جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

قسمت پنجم از تحلیل خطبه 16 نهج البلاغه

خلاصه این پست برا اونا که وقت ندارن

حضرت می فرمایند برای یاری حکومت دینی و در امان بودن از شبهاتی که جبهه مقابل در جامعه شیوع می دهد، تقوا به تنهایی کفایت نمی کند، بلکه باید اهل عبرت بود، اگر تقوا با عبرت آمیخته شد ما را از گردنه فتنه ها، عبور می دهد اما اگر تقوا بدون عبرت باشد این تقوا دردی از من دوا نخواهد کرد و چه بسیار انسانهای با تقوا که گودال شبهات گرفتار شدند و هیچ گاه نجات نیافتند.

مشروح این پست برا اونا که اهل دقتند در ادامه مطلب


حضرت در ابتدای خطبه خود اشاره به عبرت گرفتن همراه با تقوا می کنند، تقوایی که حضرت در اینجا از آن سخن می گویند با توجه به فضای خطبه تقوای خاصی است.

حضرت می فرماید اگر کسی عبرت گرفت، تقوا کفایت می کند که او به گودال شبهات نیفتد.

اما راه رسیدن به تقوا چیست؟ آیا صرف عبرت گرفتن کفایت می کند؟ آیا این عبرت،  نوع خاصی از تقوا را در ما زنده می کند؟

در آیات قرآن 9 راه برای رسیدن به تقوا معرفی می کند، که به آنها فهرست وار اشاره می کنم بعد به این نوع خاص از تقوا می پردازم.(بر گرفته از فیش های تبلیغی حجت الاسلام قرائتی)

1 عبادت:

یا أَیُّهَا النّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏ بقره/ 21.

2 عدالت:

اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی‏ مائده/ 8.

3 تعهد:

خطاب به یهود: خُذُوا ما آتَیْناکُمْ بِقُوَّةٍ وَ اذْکُرُوا ما فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏ بقره/ 63.

4 عفو:

وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوی‏ بقره/ 237.

5 هدایت:

وَ الَّذِینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدی وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ‏ محمد/ 17.

6 ایجاد امنیت و پاکسازی:

وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الالْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏ بقره/ 179.

7 روزه:

کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏ بقره/ 183.

8 صراط مستقیم وحدت:

وَ أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏ انعام/ 153.

9 روابط خانوادگی سالم:

أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلی نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالانَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتّی یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الابْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الاسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلا تَقْرَبُوها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیاتِهِ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ‏ بقره/ 187.

شهید مطهری در تعریف تقوا به نکته بسیار مهمی اشاره می کنند، ایشان می گویند تقوا محدودیت نیست بلکه مصونیت است، برخی گمان می کنند به هر میزان خود را محدودتر کنند و در هیچ کاری دخالت نکنند باتقوا تر هستند، در صورتی که تقوا به معنای محدود کردن نیست، بلکه تقوا به معنای وجود نیرویی روحانی در فرد است.

ایشان می گویند:« مفهوم تقوا ... مرادف با مفهوم پرهیز .... نیست. تقوا در نهج البلاغه نیرویى است روحانى که بر اثر تمرینهاى زیاد پدید مى‏آید و پرهیزهاى معقول و منطقى از یک طرف سبب و مقدمه پدید آمدن این حالت روحانى است و از طرف دیگر معلول و نتیجه آن است و از لوازم آن به شمار مى‏رود.

این حالت، روح را نیرومند و شاداب مى‏کند و به آن مصونیت مى‏دهد. انسانى که از این نیرو بى‏بهره باشد، اگر بخواهد خود را از گناهان مصون و محفوظ بدارد چاره‏اى ندارد جز اینکه خود را از موجبات گناه دور نگه دارد، و چون همواره موجبات گناه در محیط اجتماعى وجود دارد ناچار است از محیط کنار بکشد و انزوا و گوشه گیرى اختیار کند.

مطابق این منطق یا باید متقى و پرهیزکار بود و از محیط کناره گیرى کرد و یا باید وارد محیط شد و تقوا را بوسید و کنارى گذاشت. طبق این منطق هرچه افراد اجتنابکارتر و منزوى‏تر شوند جلوه تقوایى بیشترى در نظر مردم عوام پیدا مى‏کنند!!

