فقط منحرف ها را دیدی و از اونا الگو گرفتی؟
  • گروه تواشیح معراج النبی شهرستان بابل
  • خــدا کنــد کہ کسے حالتش چـو ما نشــود
    ز دام خــال سیــاهش کسے رهــا نشــود
    خــدا کنــد کہ نیفتــد کسے ز چشــم نگار
    بہ نـزد یــار چـو ما پست و بے بهــا نشــود
    جــواب نالــہ ے مــا را نمے دهــد “دلبــر”
    خــدا کنــد کہ کسے تحبــس الــدُعا نشــود
    شنیـده ام کہ از این حــرف، یــار خستــہ شده
    خــدا کنــد کہ بہ اخــراج مــا رضــا نشــود
    مــریض عشقــم و من را طبیب لازم نیست
    خــدا کنــد کہ مــریضے مــن دوا نشــود

    غزل سروده رهبر معظم انقلاب در وصف امام عصر (عج)
    پاسخ:
    ممنون
    هر جمعـه یـک پیـام بـه امیـد ظهـور

    ای یــادگــار عــتــرت طـاهـا بـیـا بـیـا 
    وی نور چشم حضرت زهرا (س) بـیـا بـیـا

    ای مـونـس شـکـستـه دلان کـن عنـایـتـی 
    از بـهــر دلـنــوازی دلـهـــا بـیـا بـیـا 

    دلهـای عـاشقـان تـو کـانـون مـاتـم اسـت 
    کـی یـابـد ایـن قلـوب تسـلّـی؟ بـیـا بـیـا 

    تـا کی بسوزم از غم هجر تـو همچو شمع؟ 
    مـی‏سـوزم از فـراق، سـرا پـا بـیـا بـیـا 

    بـا جـان بـی لـیـاقـتـم از بـهـر دیـدنـت 
    یـکـجـا کنـم بـجـان تـو سـودا بـیـا بـیـا 

    دیگـر بس اسـت سـر بـه بیـابـان گذاشتن 
    ای رهـنـورد درّه و صـحـرا بـیـا بـیـا 

    ای والـی زمـان و مکـان کـی کـنـی ظهور؟ 
    تـا کـی تـراسـت غیبـت کبـری؟ بـیـا بـیـا 

    مـا را ظـهـور تـسـت مـعـمـای مشـکـلـی 
    در وصـل تـسـت حـل مـعـمـا بـیـا بـیـا

    مـا ورشـکـسـتـه‏ایـم بـبـازار مـعـرفـت 
    تنـخـواه عـمـر رفـت بـه یـغـمـا بـیـا بـیـا 

    چـشـم انتظار مـانده کـه از تـو خبـر شود 
    مخفی چـرا تـو گشته‏ای از مـا؟ بـیـا بـیـا 

    مـبـهـوت آن جمـال خــداونـدی تـوام 
    مـنّـت بـنـه بـعـاشـق شـیـدا بـیـا بـیـا 

    بـر چیده کـی بساط ستـم مـی‏کنی بدهر؟ 
    ویـرانـگـر بـنـای سـتـم‏هـا بـیـا بـیـا 

    ذکـر مُـدامِ «ملتجی» خـستـه جـان تست 
    ای کـار سـاز دنـیـا و عُـقـبـی بـیـا بـیـا

    اللهــم عجّـل لــولیــک الفــرج
    پاسخ:
    عجل
    سلام
    ممنون از حضورتان

    بسیار جالب بود
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
  • Anti-Imperialism & Anti-Zionism
  • سلام دوست خوبم ممنون
    پاسخ:
    سلام
    تشکر
    سلام
    موفق و  سر افراز باشید.
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    ببخشید شما تحصیلاتتون چیه؟
    بروزم با:
    پایداری بله ولی رای به آن خیر
    پاسخ:
    عرض کردم
    سلام خوبی؟
    خسته نباشی !
    اومدم بگم با پوستر شب آرزو ها بروزم !
    امیدوارم خوشت بیاد !
    نظرتم راجع به طرح بگو ؛ دوس داشتی هم لایک کن ! مرسی
    منتظرتم !!!
    یا علی.
    پاسخ:
    سلام
    الحمدلله
    چشم

    سلام

    انشاالله سر فرصت میام پست جدید تون رو می خونم و

    در مورد پست خصوصی هم باید بگم متاسفانه فضا به گونه ای نیست که در بعضی موارد بشه به راحتی در مورد مسائل سیاسی اظهار نظر کرد ،چون تا کسی در مورد یه کس دیگه ای اظهار نظر می کنه یایه پستی راجع به اون طرف می ذاره اکثرا"فکر می کنن نویسنده ی پست یکی از هوادارای اون شخصه  وداره تبلیغ  می کنه ویا بالعکس

    پاسخ:
    سلام
    انشاالله
    موفق باشید
  • واحد آموزش بنیان مرصوص
  • سلام
     ممنون از اینک که دوباره به  روز شدید خیلی وقت بود منتظر بودیم.
    یاعلی

    پاسخ:
    سلام
    خواهش اخوی
    سلام  همسنگر و دوست عزیز  

    خواهشمند هستیم بیانیه جنبش وبلاگی "من رای می دهم" را در وبگاه خود قرار دهید و ما را یاری کنید
    -------------------------------------------------
    .:: "بیانیه جنبش وبلاگی من رای می دهم" ::.
    http://www.mazloum.ir/post/962

    .:: "خواسته های شما از رئیس جمهور آینده" ::.
    http://www.mazloum.ir/post/963
    -------------------------------------------------
    منتظر یاری شما هستیم

    یا علی

    پاسخ:
    سلام
    انشاالله
  • بال های گمشده
  • سلام و درود فراوان بر استاد بزرگوار.
    و عرض ادب بعد از کمی تاخیر.
    در ابتدا خدارا شاکرم که در جامعه اسلامی ما هنوز انسان های متفکری همچون برادر گرامی وجود دارند که با معرفت این گونه مسائل را به بوته نقد می کشند الحمدالله از این همه روشنفکری و کمالات.
    تایپ و نوع نوشتار این پست عالی بود.
    بحث آرمان ها و عزت جامعه اسلامی موضوع جالبی است که متاسفانه من احساس میکنم این عزت در ذهن خیلی ها کمرنگ شده است که جای تاسف دارد.
    یک مسلمان است یک عزت.
    کسانی که بدون فکر همین طور براحتی اظهار میکنند که باید از آرمان ها دست برداشت و راه مسالمت آمیز در پیش گرفت آیا به بهای آن فکر کرده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یک جامعه اسلامی به آرمان ها و اهداف متعالی اش هست که جامعه اسلامی است به تفاوت هایش با جامعه های دیگر دموکراتیک و استبدادی است که اسمش جامعه اسلامی است
    یک سوال بزرگ از همه دارم:
    اگر قرار باشد ماهم خودرا به غفلت بزنیم و فقط به فکر منافع مادی و اقتصادی و سیاسی خود باشیم دیگر چه فرقی باجوامع سکولار داریم؟؟؟؟
    آیا اسلام فقط یک اسم است که باید آن رایدک بکشیم یا فقط در مواردی مثل فرایض نماز و روزه به آن عمل کنیم.
    کسی که اسلام و اهداف متعالی آن را شناخته باشد این گونه نمی گوید.
    و من در دفعات قبل گفتم که این حکومت اسلامی است که شرایط را حتی در حوزه فردی برای بهتر عمل کردن به اسلام به وجود می آورد.
    و نباید فراموش کنیم که ولایت اصل مهم و ریشه ای در اسلام است.
    به خاطر بسط مقال عذر خواهی میکنم.
    امیدوارم که شرایط جدیدم بلا یا آزمایش نباشد
    اما اگر هم بود التماس دعا از شما بزرگوار دارم.
    کاش درگیر مسائل درسی بودیم نه بازیگوشی.
    واقعا پست  عالی بود خسته نباشید.
    یاعلی.
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطفتون
    موفق باشید
    خدا قوت
    پاسخ:
    انشاالله
  • سید حسین رضوی
  • سلام موضوع این بود تقریبا:
    سبک زندگی سیاسی واجتماعی مردم (مسلمین ) در عصر خلافت امام علی ع با توجه به مولفه های نهج البلاغه
    من برا خودم هم مشخص نبود که مساله این موضوع چیه و قراره به چه سوالاتی پاسخ بدم ممنون میشم اگه کمک کنی.
    پاسخ:
    سلام
    برات فرستادم برو وبت نیگا کن
  • سید حسین رضوی
  • برا مطلبت هم باید از دومی یا شایدم سومی شروع کنم بخونم آخه قبلیا موندن. میخونم و نظر میدم ان شاءالله
    پاسخ:
    انشالله
    سلام حاجی 
    دیدم پست جدید زدی
    به وقت‌ش میام و کامل می‌خونم‌ش!

