جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

شرح خطبه 32 نهج البلاغه قسمت سوم


وَ مِنْهُمْ الْمُصْلِتُ لِسَیْفِهِ وَ الْمُعْلِنُ بِشَرِّهِ وَ الْمُجْلِبُ

بِخَیْلِهِ وَ  رَجِلِهِ قَدْ أَشْرَطَ نَفْسَهُ وَ أَوْبَقَ دِینَهُ لِحُطَامٍ

یَنْتَهِزُهُ أَوْ مِقْنَبٍیَقُودُهُ أَوْ مِنْبَرٍیَفْرَعُهُ وَ لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ

تَرَى الدُّنْیَا لِنَفْسِکَ ثَمَناً  وَ مِمَّا لَکَ عِنْدَ اللَّهِ عِوَضاً

 

فضایی که قبلا حضرت امیر ترسیم کرد را به خاطر دارید؟

حضرت فرمودن زمانه، زمانه ستمگری است اگر خوبی بکنی  نه تنها

سپاسی نخواهی دید، بلکه محسن و نیکوکار در این دوران گنه کار

شمرده می شود.

 و

ظالم روز به روز به ظلم خود می افزاید و آنچه می دانیم به حال ما

سودی نمی دهد.

و آنچه را که نمی دانیم، پرسش نمی کنیم و از عذاب الهی ترس

و خوفی نداریم.

در چنین فضایی برخی ساکت و آرام هستند، اما نباید از آرامش

و سکوت آنها فریب خود که این سکوت و عدم اقدام به خاطر دلایلی

است که در پست قبل به آن اشاره کردم(دسته اول).

در این قسمت از خطبه حضرت امیر علیه السلام به دسته دوم از

گروه ها، در جامعه خود و فضایی که ترسیم نمود اشاره می کند.

حضرت می فرماید در چنین فضایی کسانی هستند که:

 

الْمُصْلِتُ لِسَیْفِهِ : با شمشیر کشیدن در کارها جلو افتاده و شر

خودش را علنی کرده.

گروه هایی هستند که بر خلاف دسته قبل شر خود را علنی

کرده اند،چون قدرت دارند و شمشیر آنها کند نشده است.

منظور حضرت در این قسمت از شمشیر یعنی هر سلاحی که

به وسیله آن بتوان به صورت علنی ضربه ای وارد کرد.

با توجه به این دوران ممکن است سلاح کسی قلمش باشد،

یا بیانش باشد،

یا قدرتی که در دست اوست باشد،

یا محبوبیت او نزد عموم باشد،

یا روابطش با مراکز قدرت باشد،

و یا .... باشد.

 

الْمُعْلِنُ بِشَرِّهِ: شر خودش را علنی کرده.

حضرت در این فراز از خطبه می فرمایند اینها دیگر ترس و ابایی

ندارند از اینکه شر خودشان را علنی کنند. برایشان دیگر مهم

نیست مردم در مورد آنها چه قضاوتی می کنند.

همین که به قدرتی رسید و رسانه ای در دست او افتاد و یا

رسانه ای بیگانه از او طرف داری کرد شر خودش را علنی کند

و می گوید هدفش از این همه دشمنی چه بوده است.

شرط علنی کردن شر برای این دسته رسیدن به قدرت است.

یا خودشان به قدرت برسند و یا به کسانی برسند که آنها قدرت

دارند و با پشتیبانی آن قدرت ها شر خودشان را علنی می کنند

و در هر مناسبتی بر علیه حکومت اسلامی سخن می گویند و با

هر دشمنی کافری برای ضربه زدن همکاری می کنند.

 

الْمُجْلِبُ بِخَیْلِهِ وَ رَجِلِهِ: سواره نظام و پیاده نظام خود را برای

شر رسانی خبر کرده است.

در این قسمت حضرت می فرماید وقتی که اینها به قدرت رسیدن

و و شر خود را علنی کرد و دشمنی آنها آشکار شد( بر خلاف

دسته اول که دشمنی آنها آشکار نشده بود) در این هنگام تمام

یارن خود را دعوت به همکار می نمایند.

با ابزارهایی که در دست آنها بوده به یکدیگر اطلاع رسانی می کنند

و در کف کوچه و خیابان حضور پیدا می کنند و به صورت رسمی

لشگر کشی می نمایند.