اما اگر نیروى روحانى تقوا در روح فردى پیدا شد، ضرورتى ندارد که محیط را رها کند؛ بدون رها کردن محیط، خود را پاک و منزه نگه مى‏دارد. »( مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏16، ص: 504)

به غیر از این نوع از تقوا، تقوای دیگر لازم است که آن با عبرت گرفتن از گذشتگان برای ما حاصل می شود.

شاید منظور حضرت این باشد که وقتی تقوا فردی و اجتماعی با عبرت گرفتن جمع شود، مرحله جدید و بالاتری از تقوا را برای ما پدید می آورد که به ما کمک می کند تا از عقبه های سخت شبهات، پیرامون حکومت دینی عبور کنیم.

آنچه انسان را از این عقبه ها عبور می دهد تقوا صرف نیست، عقبه های در پیش است که انسان های با تقوا نیز در آن گرفتار می شوند مگر اینکه آنان اهل عبرت گرفتن از سرنوشت گذشتگان باشند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت، این مسأله است که حضرت می فرماید فتنه هایی که در پیش است، همه از سنت های الهی پیروی می کنند و اصول واحدی در تمامی این سنت ها حاکم است، آنچه متفاوت است شیوه ها و روش ها است.

کسانی که اهل عبرت باشند با این سنت ها آشنا می شوند و می فهمند که این سنت ها گاهی برای فرعون، قارون، سامری و بلعم باعورا است و گاهی برای خلفای جور و گاهی در این دوران در چهره نخبگان سیاسی ظاهر می شود.

با توجه با بیان حضرت می توان این نتیجه را گرفت که عبرت به تنهایی به درد ما نمی خورد و نه تقوای، بلکه عبرت در کنار تقوا، فهم و بصیرت جدید به وجود می آورد که هیچگاه ما را در گرداب شبهات غرق نمی کند.

نکته دیگر توجه به آن لازم است، این است که ، ممکن است کسی در برابر مال حرام تقوا داشته باشد اما در برابر قدرت تقوا نداشته باشد، و همچنین کسی در برابر قدرت تقوا داشته باشد اما در برابر ولی فقیه تقوا نداشته باشد، اگر اهل عبرت گرفتن از تاریخ و سرگذشت گذشتگان باشیم می فهمیم که تقواهای فردی، کفایت نمی کند، که در حکومت دینی باید همه تقوا در همه عرصه ها را کسب کرد. ابوموسی اشعری کسی بود که برخی از این پرهیزهای فردی را داشت.

به عنوان مثال نقل کرده اند که او زمانی که از طرف عثمان استاندار کوفه بود ادعا کرده بود اگر خراج دو سال سرزمین عراق را به من بدهند که جرعه ای شراب بنوشم هیچ گاه این کار را نخواهم کرد. او این حرف را در زمانی می زند که برخی دیگر از استانداران عثمان علنا به این کار مبادرت می کردند، اما او ادعا می کند از این نوع تقوا برخوردار است اما این تقوا کفایت نمی کند.

مردم زمان حضرت امیر، فریب همین قسم از تقوا را می خورند و گمان می کردند که ابوموسی در همه زمینه ها تقوا دارد به همین خاطر با اصرار زیاد او را به عنوان حکم در جنگ صفین انتخاب می کنند و او آن خیانت بزرگ را در تاریخ مرتکب  شد.

جالب است بدانید او معاویه را هم در آن موقعیت قبول نداشت، اما چون تقوای همراه با عبرت نداشت، سرنوشت بلعم باعورا را پیدا کرد.

او که از قاریان خوش صدای قرآن بود و در وصفش گفته اند حنجره داوودی داشت، دچار لعنت و نفرین خداوند شد. چرا که در برابر و لایت حضرت امیر علیه السلام ایستاد، همانگونه که بلعم باعوار در برابر ولایت حضرت موسی ایستاد و برای نفرین حضرت موسی حرکت کرد و خداوند در سوره اعراف به او می فرماید مثل سگی می ماند.


  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۱۹)

ممنون.بسی استفاده کردم.
ولی میشه راه های رسیدن به تقا رو بازترش کنید؟

 
پاسخ:
انشاالله

ممنون از حضورتون مطلب مفیدی بود .