    موفق باشی
    یا علی
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    سلام علیکم.
    اقا ما نبودیم خیلی اتفاقات افتاد.
    این چند روزه نقل مکان و منزل نو و محل کار نو و چیزهای دیگه  نو!!! حسابی گرفتارمان کرده بود.
    انشاء الله اگه عمری باشه از این به بعد مرتب خدمت می رسیم.
    مطلع هستید که، بنده مثل برخی اساتید راهنما و مشاور کاری به محتوا ندارم بلکه با ظاهر بینی تمام و کمال عرض کنم که چند تا اشتباه تایپی داشتید و فرمان 8 ماده ای رو هم 80 ماده ای نوشتید و ... با این تفاسیر نمره تون میشه باز هم بیست!!!!
    خدا حفظتون کنه.
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    بزرگوارید برادر
    خوشحالیم که این نزدیکی ها آمدید
    الحمدلله به خیر بوده
    در خدمت هستیم
    بازم بزرگوارید
    اصلاح شد
    ممنونم
    مشکل همین جاست
    که ما میگوییم ما عزت و استقلال اجتماعی و بین المللی مان حفظ شده
    و الباقی(کاری به مخالف و معاند ندارم)میگویند نه حفظ نشده
    حالا باید دید واقعا معیار و ملاک درست بودن مناسبات بین المللی و اجتماعی از نظر ما و انها فرق دارد یا نه یک عده تبکیت بیرونی شده اند
    اگر تبکیت شده اند که با نشان دادند ولقعیت قضیه حل میشود اگرچه به سختی
    اما اگر معیارهایشان فرق دارد با ما که به نظرم صبر ایوب میخواهد و عمر نوح(مبالغه بود)که بتوان فلسفه یک نفر را تغییر داد
    ان هم در جامعه ای که فلسفه شاید چیز منفوری نباشد اما یک چیز انتزاعی و برای سر طاقچه است نه روند زندگی
    پاسخ:
    باید دقت داشت که ما نمی توانیم بر اساس ساختار ارزشی آنها رفتار کنیم
    ممکن است در ساختار ارزشی آنها رفاه مهم تر از عزت باشد
    ولی در ساختار ارزشی ما قضیه فرق می کند و همین مایع جدا شدن ها و خط کشی ها است
    در ابتدای سوره بقره می فرماید الذین یؤمنون بالغیب، آیا شما می توانی بحث غیب را با راهی غیر از ایمان برای دیگران جا بیندازی؟
    اگر بحث غیب را با غیر ایمان جلو آوردیم مطمئن باشیم که آن دیگر غیب نیست چیز دیگری است
    نکته دیگری که می بایست به آن توجه داشت این است که این مطالبی که در این وب بیان شده جایگاهش برای اهل ایمان است نه مبارزه با دشمن و چیره شدن با دلیل بر او
    هدف ما این بود کسانی که اهل ایمان هستند بدانند که ریشه های اعتقاداتشان باید به کجاها گره بخورد تا در کوران حوادث نلغزد
    اما اگر گفتیم ما می خواهیم در برابر دشمن و خصم بایستیم در آن وقت جای جدال است نه استدلال
    خیلی از اهل ایمان هستند که وقتی بدانند ریشه حکومتی دینی اینچنین در قرآن گسترده است از بیان بسیار از شبهات دست بر می دارند و مانند دشمن سخن نمی گویند
  • Anti-Imperialism & Anti-Zionism
  • بنده که نباشی؛

    متکبر می شوی؛

    حتی در سجده های طولانی ...


    سلام به روزم و منتظر حضورتون [گل]
    پاسخ:
    سلام
    چشم
    احسنت استفادیدم ... /.
    پاسخ:
    ممنون
    سلام.به سختی مطلبتون رو خوندم چون امیرعلی.....
    خیلی شلوغ شده!
    یه کلاس اخلاق هم واس این جوجه بذارید که باید از دستش ایستاده درس بخونم!!
    مثل همیشه مطلب پربار و راهنما بود.
    پاسخ:
    سلام
    عبادات قبول حق
    مخصوصا اگر ایستاده باشه دو برابر ثواب داره!!!
    ممنونم
    سلام
    تمام صحبتهای شما درست.ولی وقتی دولت طبق آرمان های انقلاب عمل نکنه جهت گیری نظام حقیقت شعاری پیدا میکنه یعنی چهدردی رو دوا میکنه.؟
    مورد 5اگه میشه بیشتر توضیح بدید.
    یا علی(ع)
    پاسخ:
    سلام
    فرموده بودید اگر دولت طبق آرمان عمل نکند .... بله اگر اگر اگر عمل نکند شعاری می شود
    اما شما باید تفاوتی میان دولت ها و حکومت قائل شوی و این دو دو چیز جداگانه هستند
    اما توجه داشته باش در مورد مبارزه با دشمن تا به حال ما شعاری نبوده ایم و واقعا با دشمن دشمنی کرده ایم و در عرصه عمل اثبات کردیم که دشمنیم
    مثل اینکه از آرمان فلسطین کوتاه نیامدیم مثل اینکه با آمریکا مذاکره نکردیم و...
    مورد 5 چیه؟
    سلام
    ممنون
    عالی بود
    پاسخ:
    سلام
    تشکر
    :-(
    موفق...
    یاعلی
    پاسخ:
    ممنون
    رسیدن بخیر
    این قضاوت های کوته بینانه بلای جان ما هم هست.البته نمیشه از همه هم انتظار داشت با دید کلان و اشراف کامل مسائل رو نقد کنن.
    مردم زندگی روزمره رو میبینن و خب حق هم دارن.
    ...
    وارد مقوله ی سبک زندگی نمیشید؟
    پاسخ:
    درسته
    اینها که ذکر کردیم زیر پایه های سبک زندگی سیاسیه دیگه!!
    در این سبک زندکی عزت مهم تر از رفاه است
    وقتی کسی سبک زندگیش به صورتی باشد که رفاه برایش مهم تر از هر چیز دیگری است به راحتی عزت خود را زیر پا می گذارد
    نمی دانم تا به حال  بی پول شده ای؟
    رویت نمی شود به کسی رو بیندازی!
    چرا که شاید جواب رد به بدهند و عزتت خدشه دار شود
    چه می کنی
    صبر؟
    یا عزت برایم مهم نیست حتی اگر به 20 نفر هم جواب رد به من بدهند باز ادامه می دهم
    در زندگی با عزت سختی است و نیاز به صبر دارد
  • التقاط همیشگی
  • سلام
    بسیار زیبا بود.
    حقیقتا استفاده کردم.
    خدا خیرتون بده
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    الحمدلله
    سلام خوشحال می شم حقیر را با اسم بنیان مرصوص لینک کنید بعد خبر بدبد تا با چه اسمی لینکتون کنم
  • نیما انصاری
  • سروده ای زیبا از حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا رسولی (پدربزرگ حقیر) در مدح رادمرد عالم اسلام،امام همام، ولی الله الملک العلّام،وصیّ الله و داماد گرامی او، مولی الموالی، علیّ العالی، له و لاولاده الکرام السّلام و الاکرام لااله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله، اللهم صل علی محمد و آل محمد.

