جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

جلسه اول روخوانی نهج البلاغه


بزرگورانی که در جلسه اول تا ابتدای خطبه 17 خوانده اند  تا چهارشنبه


در قسمت نظرات پیام بگذارند و اگه سوالی دارند مطرح نمایند.





برنامه جلسه دوم: تا ابتدای خطبه  سی و هفت می خونیم.





  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۱۲)

  • سما علیزاده
  • بحث ایمان دگر و جوهر ایمان دگر است
    جامه پاکی دگر وپاکی دامان دگر است
    کس ندیدیم که انکار کند وجدان را
    حرف وجدان دگر و گوهر وجدان دگر است
    کس دهان را به ثناگویی شیطان نگشود
    نفی شیطان دگـر و طاعت شیطان دگر است
    کـس نگفته است ونگوید که دد ودیو شویـد
    نقش انسان دگر ومعنی انسان دگر است
    کـس نیامد که ستاید ستم وتفرقه را
    سخن از عدل دگر ، قصه احسان دگر است
    هرکه دیدم بخدمت کمری بست بعهـد
    مرد پیمان دگر وبستن پیمان دگر است
    هرکه دیدیـم بحفظ گله از گرگان بود
    قصد قصاب دگر ، مقصد چوپان دگر است
    پاسخ:
    شعر زیبا و آموزنده و دقیقی بود!


    نقش انسان دگر و معنی انسان دگر است!

    سلام علیکم

    ایام تسلیت

    خطبه ها مطالعه شد

    التماس دعا

    پاسخ:
    سلام علیکم
    الحمدلله
  • جوان مرصوص
  • سلام
    اول از همه تشکر بابت این سیر مطالعاتی و بعد؛ مطالعه شد!

    خطبه یعنی سخنرانی امام برای مردم یا هر زمان که امام مطلبی را فرمودند ب عنوان خطبه آورده شده؟

    در خطبه سوم حتما امیر المونین(ع) می خواستند به مردم مطلب مهمی را بیان کنند پس چرا بعد از این که کسی بین صحبت شان نامه ای می دهد دوباره ادامه نمی دهند؟ ( ایشان قصدشان بیان درد و دل بوده؟)
    پاسخ:
    سلام
    خطبه یعنی هر سخن شفاهی که یا در قالب سخنرانی بوده و یا گفتگویی چند نفره
    وقتی لطیف بین بشوی چنین آیات لطیفی را می بینی و می فهمی که اینکه کسی وسط سخنت نامه بدهد تصادفی نیست و آیه ای از طرف خداوند است و وقتی ترجمه اش کردی و پیام آن را گرفتی دیگر به کلامت ادامه نمی دهی!
    باسلام...تا خطبه 17ا مروز کامل مطالعه شدند
    و واقعا خیلی ازجملاتش جالب بود و من خیلی ذهنم درگیرمیشد.
    مثلا درخطبه پنجم این جمله که آن که بوجود آب اطمینان دارد تشنه نمی شود.
    من متوجه نشدم که این جمله با اینکه میگن ادمی باید ب دنبال حقیقت باشه منافات نداره؟
    یعنی چون میدونه حقیقت خداست پس نباید طالب و تشنه او باشه؟
    درکل ممنون موجب شدید نهج البلاغه ام از بی توجهی دربیاد
    پاسخ:
    سلام
    الحمدلله
    نه منافاتی ندارد
    به جمله ای که نوشته اید دقت نمایید
    شما کلمه حقیقت را پیش فرض گرفته اید
    یعنی فرض گرفته اید که در گام اول حقیقتی وجود دارد بعد در گام دوم می بایست دنبال آن رفت
    خب
    این همان فرمایش حضرت است که در گام اول کسی که وجود آب را قبول و باور دارد در گام دوم به دنبال آن می رود و تشنه نمی ماند
    سلام
    منظور از مردم سرگردان بی خبر در مکه که در خطبه 2 امده کسانی هستند؟
    در خطبه 9 :منظور از رعد و برق و سیل که بخود نسبت داده اند چیست؟
    خطبه 5 را امام پس از ماجرای سقیفه فرمودند؟
    بعد اللتیا و التی در خطبه 5 یعنی چه؟

    پاسخ:
    سلام
    مردم زمان جاهلیت و قبل از بعثت
    منظور از خطبه 9: این است که برخی فقط سر و صدا و ادعا دارند و در عمل هیچ کاری نمی کنند و فقط هارت و پورت می کنند اما من اینگونه نیستم بلکه برقی هستم که بارش هم دارم رعدی هستم که سیل جاری می کنم
    این بیان حضرت یک تشبیه است مثل اینکه ما می گوییم فلانی مثل شیر می ماند یعنی شجاعتش زیاد است
    یعنی: بعد از آن همه شدائد بزرگ و کوچک
    باسلام و عرض تسلیت  ایام سوگواری اباعبدالله الحسین
    تشکر ازچنین سیرمطالعاتی گهرباری و پوزش بابت تاخیر