سلام.
مشخصه که در انتخاب خطبه ها خیلی دقیق هستین. مناسب حال این روزهاست... عبرت...توی سریال مختار هم خیلی جاها دیده می شد که تقوا داشتن ولی عبرت...
انتخاباتم که نزدیکه! داره اتفاقای 88 زنده میشه اینگاری... اگه بعضی ها عبرت نگیرن خیلی عقب مونده ان! شنیدم آقایان کروبی و خاتمی از حالا سفرهای استانی رو شروع کردن! فکر کنم اشتباه شنیدم چون آدم مگه میشه اینقدر پر رو باشه؟؟؟

جالبه که دشمن هم به همین مواردی که شما از قرآن بیان کردین داره حمله می کنه! دوتا نمونه ی بارزش مورد اول و آخر! عبادت رو با سعی در خلوت کردن مسجدا و بی اهمیت جلوه دادن نماز و آدم باید دلش پاک باشه و خدا نماز ما رو می خواد چی کار و اینها می خواد کم رنگ کنه...
خانواده رو هم با همین فیلمایی که امثال مهرجویی و فرهادی و اینها می سازن...
دلیل جمله ای که برام نوشتین رو متوجه نشدم! اینکه جای داغ شدن پخته شیم! در چه مورد بود؟ عزاداری ها؟
پاسخ:
سلام
خیلی خوب تحلیل کرده بودید
یعنی اصول تحلیل رو رعایت کرده بودید
به این صورت که بین حادثه ها ارتباط برقرار کرده بودید و اونها را بی ربط به هم ندونسته بودید
خیلی خوبه
شاید خودتان حواستان به این نکته نبوده که تحلیل های درست تر است که بین حوادث ارتباط بر قرار شود
مطمئنا بین موج جدید که در فیلم ها راه افتاده و عالم سیاست ارتباط است
همون طور که بین انتصابات جدید و نامه ها و فعالیت های مجلس و... ارتباط است
گفته بودید خاتمی راه افتاده!!!
بله ایشون حتی از فضایی که به خاطر ارتحال علما ایجاد شده حداکثر سوء استفاده را می کنه
مثلا جالبه که ایشون برای ارتحال آیت الله ملک حسینی پیام دادن و بعد پیام ایشون در جزوه ای در کنار پیام مراجع تقلید چاپ می شه و در قم پخش می کنند
وقتی بنده جزوه را نشون آقازاده ایشون دادم تعجب کرد و گفت اصلا ما نمی دونیم این کتابچه را چه کسی چاپ کرده و کی پخش کرده ؟؟ اونم رنگی و با این کیفیت عالی !!!!
در مورد داغ و پخته با توجه به فضای پستی که شما نوشته بودید نوشتم
شما فرموده بودید شور بدون شعور بنده هم گفتم داغ بدون پختگی
بله هم در عزاداری ها و هم در سیاست و...
ممنون از حضورتون