    عـــــــــــــــــــلی ما را مطاع و سرور آمد *** امام ما، ولی داور آمد

    روزپدر مبــــــــــــــــــــــــارکــــــــــــــــــــــــ
    یاعلیـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    پاسخ:
    چشم
  • هیئت معصومیه سپهر
  • سلام

    پیشاپیش ولادت باسعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام رو تبریک عرض می کنم.

     این هفته با یک روز تعجیل!! در بیست و چهارمین جلسه هیئت معصومیه با گزیده ای از سخنان رهبر معظم انقلاب حضرت ایت الله خامنه ای در مورد وظیفه مردم در انتخابات در خدمتتون هستم.

     

    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
    خدمت می رسیم
    سلام علیکم
    عید شما هم مبارک
    تشکر
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام علیک
    ممنون
    بسم الله

    سلام
    ممنون از حضورتون
    اینجا همه چیز عالیه
    موفق باشید
    عیدتونم مبارک
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    سلام
    خدمت رسیدم به جهت عرض ادب، وقت نیست بخونم، انشالله سرفرصت میخونم مطالبتون رو.
    در پناه خدا :)
    پاسخ:
    سلام
    بزرگی برادر
    انشالله
    سلام
    عید مبارک
    درست میفرمایید . این ها زیربنای بینش اسلامی هست و طبیعتا هر چیزی تو این حوزه در نحوه ی تعامل با زندگی تاثیرگذاره.اما این ابدا سبک زندگی مورد بحث و نظر ما نیست.
    وقتی که بحث سبک زندگی میشه یعنی چیزهایی رو بررسی کنیم که عوامی مثل من در روز باهاش سر و کار داره . از خونه که میره بیرون باهاش مواجه میشه.در ساختمان و تعامل با همسایه ها.تو قصابی.در اداره و مدرسه و دانشگاه.اینجاست که شمای تئوریسین باید بیای به من مردم عامه برنامه بدی که اجرا کنم.نه اینکه بگی و من اجرا کنم.تازه این طرح شما باید بره متناسب با هر قشری براش برنامه سازی بشه.در رادیو و تلویزیون و روزنامه و .... به سمع و نظر بنده برسه.این هایی که میفرمایید همون هاییست که آخوند بالا منبر میگه.حالا یه گروه باید بیان با شناخت از جامعه این حرف های بالامنبری رو به زندگی من تزریق کنن.

     این میتونه کمکتون کنه...

    http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/22373/B/13920205_0122373.jpg
    پاسخ:
    سلام
    شما هم درست می فرمایید اما فقط قسمت اول را اما قسمت آخر که گیر به منبر دادید یه خورده بی دقت بود می بایست می فرمودید بعضی از منبر ها و آخوندها
    نظر کلی حضرت امام در مورد منبر اینه:« الآن هزار و چهار صد سال است که با این منبرها و با این روضه‏ها و با این مصیبتها و با این سینه‏زنیها ما را حفظ کرده‏اند؛ تا حالا آورده‏اند اسلام را.صحیفه امام    ج‏8    526  »
    در مورد لینک تصویر هم تشکر جالب بدونید این تصویر حاصل منبر یک بزرگواری است که خودش را آخوند می داند و به طلبگی افتخار
    لینک تصویر را سیو کردم تا بیشتر استفاده کنم
    بازم یاریمون کن برادر
    اجرت با حضرت زهرا سلام الله
    هر جمعه یک پیام به امید ظهور

    جمعه ها روز انس بـا مهدیست// بهترین ذکر ِ جمعه یا مهدیست 

    حاجت از حـجت ِ خـدا خـو اهیـد// بـه خـدا ،حجت ِ خـدا مهدیست 

    هر که را در جهان امامی هست// اهل ِ عالم! امام ِ ما ، مهدیست 

    بـا دو بـال ِ غــدیــر و عـــاشــورا // اوج ِ پـرواز ِ شیعه ، تا مهدیست 

    چــارده وجـه ِ چــارده مـعـصـوم // ز ابتـدا تــا بـه انتهـا ، مهدیست 

    حـجـرالاسـود و حطیــم و مـقـام // زمــزم و مـروه و صفـا مهدیست 

    زخـمی ِ زخــم ِ سیـنـه ی زهـرا // وارث ِ خــون ِ کــربـلا ،مهدیست 

    مـا دعــا ،بــر ظهــور ِ او کـردیـم // روح ـ آمین ِ این دعا، مهدیست 

    چشم ِ دل بـاز کن ببیـن"میثـم" // شیعه هرجا که هست بامهدیست


    اللهم عجل لولیک الفرج 
    پاسخ:
    عجل

    عشق را ، تفسیر ِنابی یا علی   ***   خـاکیـان را، بـوتـرابی یـا علی

    شیرِحق، قران ِناطق،روح ِدین   ***   هـر دعا را مستجـابی ، یا علی

    در حدیثی ازرسول عنوان شده  ***   شهر عِلمم را تـو بابی ـ یا علی

    در کنار ِ حوض ِکوثر، شیعه را  ***   ضـامن ِ یـوم الـحسـابی  یا علی

    سایه پیغمبر ندارد ، چونکه تـو  ***   زیـر ِ چتـرش آفتـابی  ، یا علی

    بـر لبـان ِ تـشنـه ی زرناز هــم  ***   چشمه ای، آبی ، شرابی یا علی


                     میلاد اسوه ی مردانگی و مروّت و روز پدر مبارک            

                                    نسیم سحر ( زرناز ) 

    پاسخ:
    عیدتان مبارک
  • امین داوری
  • سلام
    بروزم با:
    عقب نشینی تانک های ارتش و شهادت علم الهدی
    ----
    ماجرا از این قرار است که ‌در لابلای خاطرات این کتاب، به عقب‌نشینی تانک‌های لشگر 16 زرهی ارتش از میدان نبرد اشاره شده که این عقب نشینی در نهایت به محاصره‌ی حسین علم الهدی و شهادت مظلومانه او و یارانش منجر شده بود.
    پاسخ:
    سلام
    باشه
  • واحه ای در نیزار
  • سلام.اجرتون با شهدا

    پاسخ:
    سلام
    ممنون
  • واحدآموزش خواهران
  • سلام خیلی زیباوبه حق بود.
    چرابایداین امرتحقق پیداکنه که شایعه(شبهه،فرهنگ بیگانه،وووو) رودشمن بسازه وخودی پخش کنه؟؟؟

    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
    چون دشمنه دیگه کارش دشمنیه
    البته ما هم شلیم
  • Anti-Imperialism & Anti-Zionism
  • ممکنه منتظر مهمان عزیزی بود ولی مهیای پذیرش او نبود ؟!

    البته که غیر ممکنه !

    افسوس که ما " غیر ممکن " رو ممکن ساختیم و " ممکن " رو غیر ممکن ...

    در وبلاگی چه زیبا نوشته شده بود که :

    " امام زمان آمدنی نیست ، بلکه آوردنی است. "

    و این جمعه هم گذشت ...

