جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

جلسه سوم روخوانی نهج البلاغه

بزرگورانی که در جلسه قبل تا ابتدای خطبه 71 خوانده اند  تا چهارشنبه


در قسمت نظرات پیام بگذارند و اگه سوالی دارند مطرح نمایند.






برنامه جلسه چهارم: تا ابتدای خطبه  ، نود می خونیم.


  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۱۵)

باسلام...بنده خطبه ها را مطالعه کردم اما فراموش کردم ب وب سربزنم و اعلام کنم در جلسات قبل.سوالات مربوط به خطبه های قبل را در پست های قبلی مینویسم.ممنون ازوقتی ک قرار میدید
پاسخ:
سلام
خدا را شکر
  • جوان مرصوص
  • سلام علیک
    خطبه 37) چرا حضرت بعد از جنگ نهروان از خودشان می گویند و یا حتی از علت نپذیرفتن خلافت؟( الان سه جنگ با موفقیت انجام شده، هدف امام از بیان این مسائل چی بوده؟)
    خطبه 38) ارتباط بین شبهه و مرگ چیه که حضرت با هم بیان می کنند؟( یعنی اگر کسی از مرگ بترسد مرگ از آن دور نمی شود؟)
    خطبه 50) " شیطان بر دوستانش مسلط می گردد" یعنی کسانی که ادعای حق داشتند با یک شبهه گرفتار می شوند و به گروه شیطان می پیوندند؟
    خطبه 61 حضرت می فرمایند معاویه را نکشید ولی خطبه 57 می فرمایند او را بکشید ولی هرگز نخواید کشت.
    خطبه 62) چرا امام را تهدید به ترور می کردند؟
    خطبه 65) "صفتی بر صفت دیگرش پیشی نگرفته"
    گفته می شود رحمانیت خداوند از غضبش بیشتر است غلط است؟
    و یا تا اول نباشد پیش از آن که آخر باشد و ظاهر باشد پیش از آن که باطن باشد و هر واحد و تنهایی غیر از او اندک است ( باز هم واحد داریم! همه صفات را غیر از خداوند در نبود می گویند غیر از صفت تنهایی)یعنی چی؟
    خطبه 66) این خیمه هایی را که طناب هایش به اطراف کشیده هدف حمله خود سازید ... که شیطان در پایین آن پنهان گشته یعنی چی؟
    خطبه 67) استدلال قریش و جواب حضرت را متوجه نشدم!
    پاسخ:

    سلام علیک
      37)
    توجه داشته باشید سه جنگ با موفقیت نبوده بلکه فقط دو جنگ نهروان و جمل با موفقیت بود و الا جنگ اصلی که با معاویه بود در آن موفقیتی کسب نشد و جامعه سرشار از شایعات و تهمت ها بر علیه حضرت است چرا که آن دو جنگ قبلی، جنگ داخلی بود نه جنگ با دشمن اصلی
      38)
    بسیارى از شارحان نهج البلاغه بر این عقیده‏اند که این فراز پیوند خاصى با فراز قبل ندارد و هر یک از جایى گرفته شده و مرحوم سیّد رضى آنها را به عنوان برگزیده‏هایى از یک خطبه یا از دو خطبه در اینجا آورده است.

    البتّه مى‏توان با تکلّف پیوندى در میان این جمله‏ها به وجود آورد. و آن این که کسانى که در چنگال شبهات گرفتار و تسلیم مى‏شوند، ممکن است که از ترس مرگ باشد. امام در این جمله‏هاى اخیر مى‏فرماید که ترس از مرگ باعث نجات از مرگ نخواهد شد.

    به هر حال این بخش از خطبه مرکّب از دو جمله است که هر دو ناظر به مسأله مرگ و پایان زندگى انسان‏ها است.


    50  
      نه اینکه با یک شبهه گرفتار می شوند بلکه با شبهه ها نقطه ضعف ها نمایان می شود حال اگز زیاد باشد انسان را می اندازد
      61
    در خطبه 61 می فرماید خوارج را بعد از من نکشید و خوارج با معاویه متفاوت هستند
    62)
    چون حریفش نمی شدند
    65)
    منظور تقدم و تاخر علت و معلولی است یعنی صفتی علت صفت دیگر نیست و الا رحمانیت او بر غضبش سبقت دارد
    66)
    منظور از شیطان انسانهای شیطان صفت بودند که زیر خیمه ها بودند
    67)
    هنگامى که سفارش کسى را به دیگرى مى‏کنند مفهومش این است که، اختیار کارها به دست سفارش‏شونده است، نه آن کسى که سفارش او را کرده‏اند.

