جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

تاملی در نهج البلاغه

متن زیر از کتاب روش برداشت نهج البلاغه مرحوم صفایی است. ص 19 تا 21


 آیا ما فقط در پى شناخت کلام امام هستیم، که امام چه گفته است یا در پى شناخت مقصد امام هم هستیم، که امام چرا و براى چه گفته؟
اگر هدف، شناخت کلام امام باشد باید نهج‏ البلاغه را چندین بار مرور کنیم تا همه مسائل نهج ‏البلاغه براى ما شکل بگیرد و موضوعات نهج‏ البلاغه معلوم شود. در این راستا کارهاى


زیادى در برخورد با نهج‏ البلاغه شده و هر کس با کیفیتى حرف زده است؛ مانند «سیرى در نهج‏ البلاغه» آقاى مطهرى و دیگر کتابهاى داخلى و خارجى. این شما هستید که باید مشخص کنید چه چیزى را در نهج ‏البلاغه مى‏خواهید بشناسید؟ اگر مى‏خواهید کلمات على (ع) را بشناسید، شرح‏هاى زیادى در این زمینه نوشته شده است، از جمله شرح ابن ابى‏ الحدید که شرح مفصّلى است و براى هر خطبه‏اى، نمونه‏اى از شأن نزول دارد و بحث‏هاى تاریخى و غیر تاریخى دیگرى را نیز به آن اضافه کرده است. حال، این همه را به تأمل خودتان اضافه نمایید، چه بسا با این مرور و تأمل به مسائل جدید و جمع ‏بندى جدیدى برسید.
در مورد مقاصد این پرسش مطرح مى‏شود که مقاصد نهج‏ البلاغه چگونه شناخته مى‏شود و به دست مى ‏آید؟ بحث مهم و قابل طرح، مقاصد است و سؤال اساسى این است که از چه طریقى مى‏توانید به آن مقاصد راه پیدا کنید؟

اساس مسأله از اینجا شروع مى‏شود. شما در مرحله اول با سعى ‏تان به سرچشمه مى‏رسید و با نهج‏البلاغه آشنا مى‏شوید، ولى وقتى مى‏خواهید مقصود على را مطرح کنید، این مقصود، از کوزه شما و در کوزه شما شکل مى‏گیرد؛ مثل آب زلالى است که در ظرف تو ریخته مى‏شود، ببینید چه حالتى دارید؟ مى‏بینیم که از خودمان و از تاریخ و از تلقى‏ مان از تاریخ به نهج ‏البلاغه اضافه خواهیم کرد.

به عنوان نمونه، شما در این گفتگو از تاریخ به چند شیوه صحبت کردید «1»: از بررسى تاریخ خود على (ع) صحبت کردید؛ یعنى هر کس از یک زاویه شروع مى‏کند و خود همین برداشت، خواه ناخواه اثر مى‏گذارد.
ملاحظه مى‏کنید که یک خطبه على (ع) را گوناگون مى فهمند؛ مثلا وقتى حضرت راجع به غذا خوردن مؤمن صحبت مى‏کند، که «أکله کأکل المرضى «2»»؛ خوراکش مثل خوراک مریض است، یکى مقصود على (ع) را در این مى‏فهمد که کم بخورد و آن وقت شروع مى‏کند به کم خوردن؛ چون مریض کم مى‏خورد و یکى دیگر از جاى دیگرى شروع مى‏کند. ممکن است بگوییدمقصود، کم خوردن نیست، بلکه خوراک مریض، دواى او و نیاز اوست، بنابر این مؤمن باید خوراکش نیازش باشد و این هم معنایى است که مى‏توانید از آن بگیرید. حالا کدام ذهن مدخول است و کدام یک از این کوزه‏ها آب را رنگین کرده است؟ این را باید شناخت.
انسانى که تاریخ، شرایط اجتماعى و گرفتارى‏ها، حتى گرسنگى‏ ها و سیرى‏ هایش بر او اثر دارد؛ یعنى انسانى که بدبختى‏هاى زیادى کشیده، وقتى برایش جمله «أکله کأکل المرضى» را بخوانى، که خوراکش مثل خوراک مریض است، به این جمله مى‏خندد و مى‏گوید: تو مى‏خواهى از من بگیرى و به یکى از گردن کلفت‏ها بخورانى! مى‏بینید که چنین شخصى چگونه موضع مى‏گیرد و در برابر این سخن چگونه جبهه‏ گیرى مى‏کند؟!

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۱۷)

  • گمنام آشنا
  • سلام خوب بود
    پاسخ:
    ممنونم
    حکمت ما حکمت زمان حضرت موسی علیه السّلام است!