    سلام به روزم و منتظر حضورتون [گل]
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله

    بعد از آنکه دولت اسلامى تشکیل شد، مسئولیت و تعهد این دولت اسلامى این است که جامعه‌ى اسلامى را تحقق ببخشد. جامعه‌ى اسلامى یعنى چه؟ یعنى جامعه‌اى که در آن، آرمانهاى اسلامى، اهداف اسلامى، آرزوهاى بزرگى که اسلام براى بشر ترسیم کرده است، تحقق پیدا کند. جامعه‌ى عادل، برخوردار از عدالت، جامعه‌ى آزاد، جامعه‌اى که مردم در آن، در اداره‌ى کشور، در آینده‌ى خود، در پیشرفت خود داراى نقشند، داراى تأثیرند، جامعه‌اى داراى عزت ملى و استغناى ملى، جامعه‌اى برخوردار از رفاه و مبراى از فقر و گرسنگى، جامعه‌اى داراى پیشرفتهاى همه‌جانبه - پیشرفت علمى، پیشرفت اقتصادى، پیشرفت سیاسى - و بالاخره جامعه‌اى بدون سکون، بدون رکود، بدون توقف و در حال پیشروى دائم؛ این آن جامعه‌اى است که ما دنبالش هستیم. البته این جامعه تحقق پیدا نکرده، ولى ما دنبال این هستیم که این جامعه تحقق پیدا کند. پس این شد هدف اصلى و مهمِ میانه‌ى ما.
    چرا میگوئیم میانه؟ به خاطر اینکه این جامعه وقتى تشکیل شد، مهمترین مسئولیت این جامعه این است که انسانها بتوانند در سایه‌سار چنین اجتماعى، چنین حکومتى، چنین فضائى، به کمال معنوى و کمال الهى برسند؛ که: «ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»؛(3) انسانها به عبودیت برسند. «لیعبدون» را معنا کردند به «لیعرفون». این معنایش این نیست که «عَبَدَ» به معناى «عَرَفَ» است - عبادت به معناى معرفت است - نه؛ بلکه به معناى این است که عبادت بدون معرفت معنى ندارد، امکان ندارد، عبادت نیست. بنابراین جامعه‌اى که به عبودیت خدا میرسد، یعنى به معرفت کامل خدا میرسد، تخلق به اخلاق‌الله پیدا میکند؛ این، آن نهایت کمال انسانى است. بنابراین هدف نهائى، آن است؛ و هدف قبل از آن، ایجاد جامعه‌ى اسلامى است، که هدف بسیار بزرگ و بسیار والائى است. خب، وقتى یک چنین جامعه‌اى به وجود آمد، زمینه براى ایجاد امت اسلامى، یعنى گسترش این جامعه هم به وجود خواهد آمد؛ که حالا آن مقوله‌ى دیگرى و بحث دیگرى است. بیانات در دیدار دانشجویان کرمانشاه1390/07/24

    مسأله‌ى هدایت مردم یکى از مسائل بسیار مهمى است که در نظامهاى سیاسى رایج دنیا - بخصوص در نظامهاى غربى - نادیده گرفته شده است. معناى هدایت مردم این است که بر اثر تعلیم و تربیت درست و راهنمایى مردم به سرچشمه‌هاى فضیلت، کارى بشود که خواست مردم در جهت فضایل اخلاقى باشد و هوسهاى فاسد کننده‌اى که گاهى به نام آراء و خواست مردم مطرح مى‌گردد، از افق انتخاب مردم دور شود. بیانات در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری‌ سال 801380/05/11


    عمل، هم می‌تواند ظلمانى باشد هم می‌تواند نورانى باشد؛ ذهن و فکر و عقاید انسان می‌تواند نورانى باشد، می‌تواند ظلمانى باشد؛ خلقیات و صفات انسان می‌تواند ظلمانى باشد، می‌تواند نورانى باشد؛ حرکت اجتماعى یک ملت می‌تواند به سمت ظلمات و تاریکى باشد، می‌تواند به سمت نور باشد. اگر بر ملتى، بر کشورى، بر هیأت حاکمه‌اى، بر فردى، شهوات غالب شد، خشونت ناشى از حیوانیت غالب شد، حرص غالب شد، دنیادارى و دنیاطلبى غالب شد، این ظلمات است؛ حرکت ظلمانى است، جهت ظلمانى است، هدف هم ظلمات است. اگر نه، معنویت غالب شد، دین غالب شد، انسانیت غالب شد، فضائل اخلاقى غالب شد، خیرخواهى غالب شد، صدق و راستى غالب شد، این می‌شود نورانیت. اسلام و قرآن ما را به این دعوت می‌کنند. خداى متعال و ملائکه او ما را براى این تجهیز می‌کنند که از آن ظلمات خلاص کنند و ما را وارد این وادى نور کنند. بیانات در دیدار کارگزاران نظام‌1386/06/31


    امروز ما محتاج نصیحتیم. براى رشد اخلاق در جامعه، براى گسترش خلقیات خوب، براى اعتلاى روحیه‌ى همدلى و برادرى و صفا و اخوتى که در جامعه‌ى دینى مطلوب است، احتیاج داریم به نصیحت. اینها را از کى یاد بگیریم؟ پایه‌هاى اخلاق در کلمات ائمه (علیهم‌السّلام) است، در رفتار ائمه (علیهم‌السّلام) است. ما اخلاق را در جامعه رشد بدهیم؛ مردم را به خیرخواهى، به امید، به تعاون، به اخوت، به صبر، به حلم، به شکر، به احسان، به ایثار، به گذشت دعوت کنیم؛ از اخلاق بد، از تنگ‌نظرى، از ناامیدى، از بدبینى، از بدخواهى براى این و آن، از حسد، از بخل و بقیه‌ى سیئات اخلاقى، مردم را پرهیز بدهیم. بیانات در دیدار جمعی از شاعران و ذاکرین اهل بیت(ع)1390/03/03

    امروز کشور احتیاج دارد که فضاى عمومى آن، فضاى معروف، اقامه‌ى حق، اقامه‌ى عدالت و میل به معنویّت باشد. نظام اسلامى فقط به این اکتفا نمى‌کند که زندگى اقتصادى و مادّى مردم را آباد کند. این یکى از وظایف حتمى اوست؛ اما در کنار این وظیفه، اقامه‌ى معروف، اقامه‌ى روح دینى، استقرار اخلاق اسلامى، استقرار روح برادرى و صمیمیّت در میان همه‌ى آحاد ملت و احیاى روح عزّت و استقلال - روحیه‌اى که مانع از آن شود که یک ملت تن به پستى و سستى و ذلّت دهد - نیز جزو وظایف اسلامى است. 
    امروز اگر در دنیا ظلم و سلطه وجود دارد و تمدّن خشن غربى، دنیا را از فضاى خشونت و ظلم و زورگویى و ناحق‌گویى - تسلط قدرتها بر ملتها، غارت اموال ملتها به وسیله‌ى مراکز جهانى - پُر کرده است، اینها به خاطر انزواى معنویّت و اخلاق انسانى است. وقتى معنویّت و اخلاق و فضیلت منزوى شد و کسى جرأت نکرد در دنیا فضایل اخلاقى را به عنوان ارزشهاى طراز اوّل مطرح کند، شرّ و فساد غلبه خواهد کرد و پول و زور، ارزش خواهد شد و صاحبان پول و زور براى باز کردن راه به سوى هدفهاى خود، هیچ مانعى را ملاحظه نخواهند کرد و دنیا همان چیزى مى‌شود که امروز وجود دارد. دهها سال است که ملتى مثل فلسطین، زیر دست و پاى ظلم و ستم قهّاران و ستمکاران عالم لگدمال مى‌شود؛ اما این مظلومیّت به این عظمت، در دنیا انعکاسى ندارد! دستگاههاى تبلیغاتى دنیا در خدمت ظالم و ظلم و ادامه‌ى این ظلم کار مى‌کنند. از قبیل قضیه‌ى فلسطین، قضایاى کوچک و بزرگ دیگرى در صد سال، صدوپنجاه سالى که قدرتهاى استعمارى دنیا را قبضه کرده‌اند، وجود داشته و دارد که در زمان خود ما موارد متعدّدى را به چشم شاهد و ناظر بوده‌ایم. این به خاطر آن است که معنویّت منزوى است.
    نظام جمهورى اسلامى پرچم معنویّت و اخلاق را بلند کرد. برافراشتن پرچم اخلاق، فقط از موضع موعظه‌گرى قابل تأمین نیست؛ با حرکت عظیم و اقتدار ناشى از حضور مردم، این پرچم در دنیا برافراشته شده است. امروز ما در منبرهاى عظیم جهانى و بین‌المللى، از عدالت و مظلومیّت ملتها سخن مى‌گوییم و این به برکت نظام جمهورى اسلامى است. بیانات در جمع نیروهاى بسیجى شرکت‌کننده در اردوى رزمى - فرهنگى علویّون1380/08/21