سلامی دوباره
ببخشید مرصوص 107 کیه؟
آخه توی معصومیه نظر که گذاشته آدرس وب نداده! ولی نوشته ما این هفته منتظریما! گفتم شاید میخواد بانی این هفته ی هیئت شه!یادم نمیاد قبلا دعوتمون کرده یا...!!! خواستم برم وبلاگش ازش بپرسم دیدم آدرس نداره!
پاسخ:
سلام
مرصوص 107 جناب معین پور هستند
اسم وبش هم جوانان مرصوص است
اینم آدرسش
http://jmarsous.blog.ir/
  • بال های گمشده
  • سلام بر شما.
    واقعا حکیمانه در ایجاد یک پست خوب اقدام کرده بودید.
    مخصوصا که من جدیدا دچار چنین مشکلاتی شدم و مجبورم توی مکانی حاضر شوم که کسی اعتقاد به اسلام نداره و مسلمانان و کاراشون مورد تمسخر قرار می گیره و واقعا حرفای سیاسی اونا هم منو ناراحت می کنه هم ذهنم رو از ارزش هام دور می کنه.
    پس من هم از این پست یادگرفتم در چنین مواردی هم باید سعی کنم تقوا داشته باشم و حجاب و نماز و .... به تنهایی کاربردی نیست.
    ولی خوب چی کار کنم گاهی همه ی افرادی که دورم جمع میشن از مخالفان هستن و با حرفاشون اثر سوء میزارن.
    متشکرم از حضورتون در منکران نور شاید این هفته اگر اطلاعاتی کسب کردم در مورد طالبان و آمریکای ها هم بنویسم
    پاسخ:
    سلام
    باید توجه داشت که اندیشه ما در حال شکل گیری است پس هرچه نیروی مخالف بیشتر شد سبب می شود که ما اندیشه ای پولادین دست و پا کنیم
    البته به شرط اینکه تسلیم نشویم
    پس این لرزش ها طبیعی است در صورتی که به دنبال ساخت باشیم
    که الحمدلله شما هستید
    منتظر کار بعدی شما هستیم
    یا علی
  • رضا عسگری
  • سلام...
    یه نظر سنجی در مرد فیلم "من مادر هستم توی وب گذاشتم..
    خوشحال میشم نظر شما رو هم بدونم...
    با تشکر....
    پاسخ:
    سلام
    به جای اینکه هی این مطلب رو در هر وبی کپی کنی چهارتا کلمه می خوندی بلکه یه چیزی یاد بگیری!!
  • بال های گمشده
  • سلام بر برادر بزرگوارم.
    شما مارو دعا کنید توراهمون ثابت قدم باشیم
    در رابطه با اون مسئله ای که فرموده بودید متاسفانه اطلاعاتی هنوز کسب نکردم.
    آپی متفاوت در ((منکران نور))
    ممکن است کسی بپرسد:چرا رسول خدا(صل الله علیه و آله)همسران متعدد داشته است؟
    گذری بر این سوال و پاسخ آن...
    حضور با صفایتان را منکران نور انتظار می کشد.
    البته سر چشمه ی عشق هم دستانش خالی نیست

    پاسخ:
    سلام
    چشم مزاحم می شیم


    هر هفته یک پیام به امید ظهور

    ای داغدار اصلیِ این روضه ها بیا
    صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا

    تنها امید خلق جهان! یابن فاطمه
    ای منتهای آرزوی اولیا بیا

    بالا گرفته ایم برایت دو دست را
    ای مرد مستجابِ قنوت دعا بیا

    فهمیده ایم با همه دنیا غریبه ایم
    دیگر به جان مادرت ای آشنا بیا

    از هیچ کس به جز تو نداریم انتظار
    بر دست های توست فقط چشم ما بیا

    هفته به هفته می گذرد با خیال تو
    پس لا اقل به حرمت خونِ خدا بیا

    بیش از هزار سال تو خون گریه کرده ای
    ای خون جگر ز غربت زینب بیا بیا

    عرضِ ارادتِ کمِ ما را قبول کن
    امسال هم محرم ما را قبول کن

    اللهم عجل لولیگ الفرج[گل]
    دعوتید به دل نوشته ای از سمت سما...
    شما معنای تقوا را بدانید: که تقوا یعنی: پرهیز در حال حرکت و مراقبت در حال حرکت، در میدانها حرکت بکنید، اما مواظب باشید! از اصطکاکها، از غلط رفتن راهها، از واردکردن ضایعه‌ها بخود یا دیگران و از تخطّی کردن از حدودی که برای انسان معین کرده که انسان را به گمراهی می‌برد، چون جاده بسیار خطرناک و طولانی و ظلمانی است.
     برگرفته از جلسه درس حضرت آیت الله خامنه‌ای 14/2/1383

