جلسه سوم روخوانی نهج البلاغه
- دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۳۹ ق.ظ
- ۱۵ نظر
- ۹۴/۰۸/۱۱
سلام علیک
37) توجه
داشته باشید سه جنگ با موفقیت نبوده بلکه فقط دو جنگ نهروان و جمل با موفقیت بود و
الا جنگ اصلی که با معاویه بود در آن موفقیتی کسب نشد و جامعه سرشار از شایعات و
تهمت ها بر علیه حضرت است چرا که آن دو جنگ قبلی، جنگ داخلی بود نه جنگ با دشمن
اصلی
38) بسیارى از شارحان نهج البلاغه بر
این عقیدهاند که این فراز پیوند خاصى با فراز قبل ندارد و هر یک از جایى گرفته
شده و مرحوم سیّد رضى آنها را به عنوان برگزیدههایى از یک خطبه یا از دو خطبه در
اینجا آورده است.
البتّه مىتوان با تکلّف پیوندى در میان این جملهها به وجود آورد. و آن این که کسانى که در چنگال شبهات گرفتار و تسلیم مىشوند، ممکن است که از ترس مرگ باشد. امام در این جملههاى اخیر مىفرماید که ترس از مرگ باعث نجات از مرگ نخواهد شد.
به هر حال این بخش از خطبه مرکّب از دو جمله است که هر دو ناظر به مسأله مرگ و پایان زندگى انسانها است.
50 نه
اینکه با یک شبهه گرفتار می شوند بلکه با شبهه ها نقطه ضعف ها نمایان می شود حال
اگز زیاد باشد انسان را می اندازد
61در
خطبه 61 می فرماید خوارج را بعد از من نکشید و خوارج با معاویه متفاوت هستند
62) چون
حریفش نمی شدند
65) منظور
تقدم و تاخر علت و معلولی است یعنی صفتی علت صفت دیگر نیست و الا رحمانیت او بر
غضبش سبقت دارد
66) منظور
از شیطان انسانهای شیطان صفت بودند که زیر خیمه ها بودند
67) هنگامى که سفارش کسى را به دیگرى
مىکنند مفهومش این است که، اختیار کارها به دست سفارششونده است، نه آن کسى که
سفارش او را کردهاند.
درست مثل این که هنگامى که پدر خانواده مىخواهد به سفر برود، به پسر بزرگتر مىگوید: «نسبت به برادران کوچک مهربانى کن و با آنها ملاطفت نما!» مفهوم این سخن آن است که کارها راه به دست تو سپردم و آنها را نیز به تو مىسپارم.
بنابراین، تعبیر رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در این حدیث شریف به خوبى نشان مىدهد که اختیار حکومت بعد از او به دست «انصار» نخواهد بود، ولى سردمداران «سقیفه بنى ساعده» به این نکته لطیف توجّه نداشتند و با زور «زمام خلافت» را از دست انصار خارج ساخته و خود آن را به دست گرفتند.
اشاره به این که اگر پیوند با شجره وجود پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله از طریق خانواده و طایفه، مایه افتخار و اولویّت در امر خلافت باشد، چرا ارتباط نزدیک با آن حضرت و زندگى در یک خانه و خانواده سبب این افتخار و اولویّت نشود؟! آرى، آنها در آنجا که این ارتباط به نفع آنان بود، به آن استدلال مىکردند و آنجا که به زیانشان بود یعنى: سبب مىشد خلافت بلافصل على علیه السّلام ثابت شود، آن را به دست فراموشى مىسپردند. درخت براى آنان عزیز بود، امّا میوه درخت که نتیجه نهایى آن است، ارزشى نداشت و چنین است حال ابناى دنیا و پیروان هوا و هوس، که قوانین و ارزشها را تا آنجا محترم مىشمرند که در مسیر منافع آنها است و آنجا که از منافعشان جدا گردد، مورد بىاعتنایى قرار خواهد گرفت
در اینجا این سؤال پیش مىآید که چه تفاوتى میان سب (دشنام) و برائت (بیزارى جستن) است که امام على علیه السّلام اوّلى را اجازه مىدهد و دومى را به سه دلیل اجازه نمىدهد: نخست تولّد بر فطرت اسلام و ایمان، دوم پیشگام بودن در پذیرش اسلام و ایمان به رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم، و سوم پیشگام شدن در هجرت از مکّه به مدینه و پیوستن به پیغمبر خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و یارى او.
نخست این که سب و دشنام یک انسان، مىتواند اشاره به بدى او باشد، ولى مفهوم آن کفر و شرک و بىایمانى نیست، اما بیزارى جستن (هر چند با زبان باشد) مفهومش بیزارى از دین و آئین اوست همان گونه که در آغاز سوره برائت مىخوانیم: «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ»: «این اعلام بیزارى از سوى خدا و پیامبرش به کسانى از مشرکان است که شما با آنها عهد بستهاید (و عهدشان را شکستهاند)».
بنا بر این، مفهوم برائت از امام علیه السّلام، برائت از دین و اسلام بود، لذا امام علیه السّلام اجازه نداد حتّى به زبان از او برائت جویند و به اسلام و قرآن اهانت کنند، در واقع اجازه اهانت به شخص خود را داد ولى اجازه اهانت به مکتبش را نداد (هر چند با لفظ باشد!)
2- به گمانم شماره خطبه ها را اشتباه می گویید و یا نسخه نهج البلاغه شما با ما فرق دارد خطبه سوال قبل هم خطبه 67 بود
ترجمه کی رو می خونید؟
خطبه 71) و در آینده خبر آن را خواهید دانست. منظور چه خبری است؟
خطبه 75) علت اینکه حضرت با کسانی که در دین به تردید افتاده اند دشمنی می ورزند چیست؟ و با این گروه هم احتجاج نمی کنند؟
براساس خطبه 79 آیا کسانی که با استفاده از قرآن می گویند این ساعت ساعت خوبی است یا خیر همانند منجم هستند و بد است ؟ چرا؟
بسیار سپاس بابت این سیر عاااااالی و هم بابت جواب هاتون