 

أَشْرَطَ نَفْسَهُ: خود را آماده فساد و شر کرده و برای خود علامت

انتخاب نموده(شرط در اصل به معنای علامت است).

اینها برای مقاصد خود و شناسایی یکدیگر علامت ها و زمینه ها

را از قبل آماده نموده اند.

شاید چندین سال برای این روز برنامه ریزی کرده بودند و از قبل

آماده شده بودند.

 

أَوْبَقَ دِینَهُ: دین خود را از بین برده است.

اینان کسانی بودند که زمانی در جامعه دینداری می کردند

اما امروز دین خود را رها کردند و به هیچیک از اصولی که از آن

دم می زدند پایبند نیستند.

دین یعنی اعتقاد به معاد و رسالت حضرت رسول و حساب و کتاب

اعمال. اینها به تمام این اصول پشت پا زدند دیگر نه از خدا

می ترسند و نه از نتیجه اعمال خود.

 

لِحُطَامٍ یَنْتَهِزُهُ أَوْ مِقْنَبٍ یَقُودُهُ أَوْ مِنْبَرٍ یَفْرَعُهُ: همه این

تلاش ها به خاطر رسیدن به مالی ناچیز از دنیا، یا رسیدن به

قدرت، و یا مرشدی کردن برای مریدها است.

در این قسمت از خطبه حضرت سه هدف را برای این گروه مطرح

می نمایند.

ممکن است سوال شود چرا این گروه اینگونه شر خود را علنی

کردند و به مقابله پرداخته اند؟

جواب این است که، اینها به سه دلیل این کار را می کنند پس

گول تبلیغات و شعار دادن اینها را نخورید هدف اینان مردم و مبارزه

با فساد و... نیست.

 بنابه نظر حضرت هدف اینها سه چیز است:

1 . یا برای رسیدن به مال دنیا و ثروت و پول اینگونه تلاش می کنند

( برای اینکه فلان شرکت بزرگ اقتصادی به چنگ آنها در بیاید).

2 . یا هدف اقتصادی ندارند بلکه تشنه قدرت اند حاضرند زاهدانه

زندگی کنند و بهره­ای از ثروت نداشته باشند اما قدرت در دست

آنها باشد.

گروهی باشند که او بتواند آنها را رهبری کند و رئیس آنها باشد.

آروز دارد که به دیگران دستور دهد و دیگران اطاعتش کنند و لو به

ثروت و پول یا فلان شرکت بزرگ اقتصادی نرسد.

3 . یا اینکه نه هدف اقتصادی دارد و نه رسیدن به قدرت مد نظر

اوست، بلکه او این همه شر رساند برای اینکه بتواند مرشد گروهی

شود و مریدان اطرف او را بگیرند و او برای آنها بزرگی کند و به دین

ساخته شده در ذهن او رو آورند.

کسانی که این هدف را دارند هم از پول و ثروت کناره گیری می کنند

و هم از قدرت سیاسی.

اگر برای او جایی جور شود و مسجد محرابی به او دهند و چهار نفر

دورش به به و چه چه کنند راضی می شود.

او دوست دارد که مرجعیت دینی مردم را داشته باشند و مردم برای

مسائل دینی خود فقط به او مراجعه نمایند.

این همه شر رسانی و توطئه برای این بود که دفتر و دستکی به

هم بزند و دورش شلوغ باشد.

باید توجه داشت کسانی که در این گروه تحت یک پرچم جمع

شدند و هدف آنها شر رسانی و بر اندازی است، ممکن است

هرکدامشان فقط یکی از این اهداف را داشته باشند.

شبیه به همین مدلی که در اینجا حضرت امیر بیان فرمودند در مورد

حضرت موسی اتفاق افتاد.

در برابر حضرت موسی علیه السلام سه نفر ایستادند که هر کدام

از اینها نماد یکی از این اهداف هستند.

1 . فرعون. نماد کسانی که فقط می خواهند به قدرت سیاسی

برسند و رئیس باشند.

2 . قارون. نماد کسانی که فقط دنبال پول و ثروت هستند.

3 . سامری. نماد کسانی که به دنبال رسیدن به مرجعیت دینی

مردم هستند.