     یک تقواى جمعى هم داریم. تقواى جمعى این است که جمعها مراقب خودشان باشند. جمع به حیث جمع، مراقب خودشان باشند. بى‌مراقبتى جمعها نسبت به مجموعه‌ى خودشان، موجب میشود که حتّى آدمهائى هم که در بین آن جمعها تقواى فردى دارند، با حرکت عمومىِ آن جمعها بغلتند و به جائى بروند که نمیخواهند. در طول این سى سال، ما از این ناحیه ضربه خورده‌ایم. یکى از جاهائى که ضعف نشان داده‌ایم، همین بوده.
    در دهه‌هاى قبل، یک جریانى در کشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهاى خوبى هم میدادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و تقواى جمعى به خرج ندادند. در میانشان آدمهائى بودند که تقواى فردى هم داشتند، اما نداشتن تقواى جمعى، کار آنها را به جائى رساند که فتنه‌گرِ ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند! آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعار دهنده‌ى ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند؛ این خیلى خطر بزرگى است. آنها غلتیدند. بنابراین تقواى جمعى لازم است.
    بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى۱۳۹۰/۰۳/۰۸
    یکى از چیزهائى که در همین زمینه وجود داشت، رعایت تقواى عجیب امام در همه‌ى امور بود. تقوا در مسائل شخصى یک حرف است؛ تقوا در مسائل اجتماعى و مسائل سیاسى و عمومى خیلى مشکلتر است، خیلى مهمتر است، خیلى اثرگذارتر است. ما نسبت به دوستانمان، نسبت به دشمنانمان چه میگوئیم؟ اینجا تقوا اثر میگذارد. ممکن است ما با یکى مخالف باشیم، دشمن باشیم؛ درباره‌ى او چگونه قضاوت میکنید؟ اگر قضاوت شما درباره‌ى آن کسى که با او مخالفید و با او دشمنید، غیر از آن چیزى باشد که در واقع وجود دارد، این تعدى از جاده‌ى تقواست. آیه‌ى شریفه‌اى که اول عرض کردم، تکرار میکنم: «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا». قول سدید، یعنى استوار و درست؛ اینجورى حرف بزنیم. من میخواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوانهاى انقلابى و مؤمن و عاشق امام، که حرف میزنند، مینویسند، اقدام میکنند؛ کاملاً رعایت کنید. اینجور نباشد که مخالفت با یک کسى، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ى حق تعدى کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد.
    درباره‌ى زیدى که شما او را قبول ندارید، دو جور میشود حرف زد: یک جور آنچنانى که درست منطبق با حق است، یک جور هم آنچنانى که در آن آمیزه‌اى از ظلم وجود دارد. این دومى بد است، باید از آن پرهیز کرد. درست همانى که حق است، صدق است و شما در دادگاه عدل الهى میتوانید راجع به آن توضیح دهید، بگوئید، نه بیشتر. این یکى از خطوط اصلى حرکت امام و خط امام است که ماها باید به یاد داشته باشیم.
    خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران در حرم امام خمینى (ره)۱۳۸۹/۰۳/۱۴


    پاسخ:
    ممنونم از اینکه این مطالب ناب رو برای ما گذاشتید
    اجرت با جد آقا
    امیر علی رو ببوس!

    سلام

    بااینکه من اصلا آدمی  سیاسی نیستم ولی ازمطلبتون خیلی خوشم اومد

    پاسخ:
    سلام
    اما خیلی سیاست داریداااا!!!
    ممنونم
    سلام
    دیروز داشتم صحبت های حاج آقا پناهیان را گوش میدادم که در رابطه با همین سنت ها و واقع گرایی بعضی از...
    به صحبت های شما نزدیک بود
    ممنون از مطالبتون

