جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

به بهانه غدیر

ما زین جهان از پی دیدار میرویم
از بهر دیدن حیدر کرار میرویم
درب بهشت گر نگشایند به روی ما
گوییم یــــــا علــــــــی و ز دیوار میرویم



خاطره ای از مرحوم صفایی

روز عید غدیر امسال، در کردستان، در سقز بودم، در جمع دوستانى که مهربان و متدین و منصف بودند.


یکى از دوستان مى‏پرسید که آیا شما در موضوع خلافت و امامت تحقیقى داشته ‏اید و آیا دلیل بر خلافت بلا فصل حضرت على فقط همین «مَنْ کُنْتُ مَولاه» و یا «تارِکٌ فِیکُمُ الثِّقَلَیْنِ» است؟
اگر دلیل همین‏ هاست، چرا حضرت رسول با صراحت از خلافت نگفت و چرا حضرت على را نصب نکرد و کار را یک سره ننمود تا این همه مشکل و درگیرى پیش نیاید؟
من گفتم در موضوع ولایت و خلافت- مثل موضوع رسالت- من از نقل و روایت شروع نمى‏کنم. من از این نقطه آغاز مى‏کنم که روابطى دارم، با خودم، با اشیاء، با افراد و با ملت‏ها. من در این روابط امکاناتى دارم: علمى و تجربى، عقلى و فلسفى، قلبى و اشراقى، و احساسى و غریزى. آیا این امکانات، کفاف روابط من را مى‏دهد؟ اگر به این نتیجه رسیدیم که آرى، پس دیگر نه رسول مى‏خواهیم و نه خلیفه.آدمى مى‏ماند و خودش و رها مى‏شود و به خود واگذار مى‏گردد.



اگر به این نتیجه رسیدیم که خیر، این‏ها کفاف نیازهاى آدمى را نمى‏دهد، آن وقت هم رسول مى‏خواهیم و هم پس از رسول به کسى محتاج هستیم که همان خصوصیات آگاهى و آزادى را داشته باشد و ارتباط با غیب و شهود این عالم را داشته باشد و آدمى را در تمامى راهش امام و جلودار باشد. با این نگاه ملاک انتخاب رسول و خلیفه و شکل انتخاب این دو، مثل هم خواهد بود و همان طور که رسول خدا را با اجماع مردم و یا اجماع اهل مدینه و یا اجماع اهل حل و عقد انتخاب نمى‏کنند، همین طور خلیفه را نمى‏توان با این روش‏ها شناسایى کرد و نمى‏شود که رسول خدا به فکر سرپرست امت و خلیفه‏ ى پس از خود نباشد و براى پس از وفات کسى را مشخص نکرده باشد و مثل ابوبکر و عمر و یا تمامى خلفاى بعد دلسوزتر از او باشند.
اکنون که ملاک خلافت و رسالت هم پاى هم گردید، باید تعیین سرپرست و وظیفه با نص و با همان ملاک مشخص گردیده باشد.
دوست ما مى‏گفت: از این بیان به این نتیجه مى‏رسیم که خوب بوده و ترجیح داشته که رسول کسى را مشخص نماید؛ ولى هنوز به این نتیجه نرسیده‏ایم که چه کسى را مشخص کرده است. چه بسا ابوبکر را، به شهادت این روایت که «لَوْ کانَ بَعْدِى نَبِىٌّ لَکانَ عُمَر نَبِیّاً». «1»