 

وَ لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى الدُّنْیَا لِنَفْسِکَ ثَمَناً وَ مِمَّا لَکَ عِنْدَ

اللَّهِ عِوَضاً :

در پایان این قسمت حضرت می فرماید همه این هیاهوها و

ضربه زدن ها برای رسیده به دنیا بود( در سه مصداق ثروت،

قدرت، مرجعیت).

بعد حضرت می فرمایند چه بد تجارتی است اگر گمان کنی که دنیا

عوض خوبی برای توست و حاضر به معامله با دنیا شوی در برابر آنچه

خداوند برای تو آماده کرده است.

نتیجه:

در این متن به واژه هدف و روش توجه داشته باشید.

روش ها چیزی غیر از اهداف هستند در اول این بخش حضرت

روش های درگیری و شر رسانی اینها را بیان کرد و در قسمت

دوم به هدف های اینها شاره نمود.

توجه داشته باشید که در این گروه همه با یک روش مبارزه

می کنند اما سه هدف دارند. روش مبارزه واحد است اما

هدف ها متعدد. همین تعدد اهداف سبب می شود که دیگران فریب

بخورند و به روش های مبارزه اینان توجه نکنند.

مثلا کسی که به دنبال مرجعیت دینی بر عده ای است در روش

مبارزه و شر رسانی درست مانند کسی عمل می کند که او به

دنبال رسیدن به ثروت و یا قدرت است.

حاضر می شود با بیگانگان مصاحبه و همکاری نماید برای رسیدن

به مقصد خود.

یکی از بهترین روشها برای آگاهی و بصیریت و شناخت حق این

است که ما به اشخاص و جایگاه آنها نگاه نگاه نکنیم، بلکه به

شیوه اعتراض و مبارزه آنها توجه کنیم و ببینیم او با چه کسانی

در شیوه اعتراض و نقد متحد است. اگر در روش خطا کرد دیگر به

جایگاه و مقام او توجه نمی کنیم و با تمام قدرت در برابر او

می ایستیم.

حضرت با تفکیک اهداف به ما این نکته را گوشزد می نمایند که

در جامعه و یا در درون انسان ممکن است این درگیریها پدید بیاید.

حواست باشد اگر هدفت رسیدن به قدرت نیست، شاید هدفت

رسیدن به  ثروت باشد و اگر هدف رسیدن به ثروت نیست شاید

هدف رسیدن به مرشدی و پیدا کردن منبر و محراب باشد.

یعنی خوشم می آید که مردم دورم جمع شوند دستم را ببوسند

و بهم بگویند استاد استاد. از اینکه مرجع دینی و علمی مردم

بشوم لذت می برم.

همان طور که عرض شد این اتفاقات ممکن است در دو سطح

جامعه و یا احوال شخصی و فردی بیفتد.

نظر خود را برای ما ارسال نمایید

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۴۸)

داشتم میخوندم قشنگ ولی خدایی خیلی طولانیه...
پاسخ:
خلاصشو بخون
سلام جالب بود ولی مطلب خودم رو ندیدم شما هم با افتخار لینک شدید.
گشاینده
سلام استاد
شرمنده استادمنظور از این استاد گفتن آن هدفی که شما از استاد استادگفتن بعضی ها نیست ها.من باب احترام است وزحمتی که می کشید

تا آخرش را خواندم...
عالی بود...
نگویید چرا نقد نکردی ها!
نقد نداشتم ولی سوال دارم...

من سر در نیاوردم تلاش برای مراد شدن ومرید داشتن چیست؟!
یا اصلا بهتر باشد بپرسم که فرق بین این قدرت سیاسی و مرجعییت دینی چیست؟!
نه که نفهمما!نمیدونم خب وقتی نه قدرتی داری نه ثروتی... حالا چند نفر دورت جمع بشن قراره چی بشه؟؟؟
اجازه استاد الان یه چیزی به ذهنم رسید...تو این مرجعیت دینی یا مراد یه عده ای شدن تعریف وتمجیدها هم تاثیر گذاره!؟
پاسخ:
بله تعریف تمجید ها اثر گذار است
سلام ومتشکرم از بیان شیوا در نقد وبررسی تون
....
با توجه به این دوران ممکن است سلاح کسی قلمش باشد،
یا بیانش باشد،
یا قدرتی که در دست اوست باشد...احسنت/