    پاسخ:
    سلام
    چه جالب!!!
    سلام 
    من همان شخصی هستم که برای شما از شنیدن آهنگ های ...گفتم وشما گفتید که "دعا سلاح مومن"
    میخواستم بگم راهنمایی تون خیلی کمکم کرد 
    در بعضی از زمینه های دیگه هم 
    خیلی ممنون 
    واقعا ممنون
    پاسخ:
    سلام
    بزرگوارید
    الحمدلله
    به جاش دعامون کنید
    سلام
    من خیلی دوست دارم که در همه ی زمینه ها به عنوان یک شخص مسلمان محجب موفق باشم
    مخصوصا ار نظر علمی در دانشگاه وفعالیت در حوزه ها ی فرهنگی دانشگاه
    در دومیش خدا رو شکر تا حدود زیادی خدا بهم توفیق داده اما در زمینه اول نه 
    یعنی من نمیتونم یکی از بنیان های مرصوص باشم؟؟
    فکر میکنید کجای کارم اشتباهه؟؟
    من خیلی دوست دارم مرصوص باشم آن هم ازنوع بنیانش!
    کمک ام کنید
    یعنی فقط باید همین طور درس بخونم درس تا موفق بشم
    اما یه جاهایی خدا خیلی قشنگ کمک میکنه  
    چه کاری بکنم خدا بهم توفیق موفقیت علمی را بهم بده؟؟
    مخصوصا که دوست دارم در دانشگاه علاوه بر محجب بودنم در این زمینه هم موفق باشم
    اصلا خود این نوع دیدگاه اشتباه نیست؟؟؟؟
    پاسخ:
    سلام
    خود این حالتی که شما دارید یکی از بزرگترین نعمت های خدا است
    اول از همه قطمت پر وجود خود را ببینید و شکر الهی را به جا آورید
    دوم اینکه با صبر جلو بروید انتظار نداشته باشید که به همه موفقیت ها یک شبه برسید
    سوم همین که شما در مسیر هستید دانشگاه رفتید و... علامت این است که خداوند به شما لطف دارد همین راه را با اعتماد کامل ادامه دهید
    اما برای اینکه دچار غفلت نشوید حتما قرآن ، زندگی نامه بزرگان، تاریخ مشروطه و...
    بر قرآن تاکید زیادی دارم حتما ترجمه ای از اقای مکارم تهیه کنید و قرآن را با ترجمه بخوانید و هنگام قرائت انتظار نداشته باشید که همه آیات در مرحله اول برای شما کار گشا باشند
    شاید از 50 آیه ای که می خوانید یکی برای شما حرف داشته باشد انس زیاد با قرآن سبب می شود دیگر آیات نیز برای شما حرف داشته باشند
    یا علی
    سلام علیک
    کمی قوت قلب گرفتم
    وقتی متنتان را خواندم کمی شوکه شدم بابت این که یادم رفته بود قبلا هر وقت کاری مهم یا مشکلی برایم پیش می امد قرآن میخواندم اما حالا دنبال مشکل گشا میگشتم
    امیدوارم خداوند توفیق اش را نصیبم کند
    از راهنمایی تون ممنونم
    دعایمان کنید بنیان مرصوص شویم
    از ته دل دوست دارم به این مقام برسم
    علی یارتان
    پاسخ:
    سلام علیکم
    الحمدلله
    شما نیز دعا گو باشید
    انشاالله به عنایت خود حضرت در مسیر شدنش هستید


    هر جمعه یک پیام به امید ظهور

    دردم مداوا میکنی مثل همیشه
    عقده ز دل وا میکنی مثل همیشه

    آیینه زیبا می شود با یک نگاهت
    دل را تو شیدا میکنی مثل همیشه

    دروازه لطف و کرم را می گشائی
    وقتی که لب وا می کنی مثل همیشه

    از گوشه چشمت کرم می ریزد آقا
    از بس که غوغا میکنی مثل همیشه

    پرونده اعمال ما گرچه سیاه است
    می دانم امضا میکنی مثل همیشه

    دل مرده ام اما تو با یک گوشه چشمی
    کار مسیحا میکنی مثل همیشه

    بهر ظهور خود چرا ای یوسف عشق
    امروز و فردا میکنی مثل همیشه

    تو مثل بابایت علی غمهای خود را
    با چاه نجوا میکنی مثل همیشه

    تو مثل زهرا مادرت از بس که خوبی
    با ما مدارا میکنی مثل همیشه

    شبهای جمعه کربلا همراه مادر
    تو روضه برپا میکنی مثل همیشه

    اللهم عجل لولیک الفرج[گل]
    ر حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود. انسان باید بصیرت پیدا کند. این بصیرت به چه معناست؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند؟ چه جورى میشود این بصیرت را پیدا کرد؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او میگذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا میکند، تدبر کند؛ سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین، اعتبار کند: «رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر»؛(نهج‌البلاغه، خطبه‌ى 103) فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - «و اعتبر فأبصر» - با این سنجش، بصیرت پیدا کند. حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد میکند؛ یعنى بینائى ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود.