گفتم ما ملاک آزادى و آگاهى، یعنى عصمت را همراه بیان روشن رسول خدا مى‏خواهیم. کسانى که خود ادعاى آگاهى و آزادى و ادعاى عصمت را ندارند، چگونه مطرح مى‏شوند؟
یکى از دوستان گفت پس چرا با وضوح مطرح نمى‏شود. مگر از چیزى مى‏ترسیم و یا از چیزى مى‏ترسیده‏ اند. این رسول خداست که حرفش را بر چشم و گوش مى‏گذارند و اطاعتش مى‏کنند و آب وضویش را با شتاب مى‏گیرند و نمى‏گذارند که بر زمین بریزد.
من با لبخند گفتم یکى از قرآن‏ هاى چاپ غیر ایران را بیاورید تا جعل و تحریفى در میان نباشد و گفتم این آیات قرآن در سوره‏ى جمعه حکایت مى‏کند که رسول خدا را در هنگام خطبه و به خاطر لهو و تجارت تنها مى‏گذاشتند و همگى از او پراکنده مى‏شدند: «تَرَکُوکَ قائِماً ...» «2»



 

و در سوره‏ ى آل عمران حکایت دارد که در میدان جنگ او را تنها مى‏گذاشتند و آن‏ها را در آخرین نفراتشان فریاد مى‏زد و آن‏ها از وجود رسول خدا غصه‏ دار مى‏شدند: «وَ الرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ فى اخْریکُمْ فَاثابَکُمْ غَمّاً بِغَمٍّ» «1»
 و در سوره‏ى توبه از کارشکنى و درگیرى آن‏ها حکایت دارد، که: «فَرِحَ الْمُخَلَّفُون بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللّه» «2»
 و «رَضُوا بِانْ یَکُونُوا مَعَ الْخَوالِف» «3»
 و «یَتَرَبَّصُ بَکُمُ الدَّوائِر» «4»
 و «اوْضَعُوا خِلافَکُمْ وَ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَة» «5»
 و در ... حکایت دارد که هنگام تقسیم غنائم با رسول خدا درگیر مى‏شدند.
این همه آیات که از نفاق و فسق و کوتاهى و تقصیر و اعتراض بر رسول خدا حکایت دارد، آیا با وفات رسول خدا، به ایمان و استقامت و نجوم هدایت و چراغ راه اشارت خواهد داشت.

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۶)

سلام
یعنی به اسم مانور نیست؟
وهرکس دوست داشت انجام میدهد؟؟؟؟
پاسخ:
سلام
همه باید انجام بدن
اما این تمرین مانور نیست
سلام 
وقتی این سوال مطرح شد داشتم در ذهنم جواب میدادم، جواب های همیشگی اما با نحـــوه ی جواب دادن شما فرق داشت!!
رزق هر کس در سخنانش مشخص میشود ، رزق شما از آیات قرآن
این شخص سنی بودند؟
جالب بود که نوشته بودید در جمع دوستانی که ...و متدین ...بودند
فقط نحوه نوشتن شما به گونه ای بود که انگار داستان سفر خود شماست اما تیتر چیز دیگری میگفت!!!

پاسخ:
سلام
الحمدلله
بله طرف مقابل سنی بوده
کل خاطره برای مرحوم صفایی است بنده فقط کپی کردم.
  • بال های گمشده
  • سلام برشما.
    خداوند جناب صفایی را غرق در رحمت خویش کند.
    باتوجه به ارادت شما به ایشان ماهم در این گوشه بی نصیب نمی مانیم.
    چه قدر جالب است که ایشان با پیامبر درون نه روایات و حرف و حدیث به جنگ افکار اشتباه می رود.ودر ابتدا می خواهند نیاز وجود خلیفه و پیشوا را به اثبات برسانندو سپس از طریق قرآن پاسخ دهند.
    خداوند بصیرت را نصیب ما کند همان طور که نصیب ایشان فرمود.
    آپی جالب مثل همیشه.

    پاسخ:
    سلام
    الحمدلله که با این دقت به متن توجه داشتید

    سلام

    جالب بود.

    در ضمن ممنون که به وب ما هم سر زدید...

    یا علی مدد

    التماس دعا

     

     

     

    پاسخ:
    سلام
    وظیفه بود
    آپم هم لینکی عزیز[گل]
    وما ادریک ما الصفایی! چقدر جا به جا می شی . به هر حال مبارکه.
    پاسخ:
    سلام
    همش یه بار جابجا شدیما!!!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">