    به اخلاق خودمان هم برسیم. اخلاق اهمیتش از عمل هم بیشتر است. فضاى جامعه را فضاى برادرى، مهربانى، حسن ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضاى جامعه را فضاى سوءظن و فضاى بدگمانى قرار بدهیم. این عادات را از خودمان باید دور کنیم. اینکه متأسفانه باب شده که روزنامه و رسانه و دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى گوناگون ارتباطى - که امروز روزبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز هم بیشتر و گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر میشود - روشى را در پیش گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند براى متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبى نیست؛ دل ما را تاریک میکند، فضاى زندگى ما را ظلمانى میکند. هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، اما فضا، فضاى اشاعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى گناه نباشد. خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر1388/06/29


    بخش مهمى از معنویت در اسلام عبارت است از اخلاق، دورى از گناه، دورى از تهمت، دورى از سوءظن، دورى از غیبت، دورى از بددلى، دورى از جداسازى دلها از یکدیگر. خود امام بزرگوار این چیزها را رعایت میکرد، به مردم هم سفارش میکرد، به مسئولین هم سفارش میکرد. امام ماها را توصیه میکردند به این که مغرور نشویم، خودمان را بالاتر از مردم ندانیم، خودمان را بالاتر از انتقاد ندانیم، بى‌عیب ندانیم. همه‌ى مسئولین طراز اول کشور این را از امام شنیده بودند که بایستى آماده باشیم؛ اگر چنانچه از ما عیب گرفتند، نگوئیم ما بالاتر از اینیم که عیب داشته باشیم، بالاتر از اینیم که به ما انتقادى وارد باشد. خود امام هم همین جور بود. ایشان، هم در نوشته‌هاى خود - بخصوص در اواخر عمر شریفش - هم در اظهارات خود، بارها گفت من در فلان قضیه اشتباه کردم. اقرار کرد به این که در فلان قضیه خطا کرده است؛ این خیلى عظمت لازم دارد. روح یک انسانى باید بزرگ باشد که بتواند یک چنین حرکتى را انجام دهد؛ خودش را منسوب کند به اشتباه و خطا. این معنویت امام بود، این اخلاق امام بود؛ این یکى از ابعاد مهم درس امام به ماست. بیانات در بیست و دومین سالگرد امام خمینی(ره)1390/03/14


    اگر بخواهیم تقوا را در زندگى - چون ادّعاى تقوا و بر زبان آوردن آن کافى نیست؛ واقعاً باید متّقى و پرهیزکار بود - و اعمال و رفتار خودمان بروز دهیم، مهمترین عرصه‌ى آن براى ما مسؤولان، عرصه‌ى مسؤولیتهاى اجتماعى و هدفهاى انقلاب را به‌جد دنبال کردن است. انقلاب اسلامى هدفها و شعارهایى دارد که براى تحقّق آن جانهاى پاک و خونها فدا شده است. این هدفها رشد معنوى و مادّى، ساختن دنیا و آخرتِ مردم و تأثیرگذارى بر روى آنها، تعالى اخلاقى، رسیدن کشور به نقطه‌اى که شایسته‌ى کرامت انسانى است و ایجاد فضایى براى رشد استعدادها و بهره‌بردن افراد از مواهب الهى - چه مواهب مادّى و چه مواهب معنوى - است که از جمله‌ى آنها مى‌توان به آزادى، علم و فضایل اخلاقى اشاره کرد. بیانات در دیدار کارگزاران نظام‌1382/08/11

    عده‌اى مینالند از این که چرا ما از لحاظ اخلاقى جلو نمیرویم. البته این درست است، ما هم قبول داریم که باید در زمینه‌ى اخلاقى جلوتر رفت؛ منتها یکى از شرائطش این است که ما براى جوانهامان الگو داشته باشیم. بعضى‌ها با رفتارهاى خود، با عملکرد خود، با اظهارات خود، الگوهاى بدى براى جوانهاى ما میشوند. الگوسازى، یکى از اساسى‌ترین کارهاست. ما الگوهاى خوب خیلى داریم. اینقدر جوانهاى خوب، اینقدر چهره‌هاى نورانى - در تاریخ که بماند - در زمان خودمان داریم که همین قدر کافى است با تعریف هر کدام از اینها - تعریف به معناى معرفى کردن - یک چهره‌ى برجسته و یک الگو جلوى جوانانمان بگذاریم. اینها جوانهائى بودند که از پیشروان خودشان جلو افتادند؛ جوانهائى که پاى درس بنده و امثال بنده نشستند، اما صد پله از ما جلو رفتند؛ ما وعده کردیم، آنها عمل کردند؛ ما یاد دادیم، آنها عمل کردند؛ ولى خودمان عمل نکردیم. چقدر از این جوانها، چقدر از این شهدا کسانى بودند که از امثال ماها چیزى یاد گرفتند، اما آنها بهتر از ما شدند، جلوتر از ما شدند، بیشتر به کشور آبرو بخشیدند، پیش خدا بیشتر آبرو پیدا کردند؛ «چرا که وعده تو کردى و او بجا آورد»؛(1) وعده را ما کردیم، او عمل کرد. ما این همه جوان خوب داریم؛ اینها را یکى‌یکى در بیاورند، بگذارند جلوى جوان نسل حاضر؛ غیرت او را، همت او را، صداقت او را، سلامت او را، فداکارى‌هاى او را، بینش والاى او را، رفتار نیک او را با مردم، با همنوعان، با پدر و مادر، با خانواده، با دوستان، بگذارند جلوى چشم جوان نسل امروز؛ خود این آموزنده است. بیانات در دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور1391/02/13


    در زمینه‌ى فرهنگ، اخلاق عمومى و عدم رواج فضائل اخلاقى، مشکلاتى داریم. باید روزبه‌روز فضائل اخلاقى در بین ما رشد کند. صبر ما، شکر ما، ذکر ما، احسان ما، مروت ما نسبت به دیگران، اجتناب ما از ایذاء دیگران، میل ما به خدمت به دیگران، روزبه‌روز باید در بین جامعه رشد پیدا کند. اینها به خودى خود پیش نمى‌آید؛ اینها کار لازم دارد، تلاش لازم دارد. در این زمینه‌ها کوتاهى داریم. رواج فرهنگ اسراف و تجمل‌گرائى در جامعه، رشد یا عدم توقف میل به خشونت در برخى از بدنه‌ى جوان کشور، مضر است. ما فیلمهائى پخش میکنیم که خود آن کسانى که سازنده‌ى این فیلمها هستند، به خودشان هشدار میدهند و میخواهند خطر این فیلمها را که تولید خشونت در جامعه است، متوقف کنند؛ ولى ما حالا داریم اینها را منتشر میکنیم! اینها مضر است. بچه‌هاى ما از اول با خنجر و با قمه و با اسلحه‌ى گرم - البته پلاستیکى‌اش - آشنا بشوند، انس پیدا کنند، یاد بگیرند؛ خب، اینها خطرات دارد، اشکالات دارد، تبعات دارد، در جامعه آثارش را هم مى‌بینیم؛ این جزو ضعفهاى ماست.
    چند سال پیش من در یکى از مجلات آمریکائى دیدم که مصلحینى در آنجا پیشنهاد کرده بودند که این فیلمهاى رائجِ غالبِ هالیوودى را که در آنها یا شهوت بود یا خشونت، یواش یواش کم کنند و فیلمهاى خانوادگى، فیلمهاى معصومانه و نجیبانه را رائج کنند. آنها به فکرند، حالا ما تازه از آنها یاد گرفته‌ایم! بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهورى اسلامى ایران1390/05/16