    ... خوب، یک نکته‌اى در اینجا وجود دارد: گاهى بصیرت هم وجود دارد، اما در عین حال خطا و اشتباه ادامه پیدا میکند؛ که گفتیم بصیرت شرط کافى براى موفقیت نیست، شرط لازم است. در اینجا عواملى وجود دارد:
    یکى‌اش مسئله‌ى نبود عزم و اراده است. بعضى‌ها حقایقى را میدانند، اما براى اقدام تصمیم نمیگیرند؛ براى اظهار تصمیم نمیگیرند؛ براى ایستادن در موضع حق و دفاع از حق تصمیم نمیگیرند. البته این تصمیم نگرفتن هم عللى دارد:
    گاهى عافیت‌طلبى است،
    گاهى تنزه‌طلبى است،
    گاهى هواى نفس است،
    گاهى شهوات است،
    گاهى ملاحظه‌ى منافع شخصى خود است،
    گاهى لجاجت است. یک حرفى را زده است، میخواهد پاى این حرف بایستد، به خاطر اینکه ننگش میکند از حرف خودش برگردد؛ که فرمود: «لعن اللَّه اللّجاج»؛ لعنت خدا بر لجاجت.
    افرادى هستند اطلاع هم دارند، واقعیت را هم میدانند؛ در عین حال کمک میکنند به جهتگیرى‌هاى مخالف، جهتگیرى‌هاى دشمن. خیلى از این کسانى که پشیمان شدند و راه را برگشتند، یک روزى به شکل افراطى انقلابى بودند؛ اما یک روز شما مى‌بینید درست در نقطه‌ى مقابل آن روز ایستاده‌اند و در خدمت ضد انقلاب قرار گرفته‌اند! این به خاطر همین عوامل است:
    هوی‌هاى نفسانى، شهوات نفسانى، غرق شدن در مطالبات مادى.
    عامل اصلى اینها هم:
    غفلت از ذکر پروردگار،
    غفلت از وظیفه،
    غفلت از مرگ،
    غفلت از قیامت است؛
    اینها موجب میشود که بکلى صد و هشتاد درجه جهتگیرى‌شان عوض شود.

    ...من میخواهم به شما جوانها عرض کنم؛ شما براى اینکه ایران اسلامى را بسازید، یعنى هم ملت و میهن عزیز و تاریختان را سربلند کنید، هم وظیفه‌ى خودتان را در مقابل اسلامِ باعظمت انجام دهید - که امروز اگر کسى براى سربلندى ایران اسلامى تلاش کند، هم به میهن خود، به ملت خود، به تاریخ خود خدمت کرده است، هم به اسلام عزیز که مایه‌ى نجات بشریت است، خدمت کرده - باید بیدار باشید، باید هوشیار باشید، باید در صحنه باشید، باید بصیرت را محور کار خودتان قرار دهید. مواظب باشید دچار بى‌بصیرتى نشوید.

    از بیانات مقام معظم رهبری


    پاسخ:
    خیلی عالی و به جا بود ممنون
  • نون والقلم
  • شهید مطهری در تعریف تقوا به نکته بسیار مهمی اشاره می کنند، ایشان می گویند تقوا محدودیتنیست بلکه مصونیت است،

    این جمله را قبول دارم ها

    اما باید پذیرفت که که به هر حال تقوا درجه ای از محدودیت دارد

    به این قرینه این حرف را عرض میکنم که مثلا درباره حجاب هم این جمله گفته میشود که حجاب مصونیت است نه محدودیت

    بله مصونیت هست

    اما محدودیت هم هست

    یعنی زمانی که محجبه شدی یا پوشش چادر را انتخاب کردی دیگر یکسری محد.یت ها داری

    نباید برخی کارها را انجام بدهی چون به عنوان نماد یک تفکر و دین شناخته میشوی

    در باب تقوا هم هنگامی که به تقوا شخصی رسیدی باید خودت را محدود کنی تا به تقوای جمعی هم برسی البته نه به معنای محدودیت کناره گیری ها نه

    به معنای اینکه به عنوان یک ادمی که داری تقوا هست شناخته که شدی دیگر مردم تفکیک نمیکنند این تقوا شخصی است یا جمعی برای همین مجبوری که محدودیت برای خودت قائل شوی

    ببخشید اگر سرزدنمان دیر به دیر شده.به حساب بی ادبی نگذارید.وقتمان بی برکت است می اییم وقت نمیشود نظر بگذاریم

     

    پاسخ:
    خوشحال شدیم تشریف آوردید
    فقط می تونم بگم حرف حساب جواب نداره
    حرفتون درسته
    محدودیتی است که مصونیت می آورد
    یه جور معامله است
    بازم تشکر
    نه دی فراموش نشه
  • Anti-Imperialism & Anti-Zionism
  • سلام داداش ممنونم از محبتت تشکــــــــــر
    پاسخ:
    سلام
    خواهش
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">