    1. خطبه اول قسمت سوم
    نفخ فیها من روحه:آنگاه روحی آفرید ودر آن دمید تا...
    اینطور ک در قرآن  ذکرشده نفخت فیه من روحی یعنی خود خدا از روح خودش در انسان دمید تازنده شد ولی چرا افرمودند 
    روحی آفرید...
    این روح منظورشون چی بوده؟؟
    2.خطبه 7
    مگه گفته نمیشه خطوات شیطان وشیطان دعوت کننده است پس چراحضرت علی )ع( میفرمایند
    باچشم های آنان مینگریست ..منظورشون اینه که خود شیطان در وجود انسان انجام دهنده گناه است؟؟
    3.خطبه 14
    منظور حضرت علی ( ع ) از صیاد چه کسی بوده؟؟

    ممنون از لطف شما
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    خداوند بسیط محض است یعنی هیچ  ترکیبی ندارد، قبلا هم در کلاس های دوره بارها تذکر داده بودیم که این من روحی یعنی یکی از مخلوقاتش مثل اینکه شما می گویید من از کیفم پول دادم، وقتی شما کیف را به خود احتصاص می دهیم یعنی کیف بخشی از وجود شماست؟ یا اینکه کیف ملک شما؟ در اینجا هم روح یکی از مخلوقات خداوند است و الا خداوند جسم ندارد تا روح داشته باشد و...
    2-
    حضرت اشاره به نتیجه خطوات می کنند. یعنی اولش شیطان گام به گام می آید اما بعدش دیگه گام به گام ادامه نمی دهد بلکه در ادامه همه ابعاد وجودی را به اسارت می برد و هر کار لازم بداند انجام می دهد
    3-
    خطاب به مردم بصره می فرماید شما آنقدر نقطه ضعف از خود نشان می دهید که شبیه صیدی می شوید که صیادان می خواهند آن را شکار کنند کنایه از این است که شما در معرض صید قرار می گیرید و دیگران ار بلاهت و بیشعوری شما راحت استفاده می کنند
    شکرا
    سلام
    ایام تسلیت
    تا اخر کد16مطالعه شد
    ممنون بابت سیر مطالعاتی
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    الحمدلله
  • استکی مرصوص 312
  • سلام مطالعه شد خیلی خوبه که اینجا می تونیم اشکالاتمون رو مطرح کنیم.
    درخطبه ی اول داریم درقسمت ویژگی های قران واحکام :قسمتی ازا حکام دینی درقرآن واجب شمرده شدکه ناسخ آن در سنت پیامبرآمده.مگه ما نداریم که حلال خدا حرام نمیشه وحرامش هم حلال نمیشه .لطفاکمی توضیح بدهید.
    درخطبه ی11منظور امام ازاین که به فرزندش می گه کاسه ی سرت را به خداعاریت ده چیه؟

    درآخرخطبه ی13 وخطبه ی 14 که داره نقش محیط را برانسان میگه این  نمی تونه یه جور توجیه برای بد بودن افراد باشه خوب کسی بگه چون سرزمین ما به آب نزدیکه ما انسان های بدی شدیم.


    پاسخ:

    سلام تشکر

    1-

    روایت حلال بودن حلال پیامبر (ص) تا روز قیامت اشاره به ابدی بودن شریعت پیامبر است واینکه آن حضرت آخرین پیامبر است وپس از آن حضرت دیگر پیامبری مبعوث نخواهد شد وارتباطی با نسخ یک حکم توسط خود ان حضرت وقرآن ندارد این مطلب به صراحت در برخی روایات مربوط به حلال محمد حلال الی یوم القیامه آمده است به روایت ذیل دقت کنید :

    عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً نَبِیّاً فَلَا نَبِیَّ بَعْدَهُ أَنْزَلَ عَلَیْهِ الْکِتَابَ فَخَتَمَ بِهِ الْکُتُبَ فَلَا کِتَابَ بَعْدَهُ أَحَلَّ فِیهِ حَلَالَهُ وَ حَرَّمَ فِیهِ حَرَامَهُ فَحَلَالُهُ حَلَالٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ فِیهِ نَبَأُ مَا قَبْلَکُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَکُمْ وَ فَصْلُ مَا بَیْنَکُمْ ثُمَّ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ وَ قَالَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ . {بحارالأنوار ج : 47 ص : 35}