واما در مورد اون سه هدف/ در مورد افراد گروه اول و دوم که صحبتی نیست اما انسان متاسف میشه برای افرادی که در دسته سوم قرار میگیرند. به عقیده من این دسته افراد در جهل مرکب واقع اند!!نه خواهان ثروت نه مقام وقدرت! اینان افرادی کور عقل اند که از دنیا فقط منبر و محرابی میطلبند برای بدست اوردن مرید! احمقانه تر و مضحکترازین هم میشود؟
اینکه در اخر برای هرسه مورد مصادیقی ذکر کردید بسیار مطلب گویاتر شده بود متشکرم ازینکه هرازگاهی این سلولهای خاک خورده ذهن مارا دستی میکشید.
فقط هرموقه اپ شدید بنده رو خبر کنید
درضمن تلفیق عکسها با متن بسیار عالی تنظیم شده بود
متشکر

پاسخ:
خیلی لطف دارید
سلام علیکم و رحمه الله

باید بگم انتخاب خطبه هاتان خیلی خوب ودرخور توجه است...و البته مناسب با فضای آلوده ی امروز..
اما یه انتقاد هم دارم : مطلبتون اندکی طولانیه.. شاید اگه گوتاه تر بود بهتر میشد..:)
آدم دلش نمیاد خلاصشو بخونه و تموم آخه مطلبه خوبیه!

عذر بنده رو بپذیرید
یا علی
پاسخ:
در مورد انتقادتون فقط می تونم بگم: چــــــــــــــــــــــــــــــــــی بگم؟؟
  • نون والقلم
  • یکم:لطفا قالب وبلاگ را عوض کنید، چشمانمان کور شد، حق ناسه به خدآ
    دوم:گمان کنی که دنیا عوضخوبی برای توست و حاضر به معمله با دنیا شوی: اصلاح بفرمایید
    سوم: میفرمایید نقد کنیم آدم مجبور میشود ایراد بنی اسرائیلی بگیرد مثل مورد دوم
    چهارم: یعنی سخنان امام علی را نقد کنیم؟!
    پنجم:
    همان طور که عرض شد این اتفاقات ممکن است در دو سطح جامعه و یا احوال شخصی و فردی بیفتد: با قسمت احوال فردی بسیار موافقم، اللبته احوال فردی که در سطح اجتماع بروز میکند(حوصله مثال زدن ندارم!ببخشید)
    ششم: شاید خوب باشد به این موضوع فکر کرد که چگونه باید با هرکدام از این گروهها که روش یکسان(البته ترجیح میدهم بگویم اتحاد در باطل خودشان بر اساس منافع= تا یک جایی روش یکسان دارند بعد از آن حد حتی روشهایشان هم فرق میکند) و اهداف مختلف دارند باید برخورد کرد.
    چگونه باید مردم را نسبت به وجود این نوع گروهها و دشمنی هایشان که رنگ دوستی دارد آگاه کرد.
    و خود این راهکارها احتملا بحث طولانی و فاکتورهای بسیار بسیار مختلفی خواهد داشت...
    هفتم: آدمی که خودش به روز نیست همان بهتر که به روز نشود، حرف دارم اما اجالتا قصد به روز شدن نه.

    پاسخ:
    هشتم: تشکر ویژه از اینکه دعوت ما را پذیرفتید اجرتان با حضرت امیر المومنین(علیه السلام)
  • گمنام آشنا
  • با سلام

    خوندمش همش رو....ولی طولانی بود ها.....

    آنقدر سخنان گهر بار ایشان صراحت دارد که انگار در حال حال حاضر دارد این سخنان را می فرمایند....

    وقتی می خوندم یاد اوضاع خراب دنیا افتادم


    راستی غلط املایی هم داشتید:

    نمرتون می شه:18
    پاسخ:
    کاش غلط املایی می فرمودن کدومان درستش می کردم
    سلام
    1مطلب ذهن منو درگیرکرده,چراامام بایدفضای جامعه روواسه ی مردم توصیف بکنه؟؟ زاویه دید مابه اطراف واسه تشخیص راه خیلی مهمه شایدبصیرت داشتنی که حضرت آقامیفرمایند همینه که فقط ازیه بعدنگاه نکنیم؟!؟!؟!
    1چیزجالب اینکه این افراددرجامعه ی اسلامی حضوردارند!یعنی همون فردی که کنارمن نشسته یاحتی خودمن میشم جزیکی ازاین گروه ها..... دلم تاب نیاورد وبقیه خطبه روخوندم,شناخت گروه دوم آسونه ولی چطوربین گروه های اول وسوم و چهارم وپنجم تفاوت قائل بشیم؟خیلی سخته....همشون بظاهر ودرروش موافق بانظام وجامعه اسلامیند....
    پاسخ:
    حرف در این مورد زیاد است
  • شیخ عبدالزهرا(طلبگی و هزارویک...)
  • سلام برادر گلمان خوبتان هست ؟!