    البته من این را به شما بگویم، بارها هم در اعلانهاى عمومى گفته‌ام - که همان عقیده‌ى قلبى و عمیق خود بنده است-  من به این نسل جوانِ خودمان خیلى اعتقاد دارم. من معتقدم با این همه عوامل مخرب، در عین حال نسل جوان ما نمایشهاى دینى و اعتقادى‌اش بمراتب عمیق‌تر، جذابتر و پرمغزتر و پرمعناتر است. حالا همین روزها، روزهاى اعتکاف است؛ ماه رمضانش یک جور دیگر، ایام توسلات یک جور دیگر، نوع ورودشان در میدانهاى مقابله‌ى نظام با دستگاه‌هاى بین‌المللى یک جور دیگر است. بنابراین هیچگونه اختلالى در اعتقاد بنده نسبت به این مردم و به این جوانها به وجود نیامده و ان‌شاءاللَّه به وجود نخواهد آمد؛ لیکن واقعیتها را باید نگاه کرد و دید. ما ظرفیتمان بیش از اینهاست، ما توانائى‌مان بیش از اینهاست. ما بایستى کارى کنیم که اخلاق اسلامى در جامعه رائج شود. وقتى میگوئیم انقلاب اسلامى، خب، اسلام یک بخشش اخلاق است. پس بایستى رسالت اخلاقى انقلاب در جامعه تحقق پیدا کند. بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی1390/03/23


    کار شهردارى فقط ساخت‌وساز نیست. خوشبختانه در زمینه‌ى مسائل فرهنگى هم شما در گزارش خود مواردى را ذکر کردید. مسائل فرهنگى و اجتماعى شهر، بسیار مهمّ است. سعى کنید روح دیانت و اخلاق اسلامى را در فضاى شهر تهران سارى و جارى کنید؛ این کارى است ممکن و گره‌گشاى بسیارى از مشکلات است. خیلى از مشکلات ما ناشى از دور شدن از فضایل اخلاقى است. هرچه از فضایل اخلاقى فاصله بگیریم، مشکلات و گره‌هاى زندگى پیچیده‌تر و بیشتر خواهد شد. باید خود را به اخلاق اسلامى و ملکات فاضله‌ى اسلامى نزدیک کنیم و این در محیطهاى فرهنگى شهردارى کاملاً امکانپذیر است؛ در کیفیّت اداره‌ى بوستانهاى شهرى که ظاهر فرهنگى هم ندارد - محیطى است براى این‌که مردم بیایند از آنها استفاده کنند - امکانپذیر است؛ در فرهنگسراها و در نوع کارهایى که شهردارى در تهران مى‌کند - نصب تابلوها، تبلیغات، رفت و آمدها، ترافیک و همه‌ى چیزهاى دیگر از این قبیل - امکانپذیر است. شما مى‌توانید با همه‌ى این وسایل، اخلاق فاضله را در مردم گسترش دهید. نیّت را این قرار دهید، برنامه‌ریزى را بر اساس این بگذارید؛ خداى متعال هم کمک و الهام خواهد کرد تا بتوانید راههاى صحیح را در این مورد پیدا کنید و پیش بروید. بیانات در دیدار اعضاى شوراى شهر و شهردار تهران‌1382/09/17


     سرفصل فرهنگى

    17-اعتلاء و عمق‌بخشیدن به معرفت و بصیرت دینى و قرآنى، و تحکیم فکرى و عملى ارزشهاى انقلاب اسلامى، و مقابله‌ى با تهاجم فرهنگى بیگانه
    18-زنده و نمایان نگاهداشتن اندیشه‌ى دینى و سیاسى حضرت امام‌خمینى رحمةاللَّه‌علیه در همه‌ى سیاستگذاریها و برنامه‌ریزیها، و برجسته‌کردن نقش آن بعنوان یک معیار اساسى
    19-رعایت آراستگى سیماى جامعه و کشور و محیط سازندگى به ارزشهاى اسلامى و انقلابى
    20-جهت‌دهى رسانه‌ها بخصوص صداوسیما به‌سمت سالم‌سازى فضاى عمومى و رشد آگاهیها و فضائل اخلاقى و اطلاع‌رسانى صحیح و تحقق سیاستهاى کلى برنامه توسعه
    21-توجه به پرورش و شکوفایى استعدادها، تشویق خلاقیت و نوآورى علمى، و تقویت امر پژوهش، و بالابردن توان علمى و فناورى کشور
    22-معرفى و ترویج فرهنگ و ارزشهاى والاى اسلام و ایران اسلامى به جهانیان و تبیین شخصیت و مبانى سیاسى و فکرى امام‌خمینى رحمةاللَّه‌علیه به آنان و توجه به تجربه‌ى دیگر کشورها - بویژه کشورهایى که مشترکات بیشترى با ما دارند - در برنامه‌ى توسعه و شناسایى نکاتى که به موفقیت یا ناکامى آنان انجامیده‌استابلاغ سیاست‌هاى کلى برنامه‌ى پنجساله‌ى سوم‌1378/02/30


    خوشبختانه در این سالهاى اخیر، ملت ما از لحاظ معنوى، پیشرفتهاى زیادى کرده‌اند. اقبال به معنویّات، اقبال به دین و عبادت، توجّه به ذکر و حضور و خشوع و به نماز و روزه و به طاعت حق و تقرّب به پروردگار در بین ملت ما؛ بخصوص جوانانمان رایج و شایع شده است؛ ولى تحوّل اخلاقى، فقط این نیست. شاید بشود گفت که تحوّل اخلاقى براى ملت، دشوارتر هم هست و به همین جهت، در باب تحوّل اخلاقى هم مخاطب اوّل و مسؤول اوّل جوانان هستند که براى آنها همه‌ى کارها آسانتر و راحت‌تر است. دلهاى جوانان، نورانى است و فطرتهاى آنان، سالم و دست‌نخورده است. آلودگى آنان به زخارف و آلودگیهاى دنیا؛ به بندهاى گرانى که پولدوستى و مالدوستى و جاه‌طلبى و قدرت طلبى و این چیزها بر پاى انسان مى‌زند، خیلى کمتر است؛ لذا تحوّل اخلاقى در جوانان آسانتر است. البته میانسالها، بلکه کمسالها هم نباید از امکان تحوّل اخلاقى در خودشان مأیوس باشند. تحوّل اخلاقى، یعنى این‌که انسان هر رذیلت اخلاقى را - هر اخلاق زشت، هر روحیه‌ى بد و ناپسندى که موجب آزار دیگران یا عقب‌ماندگى خود انسان است - کنار بگذارد و خویشتن را به فضایل و زیباییهاى اخلاقى، آراسته کند. در جامعه‌اى که حقد و بددلى و کینه نباشد، اگر کسانى صاحب فکرند، آن فکر را در راه توطئه براى دیگران و تقلّب با دیگران و خدعه در کار دیگران به کار نبرند؛ اگر کسانى داراى سواد و معلوماتند، آن را در راه ضرر زدن به مردم و کمک کردن به دشمنان مردم به کار نبرند؛ بلکه همه‌ى افراد انسان در یک جامعه، نسبت به یکدیگر خیرخواه باشند، به هم کینه نورزند، به هم حقد و حسد نداشته باشند، به بهاى نابودى دیگران، زندگى خود را سروسامان ندهند و دست یافتن به همه چیز را نخواهند. این تحوّلِ اخلاقى است و حدّاقل قضیه است.
    در جامعه‌اى که بد عمل کردن نسبت به محرومان با بى‌اعتنا بودن نسبت به آنان همراه نباشد؛ مال مردم خوردن وجود نداشته باشد؛ اگر خُلقیّات اسلامى - همان چیزهایى که در اسلام براى یک انسان فضیلت است، همان چیزهایى که به تعبیر روایات، جنود عقل است - رواج پیدا کند؛ مردم اهل صبر و استقامت باشند؛ اهل توکّل و تواضع و حلم باشند، نسبت به یکدیگر بدبین نباشند؛ نسبت به احوال یکدیگر بى‌تفاوت نباشند؛ نسبت به سرنوشت جامعه قناعت وجود داشته باشد؛ زیاده‌روى و اسراف و ریخت و پاش و این چیزها نباشد و نشانى از حرص و افزون طلبى در امور مادّى نباشد، این جامعه به بهشت و گلستان تبدیل مى‌شود. گرفتارىِ امروز مردم دنیا، حتّى کشورهاى ثروتمند و پیشرفته، این چیزهاست. تهیدستى از اخلاقیّات است که انسانیّت را امروز در دنیا پریشان کرده است.
    ملت ما به برکت اسلام، به برکت سنن کهن خود و به برکت فضایل اخلاقى که در او وجود دارد، بحمداللَّه مقدارى از این پریشانى جهانى بر کنار مانده است و غالب ملتهاى مسلمان نیز به برکت اسلام، امتیازاتى را دارند. البته این به معناى آن نیست که ما کمال اخلاقى داریم؛ نه. نقصهاى زیادى در ما هست، کمبودهاى زیادى در ما وجود دارد که باید این کمبودها را جبران و برطرف کنیم. تنبلى، نومیدى، بى‌حوصلگى، بهانه‌جویى نسبت به انسانهاى دیگر و همان خصال ناپسندى را که قبلاً اشاره کردم، هر کدام در ما هست، باید دور بریزیم. این، یک مبارزه و مجاهدت است. پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 13761376/01/01