    امّا تو کجا، موسی کجا؟

    موسی، ششصد هزار بنی اسرائیلی را نجات داد

    تو صدها میلیون انسان درمانده را رهایی می بخشی

    موسی، نُه نشانه ی نبوت نمایاند

    تو وارث بیّنات نبوت و آیات قدرت همه ی یامبرانی

    موسی جادوی هشتاد جادوگر را باطل کرد

    تو جادوی جهانی از جادو را نابود می کنی

    موسی با یک فرعون در افتاد

    تو با صدها فرعون رودر رو می شوی

    موسی چهل سال در غیبت بود

    تو صدها هزار سال است که رخ در پرده ی پنهانی پوشانده ای

    موسی موعود یوسف بود

    تو موعود همه پیامبرانی

    مولای من! خدا داستان موسی را فرموده تا ماجرای تو را باور کنم

    اللهم عجل لولیک الفرج

  • بال های گمشده
  • سلام بر شما.
    پس برایم آشکار شد که معرفت نسبت به این کتاب با سایر کتب چه قدر متفاوت است ودرک آن مشکل و احتیاج به درکی عمیق در بطن آن دارد.
    کاش شناخت آن نصیب ما مسلمانان شود.
    متشکرم از این که در چنین جایی مرا به خاطر آوردید و ممنون ازحضورتون.
    عذر خواهی چه معنی دارد وقتی شما انقدر بزرگوارید.
    یا علی
    پاسخ:
    ممنونم از لطف و ادبتان
    ما هنگامی که یک قدم برمیداریم و میخواهیم پیامی را بشنویم میان سمبل وواقعیت میان پیام وواقعیت تفکیک میکنیم یا زبان سمبلیک را مطرح میکنیم و واقعیت را از آن میگیریم و یا واقعیت را مطرح میکنیم وهیچ رمزی را نمیپذیریم وهیچ پیامی را نمیشنویم.
    کتاب صراط (آقای صفایی)
    پاسخ:
    مخصوصا دقت شما
    ممنون از لطفتون ... امیدوارم شمام خوشبخت و عاقبت بخیر بشید ...
    سلام.
    من دلم میخواد این بصیرتی که موجب میشه جملات حضرت امیر رو درست درک کنیم از خود سخنان ایشون بگیرم.چه طوری؟؟
    ویه سوال دیگه:شناخت کلام امام مستلزم شناخت خود امام(ع)است؟یا نه؟
    پاسخ:
    بله انسان اگر امام را بهتر بشناسد کلام را عمیق تر درک کی کند
    جملات آقای صفایی هم توش بود دیگه ناقلا
    پاسخ:
    امان از بی دقتی!
    سلام و احترام
    وبلاگ به پاس قلب بزرگی که فریادرس است با موضوع تقدیم به حدیث امید بروز شد .
    منتظر ارائه نقطه نظرات شما عزیزان هستم .
    در پناه حق

    پاسخ:
    ادرس یادت رفتا؟؟؟
    سلام آقای ابراهیمی اون از حرفای قشنگتون اینم از وبلاگ زیباتون ........
    امروز خیلی حرفای قشنگی زدید
    من از این به بعد همیشه به وبتون سر میزنم و اونو با وبم پیوند میدم.
    یکی از دانش آموزان دبیرستان حضرت زینب هستم که گفتم وب دارم
    پاسخ:
    یا علی
    سلام
    مرحمتی کنید به ایمیلتان سر بزنید
    ممنون میشم اگر نظر بنده را تایید نکنید
    با تشکر
    پاسخ:
    موضوع پیامتون؟؟
    سلام
    دقت کنید
    آمار وب شما نیست
    آمار وب خورشید شیعه است
    درسته که شمانه جواب نظرات مارو می دید ونه به وبلاگمون سر می زنید.اما مااینطوری نیستیم وبه همه ی وبلاگ های شما سرمی زنیم.
    پاسخ:
    حالا بخندید!!!
    سلام
    ____*___*___*__*_______******
    __________*___*__*________**::::::::**
    ______________*__*_______**::::::::::**
    _______________*__*_____**:::::::::::**
    ________________*__*___*:::::::::::::**
    _________________*_*__*::::::::::::::**
    _____**********____##*::::::::::::**
    ___**:::::::::::::::::::* ^^*::::****::::**
    __**::::::::::::::::::::*^^^**:::::::::::::**
    ___**::::::::::::::::::::::*^^ ^*:::::::::::::**
    _____**:::::::::::**::::::**^^*:::::::::::**
    __________****:::::::::::::*^*********
    ____________**:::::::::::**
    ___________**::::::::**
    _______.oº º .******
    ……O º *
    *.°عشق حکایت جالبی است
    º فراموشدگان
    ...° هیچگاه فراموش کنندگان
    ....O را فراموش نخواهند کرد .
    .......°o O ° O
    .................°
    .............. °
    ............. O
    .............o....o°o
    .................O....°
    ............o° °O
    غربت را نباید در الفبای شهر جستجو کرد
    همین که عزیزت نگاهش را به دیگری فروخت تو غریبی
    اپم
    هر جمعه یک پیام به امید فرج

    ما منتظران ِلحظه ی دیداریم
    از عطر ِگل ِ محمدی سرشاریم

    این حرمت و عزّت و سر افرازی را
    از حُرمت ِانتظار ِ مهدی داریم

    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام دوست ارجمند

    وقتی با ظهورش مرده ، امیدِ زنده شدن دارد

    شما نیز ایمان داشته باشید که سبز خواهید شد

    آسمان ِ امیدتان آبی
    سلام....
    اپم
    منتظرم بیای
    سلام...
    اپم...
    منتظر حضورتون
    پاسخ:
    پروفسور ندیدی گفتم آدرس عوض شده؟؟؟؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">