    درست مثل این که هنگامى که پدر خانواده مى‏خواهد به سفر برود، به پسر بزرگتر مى‏گوید: «نسبت به برادران کوچک مهربانى کن و با آنها ملاطفت نما!» مفهوم این سخن آن است که کارها راه به دست تو سپردم و آنها را نیز به تو مى‏سپارم.

    بنابراین، تعبیر رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در این حدیث شریف به خوبى نشان مى‏دهد که اختیار حکومت بعد از او به دست «انصار» نخواهد بود، ولى سردمداران «سقیفه بنى ساعده» به این نکته لطیف توجّه نداشتند و با زور «زمام خلافت» را از دست انصار خارج ساخته و خود آن را به دست گرفتند.

    اشاره به این که اگر پیوند با شجره وجود پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله از طریق خانواده و طایفه، مایه افتخار و اولویّت در امر خلافت باشد، چرا ارتباط نزدیک با آن حضرت و زندگى در یک خانه و خانواده سبب این افتخار و اولویّت نشود؟! آرى، آنها در آنجا که این ارتباط به نفع آنان بود، به آن استدلال مى‏کردند و آنجا که به زیانشان بود یعنى: سبب مى‏شد خلافت بلافصل على علیه السّلام ثابت شود، آن را به دست فراموشى مى‏سپردند. درخت براى آنان عزیز بود، امّا میوه درخت که نتیجه نهایى آن است، ارزشى نداشت و چنین است حال ابناى دنیا و پیروان هوا و هوس، که قوانین و ارزشها را تا آنجا محترم مى‏شمرند که در مسیر منافع آنها است و آنجا که از منافعشان جدا گردد، مورد بى‏اعتنایى قرار خواهد گرفت‏

  • جوان مرصوص
  • خطبه 68) علت اینکه حضرت هاشم بن عتبه را به جای محمدابن ابی بکر نفرستاده ودند چی بوده؟
    خطبه 69) حضرت می فرمایند آن اندازه که باطل را می شناسید حق را نمی شناسید. براساس بحث دشمن شناسی که داشتید یعنی اگر کسی باطل را شناخت ولی حق را نشناخت باز هم هلاک می شود؟
    خطبه 70) علت اینکه پیامبر(ص) در صورتی که امام علی(ع) قومشان را نفرین نکرده اند می گویند نفرین کن؟
    پاسخ:
    68) قبلا در مباحث هیئت رضویه گفته بودم، دلیلش این است که اطرافیان به ایشان فشار آورده بودند
    69) منظور از شناخت در اینجا شناختی است که تابعش عمل است یعنی باطل را می شناسید برای اینکه عمل کنید مانند اینکه کسی آدرس سایت های بد فضای می شناسد برای اینکه استفاده کند
    70) چون شرایط نفرین را کسب کرده بودند و به آن درجه رسیده بودند
    سلام.تا دیشب اینترنت دردسترس من نبود.پوزش
    مطالعه شد
    پاسخ:
    سلام
    موفق باشید
    سلام علیکم
    الحمدالله مطالعه شد
    1.
    مفهوم و منظور خطبه 67 را به کلی متوجه نشدم.
    2.
    خطبه43-منتظرحکم خدادرباره شما هستم...منظور حضرت علی ( ع ) از بیان این جمله در نبود وحی و..   چه بوده؟
                                     ممنون از زحماتتون
    پاسخ:
    سلام علیکم
    الحمدلله
    خطبه 67 رو برای جوانان مرصوص توضیح دادم برای ایشون رو بخویند
    43) منظور حضرت همان بلایی است که خداوند بر آنها به خاطر سرپیچی قرار است نازل کند
    مطالعه شد.
    پاسخ:
    الحمدلله
  • جوان مرصوص
  • اجرتان با حضرت حق
    پاسخ:
    شکرا
    با سلام و تشکر بابت تشویق به مطالعه نهج البلاغه 
     تا خطبه71مطالعه شد
    1-درخطبه 58منظور از این کلام امیر چی بوده؟"او به زودی شما راامرمیکند که مرا ناسزاگویید و از من بیزاری جویید.اما ناسزارا نثارم کنید،زیرا  موجب پاکی من و سبب نجات شماخواهد بود...
    سبب نجات؟؟؟؟
    2-سوال جوان مرصوص در رابطه با خطبه61 را که زحمت کشیده و جواب دادید ،اما در همین خطبه سیدرضی فرمودند که منظور معاویه و یارانش هستند پس منظور از جمله"پس از من خوارج را نکشید" چه کسانی می باشد؟
    پاسخ:
    سلام علیک
    1: این خطبه در مورد معاویه است چون کسى جز معاویه مردم را تشویق به سبّ و ناسزاگویى بر امیر مؤمنان على علیه السّلام در منابر و خطبه‏هاى جمعه نمى‏کرد
    نجات یعنی چون شما به ظاهر مرا دشنام می دهید، دیگر شما را نمی کشند و همین سبب نجات جان شما است حضرت دشنام را اجازه می دهند ولی برائت را خیر

