جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

جلسه هشتم روخوانی نهج البلاغه





برنامه جلسه  هشتم: تا ابتدای خطبه  ،صد و شصد


می خونیم



  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۳)

  • جوان مرصوص
  • سلام علیک

    ببخشید سوالاتم طولانی شد، سعی کردم کم سوال بپرسم.

    خ.147) از حق نگریزید آنسان که ... انسان تندرست از بیمار می گریزد.

    یعنی چی؟ احساس میشه باید انسان چون از حق می گریزد پس در حق هست و از آن می گریزد ولی مثال این را می رساند که شخص می خواهد از سلامتی خود محافظت کند پس از بیماری می گریزد.

    خ.149) توحید و سنت را همواره برپای دارید و این دو چراغ را بیفروزید تا اگر دچار تفرقه شدید نکوهشی بر شما نباشد، یعنی با وجود بر پا داشتن توحید و سنت باز هم تفرقه صورت می گیرد؟

    149) تکلیف کسانی که نمی دانند سبک تر است.

    اگر انسان نداند و جاهل باشد با این اوصاف بهتر است. اما یادم هست در جایی خوندم الان خداوند حجت را بر انسان ها تمام کرده است و اگر کسی برای دانستن آن تلاش نکند مقصر خود اوست و ندانستن او دلیل بی گناهی او نیست.

    149) امروز مایه عبرت شماهستم یعنی چی؟ عبرت یا پند؟ عبرت از کار اشتباهی است که قبلا صورت گرفته.

    150) برای توصیف زمان ظهور چرا امام این طور فرمودند که در آنچه روی خواهد داد و انتظار وقوعش می رود نشتابید؟

    151) در حدیث داریم که خداوند زمین را هیچگاه از حجت خود باقی نمی گذارد و هم چنین در هر زمانه ایی برای حجت خدا نزد مردم پیامبری برای هدایت آمده است با توجه به این موضوع در این خطبه داریم : ... و در ایامی می زیستند که پیامبری نبوده و مردم بر حالت کفر می مردند.

    این دو چگونه با هم جمع می شود؟

    151) ... و اشخاص ناپاک به تدبیرش ( فتنه) می پردازند. یعنی فتنه گری می کنند؟

    151) حضرت می فرمایند برای در امام ماندن از فتنه ها بدهت نکند و به اسلام بپیوندید ولی در قسمت قبلی می فرمایند ریسمان استوار دین گسیخته شده است در این زمان( فتنه). چطور می شود پس در این زمان به اسلام پیوست؟

    151) ... در حالی بر خدا وارد آیید که ستم دیده اید نه ستم کننده یعنی انتخاب بین بد و بدتر؟

    چون انسان اجازه بدهد به ظلم کنند مگر بد نیست؟

    152) در اسلام کشتزارهایی است پر از نعمت( کشتزار؟) .... چراغ هایی (؟).... دروازه های خیر(؟) ... قرقگاهش(؟) ... چراگاهش(؟) .... را متوجه نشدم منظور چیست؟

    153) همه ی اندیشه ی زنان زیور زندگی دنیا و فساد در آن است؟!!( چرا ؟!!)

    154) و اگر خاموش باشند کسی بر آنان پیشی نگیرد.( در سکوت کردن یا سخن گفتن؟)

    154) چرا در بعضی از خطبه ها حضرت موضوعات مختلفی را گفتند؟( بین این سخنان ارتباطی هست؟) همانند این خطبه که در مرود سه موضوع است.

    155) علت سخن گفتن امام از خفاش در بین این همه موجودات چیست؟

    156) حرمت نخستین عایشه چیست؟

    156) براساس این خطبه بعنی در زمان پیامبر(ص) مردم هیچگاه امتحان نشدند با مال و دین و ...؟