    پوزش بخاطر تاخیر عزیز دل

    مشغولیتمان زیاد شده !


    هستتیم در خدمت
    یا زهرا
    با عرض سلام و احترام
    خدا خیرت دهد که به درستی فرمودی
    اجرکم عندالله
    ایام به کام و التماس دعا
    مزرعه ی عاشقان به بار می آید
    گریه ی ما یک زمان به کار می آید

    این دل پاییزیَم علامت خوبی است
    بعد خزان نوبت بهار می آید

    پای برهنه کنار جاده نشستم
    منتظرم ، یعنی آن سوار می آید؟

    اهل کرم بر فقیر سخت نگیرند
    مطمئنم با دلم کنار می آید

    حرف بزرگان ما دو تا شدنی نیست
    او که بگوید ، سر قرار می آید

    بافتن شعر ما به خاطر یار است
    خب چه بگوییم جای (( یار می آید )) ؟
  • سجاد شاکریــ
  • سلام
    با " لیست خرید امام صادق (علیه السلام) " به روزم
    یا حق
  • سجاد شاکریــ
  • بابا انصافا خیییییلی طولانیه پستات
  • سجاد شاکریــ
  • خوندم خلاصه رو
    خلاصه ات یه جوریه که آدمو ارجاع میده به پست
    پاسخ:
    بدون که بازم برا ما عزیزی
  • بال های گمشده
  • سلام.از دیدن تلاشی جدید در راه به اوج رساندن حق بسیار خرسند شدم.
    دسته های از مردم و فضای جامه در این خطبه ها ترسیم شده بود.
    گر چه به نظر من درد این سه دسته مشترک بود
    چرا که هرسه در پی تطمیع شهوت نفس سرکش خود هستند غافل از این که رسیدن به هیچ یک از این ها روح تشنه انسان را سیراب نمی کند.
    جالب است انسان هایی که نفسشان در پی سر کشی و عصیان بوده همه طالب بقا اند در حالی که می خواهند روح تشنه خود را با اموری فنا پذیر سیراب کنند آن ها هر روز عطششان بیشتر می شود و کمتر نمی شود.
    جالب تر این که این انسان های دیروز با جامعه امروز تفاوتی ندارند هدف آن ها یکی است اما وسیله ی آنه ها برای رسیدن متفاوت است.
    به هر حال به شما تبریک می گویم برای ایجاد وبی سر شار از نیاز و حرف های امروز
    سلام
    سخنان خوب و آموزنده ای بود، ولی واقعا تشخیص این افراد از افراد درست کار خیلی سخته. ما توی جامعه خودمون مصداق این افراد رو زیاد داریم ولی تشخیص اینکه کدوم برای خودشون تلاش میکنن و کدوم برای خدا خیلی سخته. از بس که دروغ و شایعه زیاده، این قدر که یه ستمگر رو به عرش میرسونن و یک آدم درستکار رو به زیر فرش...
    اگه هم مثلا با بیگانه همکاری میکنن، این جوری توجیه میکنن که به نفع ملت و کشوره و ...
    خدا خودش کمکمون کنه که اولا: جزء این گروه نباشیم و دوما: خوب و بد رو از هم تشخیص بدیم و تو دام نیفتیم...
    دنیا واقعا خیلی دنیه!
    سلام
    قالب رو پیدا کردم
    اگه خواستی بگو بهت بدم
    یا مهدی
    سلام
    ممنون از حضورتون.
    پاسخ:
    یادم می مونه برای دفعه بعد اومدم وبتون
    سلام
    چطور بدمش بهت؟
    عزیزم
    نگو مازنی بلد نیستما
    در مورد کیجا هم ممنون
    خدا شما را کمک کند
    نـــــــــــ مـــــــــــ یــــــــــ ذ ا رـــــــــم