     

    امام صادق علیه السلام فرمود : خداوند محمد (ص) را به عنوان پیامبر برگزید وپس از ان حضرت دیگر پیامبری نخواهد بود وقرآن را بر آن حضرت نازل نمود وآنرا ختم دیگر کتب قرار داد که دیگر پس از آن کتابی نخواهد آمد در این کتاب حلال خود را حلال نمود و حرام خود را در آن حرام نمود وحلال آن حلال است تا روز قیامت وحرام آن حرام است تا روز قیامت در آن اخبار گذشتگان وآیندگان است وسخن فاصل {حق وباطل} میان شماست آنگاه حضرت به سینه خود اشاره نمود وفرمود وما قرآن را میدانیم .

    بنا بر این بحث نسخ ارتباطی با این حدیث ندارد وآنچه را پیامبر از طریق وحی و قرآن آورده و توسط خود آن حضرت نسخ نشده تا قیامت حکم آن باقی است و توسط کتاب وپیامبری دیگر نسخ نخواهد شد

    2-

     

    اشاره به این که آماده ایثار، جانبازى و شهادت در راه خدا باش که این آمادگى مایه شجاعت و شهامت و پایمردى است! بعضى از شارحان «نهج البلاغه» از این جمله، پیشگویى و بشارت نسبت به سرنوشت «محمّد بن حنفیّه» در میدان جنگ «جمل» استفاده کرده‏اند دایر بر این که تو از این میدان سالم برون خواهى آمد چرا که در مفهوم عاریت، باز پس گرفتن نهفته شده است.

    3-

    عوامل محیطی عامل قطعی نیستند اما موثر هستند مثلا کویر بر دل مردمانش اثر دارد اما انسانها اگر می خواهند اثر آن را نبینند می تواند یا از آنجا کوچ کنند و یا برای اینکه اثر نبینند تلاش بیشتری نمایند و الا اثر دارد در قرآن هم داریم که می فرماید: یا عِبادِیَ الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضی‏ واسِعَةٌ فَإِیَّایَ فَاعْبُدُون 56 عنکبوت یعنی: اى بندگان من که ایمان آورده‏اید! یقیناً زمین من وسیع و پهناور است پس [با انتخاب سرزمینى مناسب و شایسته که ارزش‏ها در آن حفظ شود] فقط مرا بپرستید،

    ویا : قُلْ یا عِبادِ الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّکُمْ لِلَّذینَ أَحْسَنُوا فی‏ هذِهِ الدُّنْیا حَسَنَةٌ وَ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةٌ إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ (10 زمر) یعنی : بگو: اى بندگان مؤمنم! از پروردگارتان پروا کنید. براى کسانى که در این دنیا اعمال شایسته انجام داده‏اند، پاداش نیکى است و زمین خدا گسترده است [بر شماست از سرزمینى که دچار مضیقه دینى هستید به سرزمینى دیگر مهاجرت کنید]. فقط شکیبایان پاداششان را کامل و بدون حساب دریافت خواهند کرد.

    و یا: إِنَّ الَّذینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمی‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فیمَ کُنْتُمْ قالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفینَ فِی الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فیها فَأُولئِکَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصیراً (97 نساء) قطعاً کسانى که [با ترک هجرت از دیار کفر، و ماندن زیر سلطه کافران و مشرکان‏] بر خویش ستم کردند [هنگامى که‏] فرشتگانْ آنان را قبض روح مى‏کنند، به آنان مى‏گویند: [از نظر دین‏دارى و زندگى‏] در چه حالى بودید؟ مى‏گویند: ما در زمین، مستضعف بودیم. فرشتگان مى‏گویند: آیا زمین خدا وسیع و پهناور نبود تا در آن [از محیط شرک به دیار ایمان‏] مهاجرت کنید؟! پس جایگاهشان دوزخ است و آن بد بازگشت گاهى است.

    نتیجه اینکه انسان نباید خودش را محدود به یک مکانی بکند و به راحتی از آن تاثیر بپذیرد

    باسلام
    بحمدلله موفق به مطالعه شدم!!
    پاسخ:
    سلام
    الحمدلله
    باسلام
    بحمدلله موفق به مطالعه شدم!!
    باسلام
    خداروشکر مطالعه انجام شد

    پاسخ:
    سلام
    الحمدلله
    باسلام پیشتر طبق برنامه خطبه ها را مطالعه میکنم اما دسترسی به نت نداشتم برای اعلام.ممنون.
    پاسخ:
    سلام
    ممونم
    الحمدلله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">