    در اینجا این سؤال پیش مى‏آید که چه تفاوتى میان سب (دشنام) و برائت (بیزارى جستن) است که امام على علیه السّلام اوّلى را اجازه مى‏دهد و دومى را به سه دلیل اجازه نمى‏دهد: نخست تولّد بر فطرت اسلام و ایمان، دوم پیشگام بودن در پذیرش اسلام و ایمان به رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم، و سوم پیشگام شدن در هجرت از مکّه به مدینه و پیوستن به پیغمبر خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و یارى او.

    نخست این که سب و دشنام یک انسان، مى‏تواند اشاره به بدى او باشد، ولى مفهوم آن کفر و شرک و بى‏ایمانى نیست، اما بیزارى جستن (هر چند با زبان باشد) مفهومش بیزارى از دین و آئین اوست همان گونه که در آغاز سوره برائت مى‏خوانیم: «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ»: «این اعلام بیزارى از سوى خدا و پیامبرش به کسانى از مشرکان است که شما با آنها عهد بسته‏اید (و عهدشان را شکسته‏اند)».

    بنا بر این، مفهوم برائت از امام علیه السّلام، برائت از دین و اسلام بود، لذا امام علیه السّلام اجازه نداد حتّى به زبان از او برائت جویند و به اسلام و قرآن اهانت کنند، در واقع اجازه اهانت به شخص خود را داد ولى اجازه اهانت به مکتبش را نداد (هر چند با لفظ باشد!)

    2- به گمانم شماره خطبه ها را اشتباه می گویید و یا نسخه نهج البلاغه شما با ما فرق دارد خطبه سوال قبل هم خطبه 67 بود

    ترجمه کی رو می خونید؟

  • جوان مرصوص
  • سلام علیک
    باز هم ببخشید سوال می پرسم...

    خطبه 71) و در آینده خبر آن را خواهید دانست. منظور چه خبری است؟

    خطبه 75) علت اینکه حضرت با کسانی که در دین به تردید افتاده اند دشمنی می ورزند چیست؟ و با این گروه هم احتجاج نمی کنند؟

    براساس خطبه 79 آیا کسانی که با استفاده از قرآن می گویند این ساعت ساعت خوبی است یا خیر همانند منجم هستند و بد است ؟ چرا؟

    بسیار سپاس بابت این سیر عاااااالی و هم بابت جواب هاتون

    پاسخ:
    سلام علیکم
    71: این عبارت از قرآن کریم است سوره 38 آیه  88  فَمِنْ عَلَامَةِ أَحَدِهِمْ أَنَّک‏

    منظور از آینده یا قیامت است یا دنیا اگر قیامت باشد یعنی در قیامت که بکیفر گفتار خود مبتلى خواهند شد، اگر دنیا باشد یعنی پس از وفات آن حضرت وقتى که بنى امیّه بر آنها مسلّط گشته آنچه که آن بزرگوار از آینده خبر داده بود بر آنان آشکار می شود و ظلم بی امیه را خواهند چشید