    فرستادم
    پاسخ:
    عــــــــــــ یـــــــــــــــــ بــــــــــــــــ ی نــــــــــــــــــــدارهـــــــــــــــــــــــ
    با سلام
    موافقم با اینکه نباید با بیگانه همکاری داشت ...
    ولی اینکه میگن به صلاح جامعه است و تحریما برداشته میشه و... شده دلیل خوبی برای کاراشون(البته از نظر من اصلا قابل قبول نیست)
    البته این موضوع فقط یک مثال بود
  • گمنام آشنا
  • سلام

    غلط املایی رو دیگه خودتون برید پیدا کنید....

    من ارفاق کردم دادم 18 ، اگه دوباره بگردم شاید بیشتر پیدا کنم نمرتون کم میشه ها....

    حالاچی؟ برم یا خودتون می رید؟
    پاسخ:
    تذکر دادن اصلاح شد
    سلام
    خوبین؟
    ممنون ازتعریفتون
    من پستاتون رو خوندم
    چون بازبان عامیانه مینویسین بهترتو دل میشینه
    راستی آقای ابراهیمی شماچندتاوب شرکت دارید؟
    منتظرحضورگرمتون هستیم

    پاسخ:
    بازم به ما سر بزنید
    سلام
    خدایا دستان کوچکم تو را طلب می کنند...
    مانند همیشه آنهارا بگیر و از این ظلمت کده ای که برای خودم ساخته ام رهایم کن...
    پروردگار من...


    بروزم
    میان ِ نیایــــش هـــای شبـــانه ام بود

    که فهمیدم "دلم پُـــر " است و " دستانم خالی "

    مهربان ترینِ من

    نه دستهای خالی ام را تماشا کن نه دلِ پُرم را

    "اُ مـــیدی "را بنگر که به

    دستهای مهربان و دلِ پُر از عشق تو دارم

    که خودت گفتی " مرا بخوان تا استجابت کنم تو را....

    ای "برآورنده ی مهربان ِ حاجت ها"
    سلام بر بزرگ برادرمان .
    توفیق بود و مشهد الرضا خدمت امام الرئوف رسیده بودیم .

    جمله ی عمیق هم از حضرت روح الله بود . ما فقط نقلش نمودیم !

    ممنون بابت این همه اطلاعات خوب . سپاس گذار لطفتان .

    سر فرصت باز می رسم خدمتتان .
    سلام

    مطلبتون خوبه

    اما خیلی طولاتیه خدایی
    پاسخ:
    خلاصه مطلب را برای همین گذاشتم
  • محمد (گاه نوشت های من)
  • سلام
    کسب مدال طلای المپیک رو تبریک میگم(الان تلویزیون نشون داد جوگیر شدم!!!!)
    ***
    هم پستتون رو خوندم و هم همه نظرات.
    خوشحالم با وبلاگتون اشنا شدم، سعی می کنم سر فرصت بیام و از بقیه مطالبتون استفاده کنم( واقعا خوندن این مطالب و تجزیه و تحلیلش وقت نیاز داره، دوستان هم هی تذکر می دن که مطالب طولانیه)
    ***
    توی نظرات وبلاگم گفته بودین که «شاید با هم به یه توافقاتی رسیدیم بعد همه وبهای مزخرف و با یه نرم افزار پوکوندیم.» متوجه منظورتون از نرم افزار نشدم!!!
    ***
    یه نظر خصوصی هم براتون میزارم، اگه خصوصی جواب بدین ممنون میشم.
    اجرتون با بقیه الله
    موفق باشید
  • ساندیس‏ ‏خور‏ ‏نظام‏ ‏
  • سلام‏ ‏نمیای‏ ‏اون‏ ‏طرفا‏ ‏....بهترین لحظات وقتیست که بهترینها به یادت باشند،بهترین نیستم ولی بیادتم!
    پاسخ:
    اومدم
    سلام
    1سوال توی فضای الان کسی بدون کمک دشمنای اسلام وتنها,جرئت علنی ظلم کردن(باهرهدفی)روداره؟؟؟مثلا فتنه ی88ازجای دیگه ای آب میخورد ویه سری فقط عروسکای خیمه شب بازی بودن....یاجریانات الان سوریه و.....
    1سوال دیگه:این دسته بندیا فقط مربوط به مسائل سیاسی جامعه است؟
    پاسخ:
    حتی در فضای فرهنگی بسیار کوچک هم ممکن است این اتفاق و دسته بندی ها صورت گیرد
    سلام
    با درود به روان پاک شهدا
    وب بسیار عالی و پر محتوایی دارید
    و من الله توفیق
    سلام
    خودت خوندی؟
    سلام