    آن جوان مؤمنى که دل به دنیا نبسته، دل به منافع شخصى نبسته و مى‌تواند بایستد و از فضیلتها دفاع کند. کسى که خودش آلوده و گرفتار است که نمى‌تواند از فضیلتها دفاع کند! این جوان بااخلاص مى‌تواند دفاع کند. این جوان، از انقلاب، از اسلام، از فضایل و ارزشهاى اسلامى مى‌تواند دفاع کند.لذا، چندى پیش گفتم: «همه امر به معروف و نهى از منکر کنند.» الآن هم عرض مى‌کنم: نهى از منکر کنید. این، واجب است.این، مسؤولیت شرعى شماست. امروز مسؤولیت انقلابى و سیاسى شما هم هست. بیانات در دیدار فرماندهان گردان‌های عاشورا1371/04/22


    هنر، بهترین وسیله براى انعکاس همین مفاهیم و همین مسائل است. متأسفانه دشمنان اسلام و ایران و شرف و عزت ما، از هنر هم سوء استفاده کردند؛ هنوز هم دارند مى‌کنند. از شعر و نقاشى و داستان و فیلم و نمایش و بقیه‌ى شعبه‌هاى هنر، به عنوان ابزارى براى کوبیدن فضیلت، از بین بردن حقایق و فضایل معنوى و اسلامى، و سوق دادن به مادیگرى و عیش و عشرت مادى، سوء استفاده مى‌کنند. چه کسى باید این را جبران کند؟ شما جوانان. اگر انقلاب و جامعه‌ى اسلامى از هنر فاخر و برجسته برخوردار نباشد، نخواهد توانست مکنونات قلبى خود را به مخاطبان خودش برساند و با آنها ارتباط برقرار کند. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم1370/08/01


    در جمهورى اسلامى، همه‌ى قشرها، چه کسانى که مسؤولیتى در نظام جمهورى اسلامى دارند - که البته نسبت به اینها، تکلیف سنگینتر و فوریتر و واجبتر است - چه مردم معمولى جامعه که سمت و منصب و شغل و اعتبارى ظاهرى را یدک نمى‌کشند، اگر سعى کنند همین یک خصوصیت را - تواضع، زدودن روح تکبر و استعلا و علو، که موجب طغیان است - در خودشان به وجود آورند، بسیارى از مشکلات حل خواهد شد و جامعه، جامعه‌ى حقیقتاً اسلامى خواهد شد. باید این کارها را بکنیم؛ منتظر چه هستیم؟ آن احساس و وسوسه‌یى که درون من و شما وجود داشته باشد، دایم به ما بگوید که ما از دیگران بالاتریم، حرف ما از حرف دیگران قابل قبولتر است، شأن ما از شأن دیگران بیشتر است؛ این، موجب فساد و اختلاف و گسستن همه چیز در نظام اسلامى است؛ این را باید از بین برد. اگر ما این صفت شیطانى را در وجود خودمان و در صحن جامعه از بین بردیم، برادرى و همکارى به وجود خواهد آمد و روزبه‌روز، وحدت بهتر و بیشترى ایجاد خواهد شد و جامعه، التیام الهى و اسلامى خودش را به دست خواهد آورد. سخنرانى در دیدار اقشار مختلف مردم در روز بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان1369/01/30

    پاسخ:
    ممنون برادر یک قسمتی را خواندم و نکات مهمی که به ذهنم رسید را برجسته کردم بقیه را هم انشاالله مطالعه می کنم
    بازم تشکر از حمتت صابرجان

    وقتی تخم مرغ به وسیله یک نیرو از خارج می شکند ، یک زندگی به پایان می رسد.

    وقتی تخم مرغ به وسیله نیروئی از داخل می شکند ، یک زندگی آغاز می شود.

    تغییرات بزرگ همیشه از داخل انسان آغاز می شود.

    خداقوت.ماهم بروزیم

    پاسخ:
    زیبا بود
    انشاالله
    خیلی زیبا بود
    تشکر
    پاسخ:
    ممنونم

    در برج ولا مهر جهانتاب علی است

    در شهر علوم سرمدی، باب علی است

    از اول خلقت جهان تا محشر

    مظلوم ترین شهید محراب، علی است

    از هر چه غیر اوست، چرا نگذری؟ شعیب!

    کـافر برای خـاطـرِ بـت، از خـدا گـذشـت ...

    اگر داشته های زندگی خود را شمارش کنید

    مجالی برای شمارش نداشته های زندگی خود نخواهید یافت . . .

  • گروه فرهنگی یاران خمینی(ره)
  • درود بر شما 
    لطفا در صورت تمایل به تبادل لینک و لوگو
    ما را مطلع نمایید.
    موفق باشید
    -----------------
    مرجع بسته های فرهنگی سیاسی
    پاسخ:
    ممنون
    لینک شدید
    هر جمعه یک پیام به امید ظهور

    روز و شب فکر و خیالم شده آن یار کجاست؟
    آن ذخیره گوهر عالم اسرار کجاست؟

    آن سفر کرده چرا از سفرش بازنگشت؟
    وان که ما را به غمش کرده گرفتار کجاست؟

    بی جمالش همه جا تیره بوَد تار بوَد
    روشنی بخش جهان، منبع انوار کجاست؟

    داد مظلوم که باید بستاند ز ستم؟
    یار مظلوم چه شد؟ دشمن کفار کجاست؟

    تشنه عدل بوَد این بشر روی زمین
    یادگار علی آن حیدر کرّار کجاست؟

    کاظمین و نجف و کرببلا نیست مگر؟
    سامرا هم نبوَد؟ آن شه ابرار کجاست؟

    جمکران، مشهد و قم است بقیع یا که حراء؟
    بارالاها تو بگو آن گل بی خار کجاست؟

    کار عشاق گره خورد خدایا مددی
    آن که باید بگشاید گره کار کجاست؟

    داغ وصلش به دل منتظران ماند که ماند
    آن طبیبِ دل زار و تن بیمار کجاست؟

    هرچه پرسید کیان هیچ جوابی نشنید
    نشد آگه به خدا جایگه یار کجاست؟

    کیان__ اللهم عجل لولیک الفرج
    پاسخ:
    عجل
  • امین داوری
  • سلام ممنون
    بمناسبت روز جهانی مبارزه با دخانیات

    وقتی امام خمینی دیگر سیگار نکشید
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله

    سلام و عرض ادب و ارادت

    در باره ی بلاگفا ، حق با شماست 

    بگذار تا بیفتد و بیند ، سزای خویش....
    پاسخ:
    سلام علیکم
    چی بگم؟؟

    موفقیت ، یک درصد نبوغ ، 99 درصد عرق ریختن . توماس ادیسون


  • گروه فرهنگی یاران خمینی(ره)
  • شما نیز لینک شدید
    پاسخ:
    ممنون
    سلام
    فکر میکنم بد منظورم رو راجعبه منبر رسوندم.
    در تاثیرگذاری منبر که شکی نیست.
    منظور پیوند منبریون به شیوه غیرمستقیم با کسانیست که به هر حال پای منبر نمیشینن.و یا حتی میشینن اما نمیتونن بین اون کلام و عملشون در زندگی روزمره پل بزنن.
    ...
    ما مخلص اون طلبه هم هستیم.من عبارت "منبر پیشرفته" رو برای منبرهای ایشون به کار میبرم همیشه.