    بسیااااار سپااااااس

    پاسخ:
    سلام علیک
    147: در اینجا تشبیه می کند کسانی را که از حق می گرزیند به کسانی که از بیمار(مثلا بیماری های واگیری و یا از جذامی) می گریزند، حضرت می فرماید شما به گونه ای از حق فرار می کنید گویا حق یک بیماری و... است در حالی که حق بیماری نیست اما شما مثل یه چیز بد باهاش برخورد می کنید اینقدر احمقید
    149: منظور این است که در این صورت شما دیگر مقصر نیستید و جبهه حق و باطل مشخص است، برای فهم بهتر کلام می بایست فضای سخن حضرت را درک نمایید که حضرت این را به یارانش در برابر معاویه می گوید که شما در برابر معاویه متفرق نشوید
    149: منظور کسانی است که جاهل مقصر نیستند و الا جاهل مقصر پدرش را در می آورند
    149: بله عبرت از خطاهایی که مرتکب شدند مثل برجام که مایه عبرت است
    150: منظور قیامت است، در جواب کسانی که می گویند باید حق اگر حق است پیروز گردد و ... حضرت می فرماید قصه نخورید آن روز هم می آید و دست شما دیگر کوتاه
    151: منظور پیامبر صاحب شریعتی مثل پیامبران اولوالعزم
    151: منظور همون جزوه ربوبیت توحیدی است یعنی اگر فتنه گران می توانند فتنه کنند نه از این جنبه است که کار از دست خداوند در رفته بلکه از این جنبه است که او چنین تدبیر کرده است
    151: حضرت با این عبارت زیبا دارند دعوت به خود می کنند که حالا که ریسمان دینتان گسسته شده با من بپیوندید تا دینتان احیاء شود
    152: منظور این است که به من امام معصوم ستم نکنید فقط شماا از جانب معاویه ستم دیده باشید نه اینکه هم ستم معاویه را ببینید و هم به من ستم کنید
    152: منظور همان زیارت جامعه کبیر و خود اهل بیت هستند که نور و... اینها هستند
    153: واقعا چرا؟؟؟ شما بگید؟ منظور حضرت عایشه و... است به دلیل اینکه اگر اینطور نباشد این سخن حضرت با آیات متعددی از قرآن جور در نمی آید که انشاالله سر فرصت بحثش را می کنیم آیاتی که خداوند می فرماید زن و شوهر لباس یکدیگر هستند آیاتی که می فرماید زوج سبب سکونت و آرامش است آن وقت می شود با این همه خاصیت بی عقل باشد پس نتیجه می گیریم حضرت این را با توجه به شرایطی فرمودند و هر وقت آن شرایط در جایی جاری بشود این حکم هم هست پس همسن الان هم این حکم در خصوصو برخی از زنان جامعه جاری است اما همگانی نیست
    154: یعنی اگر اهل بیت سکوت کنند و علوم را فاش نسازند دیگر کسی حرفی برای گفتن ندارد و هم لال می شوند، منظور از سبقت یعنی سبقت بر بیان علم
    154:بله مثل خطبه های نماز جمعه
    155: حرف پیش اومده گفتن البته اهل بیت در مورد حیوانات دیگر هم خیلی سخن گفتن
    156: یعنی حرمت همسری پیامبر(منظور احترام است) یعنی به احترام پیامبر
    156: امتحانی به سنگینی بعد از رحلت پیامبر نه خیر نشدند امتحانهای سنگین برای بعد بود
    التمااااااس دعا


  • جوان مرصوص
  • عذر میخوام یک سوال از صحبت های استاد صفایی دارم.

    استاد میگویند هر چیزی که در انسان تاثیر بگذارد نشان دهنده ی وسعت وجودی اوست.

    یعنی اگر انسان از سخنی ناراحت شد خوب نیست چون انسان خیلی بزرگتر از واژه هاست درست است؟

    دو سوال:

    اگر مدت زمانی انسان نسبت به حرف ها و عمل ها و کمبودها و .... ناراحت نشود اما در یک برهه زمانی احساس کند که ناراحت شده و از این حالت برگردد همین هم بد است و نشان دهنده همان منزل اولی که بوده است؟

    و آیا اگر مثلا انسان برای چیزی ناراحت بشود فقط در این محدوده نه اینکه ناشکری و ... کند، بد است؟ مثلا برای مریض شدن شخصی یا فقدان عزیزی یا ....؟

    پاسخ:
    منظور از وسعت در اینحا اندازه است ها نه اینکه وسعت یعنی وسیع!! یعنی هر چیز نشان می دهد اندازه تو چقدر است
    اگر برگردد بله معلوم است عقب گرد کرده البته دلیل مفصلی دارد که در جای خود باید بحث شود
    نه این ناراحتی طبیعت انسان است همان طور که حضرت امیر از بیماری فرزندان و... ناراحت می شد اما سبب کفر و جزع و .... نمی شد ناراحتی که انسان را اهل دعا و مناجات و رضای به حکم خدا بکند عالی است
    سلام لطفا اگه امکانش هست در پست ها بازه زمانی هفته ای که باید مطالعه کنیم را هم از نظر تاریخی بزنید که دیر یا زود پست را سر زدیم و دیدیم متوجه بشیم تا چه تاریخی بتید خونده میشده؟
    پاسخ:
    سلام
    انشاالله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">