    منتظر حضورتان هستم...
    ای وای ببخشید ...
    من شما رو لینک کردم ......
    مرسی از حضورتون
    من وقتی تاریخ اسلام رو مطالعه میکنم واقعن میبینم ک تاریخ داره بعد از چندین قرن تکرار میشه...
    نمیدونم کتاب بصیرت و استقامت رو ک بیانات حضرت اقاست ، مطالعه کردید یا نه؟
    توصیه میکنم اگر نخوندید حتمن بخونیدش. خیلی قشنگ تحلیل کردن زمان پیامبر و امام علی و امام حسن و امام حسین رو و با شرایط امروز جامعه مقایسه کردن...
    پاسخ:
    بله قبلا چندین مرتبه بیانات ایشان را نگاه کردم
    بزرگی را پرسیدند: زندگی چند بخش است؟


    گفت: دوبخش ...

    کودکی وپیری.!

    گفتند: پس جوانی چه؟

    گفت : * فدای حسین... *

    --------
    آپم
    سلام
    عاشقش شدم اخر عاشقی یعنی چی؟
    یا بهش میرسی یا نمیرسی
    از خدا خواستمش خدا کنه بهش برسم
    واسم دعا کن بهش برسم
  • سیده محجبه
  • شب عفو است و محتاج دعایم ، زعمق دل دعایی کن برایم

    اگر امشب به معشوقت رسیدی ، خدا را در میان اشک دیدی

    کمی هم نزد او یادی زما کن ، کمی هم جای ما او را صدا کن

    بگو یارب فلانی رو سیاه است ، دو دستش خالی و غرق گناه است . . .


    درسکوتی که دلت دست دعا باز نمود ، یاد ما باش که محتاج دعائیم هنوز . . .
    سلام.
    متاسفانه یا خوشبختانه مطالبتان به نحوی است که آدم دست از نظرات و سوالاتی که در نظرات شده هم بر نمی داره.
    چند تا سوال داشتم که یکی دوتاش شبیه سوالایی که پرسیده بودند بود که فرموده بودید که صبر بشه تا بعدا بهش میرسید. منم ترجیح میدم سکوت اختیار کنم.
    پاسخ:
    چشم در خدمت شما هستیم
  • ♂♀ بیــ تــو مهتآبـــ شبــی! ♀♂
  • ki goft pesar
    man goftam yesar
    پاسخ:
    چه؟؟؟
    منو با نامم لینک کن بعد بگو لینکت کنم
    باسلام حضورجناب آقای ابراهیمی ضمن تقدیرو تشکربخاطر وب زیباتون

    واماابتداازجنابعالی بخاطرراهنماییهایتان کمال تشکررادارم وخیلی هم خوشحال شدم باابن نظرشنجشی که داشتیدواماجوابی برای کامنت جنابعالی داشتم که به عرضتان میرسانم تمام حرفهای شماراقبول دارم
    " هرکسی برای خودیک وبلاگ بازمیکنه وحالادراونجاهرچی دلش میخوادروحک میکنه خوب بهرحال بعضیخا مثل بنده حقیرخدا نمیتونن حرفاشون روبه همه ودرجایی مطرح کنن واماازوبلاگ خودم فرمودید گلمندم درسته بنده تااون حدگله مندیم رودروبم به واضح بیان نکردم بنده نیز مثل همه ی انسانها دراین دنیا خطاهایی روکرده ام واین هارونیومدم دروبم مطرح کنم چون خود وخدایم میداند که من چه نوشتم
    چگونه نوشتم وامافرمودید لوس بازی بسه درسته لوس بازی اگه هم باشه دیگه به نوشتن مطالب دروبلاگنمیمونه واماحکایتی روکه تعریف کردیدبنده جززءکسانی ام که خداروشکرزیرسایه خانواده ای بزرگشدم که باعث افتخارم میباشن پدرم نظامی جانباز وتموم عموهایم شهید درراه ناموس ومملکتشان وحال شمابهم بگین بنده چطور بخودم این اجازه روبدم که کسی روکه اصلا"نمیشناسم ازشون جبران محبت کنم