    موید باشید
    پاسخ:
    سلام
    آقایی عزیز
  • Anti-Imperialism & Anti-Zionism
  • در انتظار دیدنت همه دلها بیقرارند
    ای تک ستاره بهشت حسرت به دلمان نزار

    سلام به روزم و منتظر حضورتون ...
    پاسخ:
    سلام
    چشم
    سلام - یه طرح جدید با موضوع انتخابات گذاشتم !
    بیا نظرتو بنویس !
    اگه خوشت اومد Like کن !
    مرسی.
    منتظرتم.
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله
    سلام.خدا قوت.تشکر
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    سلام
    به روز هستم با طرحی جدید درباره
    حماسه سیاسی حماسه اقتصادی

    [گل]
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله
    سلام.با یک نظر سنجی به روز هستم.خوشحال میشم تشریف بیاورید......
    پاسخ:
    سلام
    چشم

     

    سلام

     

    اللهم عجل لولیک الفرج ... آمین [گل]

     

    شهادت امام موسی کاظم (ع) را به شما و خانواده محترم تسلیت عرض می کنیم.

     

    امام خامنه ای (مدظله العالی) : «امروز انتخابات شما به یک موضوع مهم بین‌المللى تبدیل شده است. دستگاههاى فکرى دشمنان نشسته‌اند رصد میکنند مقدمات این انتخابات را، این حادثه‌ى بزرگ را؛ دارند نگاه می کنند؛ نقشه هم دارند، هدف هم دارند. براى انتخابِ خوب باید فکر کرد، باید معیارها را شناخت.»

     

     [گل]↓فقط مخصوص ارزشی نـویسان↓[گل]

     

    به موج وبلاگی رأی من بپیوندید ...

     

    لطفا لوگوی موج وبلاگی رأی من را در سایت یا وبلاگ خود قرار دهید و در قسمت نظر سنجی  پست ( حمایت کنندگان موج وبلاگی رأی من) اطلاع رسانی کنید تا سایت یا وبلاگ شما  ثبت شود ...به دوستان خود نیز بگویید به این موج بپیوندند...

     

    لطفا آدرس موج وبلاگی رای من رو لینک کنید..باتشکر.

     

    در پناه خداوند متعال.

    پاسخ:
    سلام
    انشاالله
  • دلتنگ شهدا
  • ممنون از لطفتون
    با افتخار لینک شدید
    پاسخ:
    تشکر
    سلام. ممنون از حضورت..
    بنده شمارو لینک کردم.
    پاسخ:
    سلام
    تشکر
  • فاطمه {گل دختر}
  • ادرسش لطفا؟
    پاسخ:
    آدرس کی؟
  • فاطمه {گل دختر}
  • سلام ممنون ازحضورتون
    بازم بیاین خوشحال میشیم
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله
    خیلی خوب  است انشالله اولین پیام جلیل  تبریک را خودم میزارم برات مطمئن باش
    پاسخ:
    انشاالله هر چی می شه خیر باشه
    امشب زمین و آسمان گردیده پر شور و شعف
    امشب تمام عرشیان بهر زیارت بسته صف
    امشب که عیدی میدهد بر عاشقان شاه نجف
    امشب تو هم مستی کن و دل را بری کن از اسف
    زیرا به دنیا آمده مظهر عزت و شرف
    *میلاد نور مبارک*
    آپدیت هستم.
    پاسخ:
    مبارک
  • نرگس روزبهانی
  • لینک شدید.
    ممنون از توجهتون!
    پاسخ:
    ممنون
  • ♥•٠· زهــــــ♥ــــــرا - ·٠•♥
  • نیمه گمشده را بیخیال شو لطفا ،

     اگر سهم تو بود که گم نمی شد !

    همین نیمه ای که هستی رو پیدا کن … [گل]


    ســـــلام عیدتــــ مبارکـــــــ[گل] 
    پاسخ:
    سلام
    همچنین
  • سید میلاد موسوی
  • پـــیروزی نـــزدیک است ...
    همراه شدیم ... برای فصلی نو
    همراه ما باشید iPendar.Blog.Ir
    پاسخ:
    حضور پر شکوه مردم در این انتخابات را تبریک می گویم
  • سید میلاد موسوی
  • + حماسه سیاسی مد نظر رهبر رقم نخورد ....
    بروز شدیم ..
    پاسخ:
    چرا رغم خورد
    حماسه به این بود که نشان دهیم جمهوری اسلامی اهل تقلب نیست و 4 سال قبل به نظام مقدس اسلامی تهمت زدند
    این همان حماسه است
    باید از آقای هاشمی پرسید چرا این انتخابات دموکراتی ترین است؟؟؟
    مگه همین ها انتخابات قبل را بر گذار نکردند؟؟؟
    و اینگونه تهمت زنندگان رو..... می شوند
    در ضمن چرا نظرات بنده را در وبت تایید نمی کنی؟؟؟
    سلام
    بودن با کسی که دوستش نداری و نبودن با کسی که دوستش داری هر دو رنج است پس اگر همچون خود نیافتی,همچون خدا تنها باش.
    موفق و سربلند باشی
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    البته هیچکی تو هیچی نمی تونه شبیه خدا باش
    دقت
  • سید میلاد موسوی
  • پیام روز: جوانی، ستاره ای است که فقط یکبار در آسمان عمر طلوع می کند(ژوبرت)

    .: به نام پروردگار دادار :.
    درود فراوان دوست گرامی؛
    امیدوارم حالتان خوب و زندگی به کامتان بوده و تندرست باشید؛
    با 3 نوشته با سرنوشتار: به سنگ قبر زدن؛ درد و دل با خدا و نامه یک پدر به فرزندش، به روز شدیم؛
    هم اینک بدرود.
    پاسخ:
    چشم
  • سید امیر حسین حجازی
  • با مطلبی در مورد آقای دکتر روحانی در خدمتیم یا حق مشتلق نظراتون
    پاسخ:
    انشاالله
    سلام.
    با یک خاطره کوتاه و زیبا از مقام معظم رهبری آپم....
    منتظر حضور و نظر شما هستم...
    یا علی....
    پاسخ:
    سلام
    چشم
    بروزم
    سلام برادر جان...
    به روزیم...
    به مناسبت میلاد حضرت على اکبر(ع)...
    آسمانى ترین جوان...
    پاسخ:
    سلام
    چشم
    سلام برادر جان...
    ممنون از حضور گرمتون....
    ولى تعریفتون زیادى  مبالغه  بود...
    باز ممنون...
    پاسخ:
    سلام بزرگوار
    از مردم؟
    یا
    از شما؟
    سلام با افتخار لینک شدین. لطفا با نام شهدا شرمنده ایم لینکم کنین. ممنون
    پاسخ:
    سلام
    چشم
    سلام 
    با طرح " حجاب " بروزم.

    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    چشم
    سلام سوالات گلبرگ عبادت رو هم بزارین ممنون میشم من لازم دارم

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">