    75: تعبیر حضرت ناکثین شک کننده است یعنی کسانی که اول پیمان بستند و بیعت کردند سپس شک کردند و پیمان شکستند برخلاف گروه اول که از اول پیمان نبسته بودند به همین دلیل حضرت دشمن آنها است
    79: تعبیر حضرت نسبت به منجمین است اما هر چه که از دین و روایت نباشد محکوم است حتی اگر بازی با قرآن باشد
    بزرگوارید
  • جوان مرصوص
  • مباحث هیئت رضوی راهم کامل مطالعه کردم اما چند جلسه از آن نیست. فکر کنم مطلبی که در مورد حکومت هاشم بن عتبه است در ان جلسات حذف شده باشد.
    پاسخ:
    شاید
    سوال چی بود؟
    سلام علیکم
    الحمدالله مطالعه شد
    ممنون از زحماتتون.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    الحمدلله
    سلام علیکم
    38)چراامام دراین خطبه می فرمایند آن کس که از مرگ بترسد نجات نمی یابد.آیابرای تشویق د جنگ است؟مرگ در راه خدارو می فرمایند یاکلا مرگ رو؟
    39)چرا امام میگن بی اصل وریشه مگه اصل وریشه مهمه؟چون اصل وریشه دست خود فرد نیست و جبریه این رو می پرسم.
    42)امام در این خطبه  می فرمایند امروز روز حسابرسی نیست.اگه منظور از امروز دنیاست چرا نمی تواند محل حسابرسی هم باشد .مگه عقوبت یه سری اعمال رو در این دنیا نمی بینیم؟
    64)ازدنیا کوچ کنیدیعنی چه واین که می فرمایندبرای کوچ دادنتان تلاش می کنند یعنی چه کسانی چه کار می کنند؟
    69)منظور امام از اصلاح شما کوفیان با فاسد کردن  روح خویش چیست چگونه اصلاح موجب فساد روح امام می تواند باشد؟
    باسپاس فراوان
    پاسخ:
    سلام علیکم
    38: مرگ به صورت کلی
    چون فقط کسانی از مرگ می ترسند که دلبسته به دنیا و گنهکارند و الا مومن مشتاق مرگ است(اللهم الرزقنا)
    39: منظور حضرت همون بی پدر خودمون است کنایه از یک مذمت است
    ازش جبر در نمی آید حضرت به این اشاره می کنند که شما درست است که ریشه ندارید اما عقل که دارید پس چرا جنبه دارایی خود را نمی گیرید و سراغ آنچه ندارید می روید و نقص ها بر شما حاکم هستند
    42: به خاطر اینکه ظرف دنیا برای عقوبت و حساب رسی به برخی از گناهان کوچک است مثل گناه شمر
    64: یعنی دل از دنیا بکنید و اینقدر به خاطر دنیا به دین خیانت نکنید
    69: یعنی اینکه اگر من کارهایی شبیه معاویه انجام دهم شما را رام می کنم و شما حرف من را گوش می دهید اما آن کارها گناه است و من گناه نمی کنم چون روحم فاسد می شود
  • جوان مرصوص
  • خطبه 68) علت اینکه حضرت هاشم بن عتبه را به جای محمدابن ابی بکر نفرستاده بودند چی بوده؟
    68) قبلا در مباحث هیئت رضویه گفته بودم، دلیلش این است که اطرافیان به ایشان فشار آورده بودند

    در مباحث هیئت پیدا نکردم که واقعه را به صورت ریز بخونم...

    پاسخ:
    بله فشار اطرافیان باعث شد
    چون آنان گمان می کردند چون محمد بن ابی بکر پسر خلیفه اول است پس مصریان با او راحت تر کنار می آینداما چنین نشد
  • جوان مرصوص
  • ( تناقضی که در ذهن ما از خطبه های شریف 57 و 61 حضرت ایجاد شده این است که امام در خطبه 57 خصوصیات فردی را مطرح می کنند که در پاورقی سید رضی می فرمایند مقصود معاویه است و حضرت دستور به کشتنش را می دهند اما در خطبه 61 براساس پاورقی سید رضی خوارج نامیده می شود و امام می فرمایند او را نکشید. )

    شاید براساس زندگی حضرت است که در طول زندگی امام باید با خوارج مبارزه کرد اما بعد از امام بعلت در خطر بودن زندگی مسلمین نباید این کار را کرد؟

    پاسخ:
    خوب دقت کنید
    ما دو موضوع متفاوت داریم
    1- موضوع معاویه در خطبه 57
    2- موضوع خوارج در خطبه 61
    این دو موضوع با هم متفاوت است
    پس حضرت برای دو موضوع متفاوت دو حکم متفاوت آورده است پس دیگر تناقض معنا ندارد
    خوارج یه عده ای متفاوت از معاویه و یارانش بودند
    باسلام ضمن عرض زیارت قبول.بنده از خطبه های این جلسه چندسوال پرسیده بودم اما هرچه گشتم نظرم یا جواب آن را پیدانکردم؟
    پاسخ:
    سلام انشاالله به زودی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">