    بقیه درادامه .....
    ادامه
    .... وآن جای پرعظمت مخصوص پدربزرگوارم میباشد که به سفارش خداوندمهربانم بعدازخدادومین کسانی که موظف به احترام وتعظیم درمقابل خوبیهایشان راداریم همین پدرومادرمیباشد ...
    درمرحله بعدی درموردبحثهایی آمرکایی ":بنده دراینجااین حق روبخودم میدم که بگم اگه آمریکاییها ورژیم بعثیهانبودالان بنده پدرم جانبازنبو که هرشب حالش بهم بخوروراهی بیمارستانهاشویم بله اگه آمریکاییهانبود بنده نیزمثل کسای دیگه عمو عمو میکردم که متاسفانه این هاباعث شدن این تقدیربرسرنوشت مارقم بزند واما جنابعالی شماازکجامیدانید که محتوای متنهای بنده سرشارازاینهاباشه ؟شماازکجامیدانید که من وقتی هرروز پدرم هزاربارمیمردوزنده میشود من به چه حالی میافتم پس درایجاست که در ابتدای وبلاگم این شعررانوشتم بنده به متنایم ارزش میدهم چون ازاون آدمهایی نیستم که وب بزنن وبردارن حرفای عاشقانه مزخرف بزنن درآخرنمیخوام باعث سردردجنابعالی بشم اتما میکنم حرفم راحکایتی ازپیامبر خدا
    (روزی بنده گناهکارخدانزدپیامبر"خدا"میروندوباگریه ازایشان خواستاراین میشن که واسطه ای باشند بین او خودایش تاخداوندگناههای اوراعفوکندکا چنین هم شد بهدازمدتی دوباره همین مردنزد رسولخداآمدوهمان حرف قبلی رازد که همان هم شد این مسئله توبه کردن بنده خدا تاچندین بارادامه پیداکردتااینکه بعدازچهاروپنجمین توبه کردن وامادوباره خطاکردن همین مرددوباره نز رسول خدامیانو دوبارهمان حرف راتکرارمیکنندکه رسول خدادرجواب به ایشان میفرمایندکه من نیز روندارم که ازخداطلب مغفرت گناهان تورا بکنم دیگربسه چقدرتوبه کردن و...خلاصه این مرد بایاسو ناامیدی برمیگرددکه درهمان لحظه ازخداوندبه رسول خداالهام میشودکه من ای رسول خداشمارابرای همین کارهاپیبمبرخودکردم چراباآن مرداینگونه رفتارکردی من اورابخشیده بودم وهم اکنون هم بخشیدم که درهمین موردآیه ای ازخدابرپیامب نازل میشد..

    ادامه دارد
    البته بنده این حکایت را بصورت خلاصه نوشتم چون زیاد بود فقط خواستم برایتان عرض کنم جناب آقای ابراهیمی بهترنیست درپیرامون حرفهایتان حدیثهایی ازنبی خدا وائمه اطهاربیاورید تامن وامثال من بهترموضوع گفته های حضرت عالی را بفهمیم البته بنده تااون حد که ازمتنهای شمادرکامنتم روفهمیدم پاسخ دادام امیددارم که حرفهایم باعث ناراحتی جناب عالی نباشد زیرا این متن راباگریه نوشتم حال اگربین مطالبم بی ادبی رخ بدهد ازشما معذرت میخواهم و درآخرالتماس دعادارم وباعث افتخاربنده میباشد که باشماتبادل لینک داشته باشم اگر تمایل داشتید لطف کنیدو بهم اطلاع بدید تابهترازمطالبتون استفاداده کنم

    موفق باشید خواهر حقیرتان
    سلام  لطفا موضوعی  در باره نهج البلاغه به من معرفی کنید . می خواهم در باره ی آن برای ارشد تحقیق کنم.  که هم جالب باشه و هم  برای بالا بردن روحیه ی معنوی ام کمک کنه. متشکرم
    پاسخ:
    سلام
    رشته شما چیه؟
    فقط تحقیقه یا پایان نامه؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">