جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

سلسه بحث های شناخت هدف (2

  گاهی فرد در اجرای یه برنامه به انگیزه اش می رسد، اما به هدفی که مطرح کرده است دست نیافته است. انگیزه اش قدرت و ریاست بوده به انگیزه رسیده اما هدفش که تربیت و یا اقامه عدل بوده دست نیافته است.

یکی از جاهایی که بصیرت لازم است در اینجاست، تا شخص توانایی تفکیک بین این دو را داشته باشد.

 کسانی که بین اهدف و انگیزه های آنها هماهنگی وجود ندارد همین که به انگیزه اشان دست یافتن اهداف را رها می کنند!!

مانند اینکه کسی برای منافع مالی در جایی مشغول به فعالیت فرهنگی شود و در ظاهر به اسلام تظاهر می کند اما همین که به منافعش رشید تمام اهداف را فدای انگیزه هایش می کند.

گاهی انگیزه ها از همان ابتدا پلید است و با اهداف مقدس سازگاری ندارد که این برای آدم های خاصی است.

اما آنچه که ما با آن دست به گریبان هستیم این است که در ابتدای راه انگیزه ها مقدس است اما وقتی که شروع می کنیم آرام آرام انگیزه ها از اهداف فاصله می گیرند و اهداف ابزاری برای رسیدن به انگیزه های شخصی می شود.

می دونید چیه ماها غالبا اهداف را برای دیگران مطرح می کنیم قیافه اش را می گیریم اما همیشه انگیزه های خود را پنهان می کنیم آنچه رو کاغذ می آوریم و به دیگران نشون می دهیم اهداف مقدس و زیبا است. آنچه در جلسات برای آن سر تکان می دهیم و تایید می کنیم همه اهداف است اما انگیزه ها مخفی است یعنی ما از اهداف مقدس استفاده ابزاری می کنم برای رسیدن به انگیزه ها مادی.

این خیلی حرفه که کسی بتونه انگیزه مقدس و همراه با اهداف را تا به آخر داشته باشد.

فعالیت شما

 چه کنیم و چه چیزهایی را رعایت کنیم تا بین اهداف و انگیزه های ما هماهنگی باشد؟

اهمیت انگیزه ها

موتور حرکت ما برای رسیدن به اهداف انگیزه های ما است.

پس از اهداف مهم تر انگیزه ها است.

اهداف را بزرگان برای ما مشخص کرده اند از انبیاء و ائمه معصومین گرفته تا علما وشهدا اهداف را مشخص کرده اند.

در تاریخ انگیزه های متفاوتی برای رسیدن به این اهداف فعال شدند برخی با انگیزه مقدس این اهداف را دنبال و برخی با انگیزه های ناپاک.

نیاز نیست ما هدف سازی کنیم، هدف ها موجودند، آنچه مهمه اینه که ما انگیزه سازی کنیم و یا انگیزه ها را اصلاح کنیم از خودمان گرفته تا دیگران.

اما خود انگیزه از چه چیز های تشکیل شده؟

شاید بتوان این ها را به عنوان عناصر تشکیل دهنده انگیزه ها برشمرد: بینش‏ها و آگاهى‏ها و ایمان و اعتقاد و توحید.

فعالیت شما

به نظر شما چی چیز هایی می تواند عناصر انگیزه باشد؟

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۷)

  • ریحانه ی آفرینش
  • سلام.
    یه سوال داشتم:
    امید صبح و مبشران صبح و سپهریان جوان را لینک کنم؟
    اشکال نداره؟


    جواب:
    نه اشکال نداره ممنون می شم
    باسلام
    واقعیتش خودم تواین نکته گیرکردم وبیشترنیازبه همراهی وکمک دارم تابخام نظرموبگم خیلی وقتهاحرفشومیزنم که بایدبین هدف وانگیزه ام هماهنگی باشه ولی به قول معروف همه ی اینها به حرف بوده بایدتوعمل مشخص بشه وقتی هم که پای عمل وسط میادپای خیلی هامون میلنگه ... منم به نوبه ی خودم میخام بدونم چیکارکنم که بین هدف وانگیزه ام هماهنگی باشه تاازاین سردرگمی دربیام.
    وامااهمیت انگیزه:
    به نظرم مهمترین چیز توی عناصرتشکیل دهنده ی انگیزه همون داشتن ایمان واعتقاده که گفتیدویه چیز که می تونم اضافه کنم داشتن اطمینان هست .خیلی وقتامامیگیم به خدااعتقادداریم ولی اطمینانی که بایدبهش داشته باشیمو نداریم .توانگیزه ام همین طوره اگه من نسبت به انگیزه ای که دارم باید بهش اطمینان هم داشته باشم. مثلاانگیزه ام کسب شهرت ومحبوبیته پس بایدبه این محبوبیت وشهرتم اطمینان داشته باشم تابه اون برسم.
  • دختر چادری
  • سلام آقای ابراهیمی..ممنون از لطفتون....ایمیلم رو هنوز چک نکردم..اما حتما مطلب مفیدیه..یعنی مطمئنم...به هر حال شما همیشه لطف دارید....ممنون...
    بابت پس هم باید بگم که فقط هدفم این بود که بگم ما تو این سالها برا حجاب هیچ کاری نکردیم..فقط شعار دادیم...و اینم از بی هنری ما بوده...و اینکه نسل جدید از حرفهای کلیشه ای خسته اند....یا حق
    سلسله بحث های جالبی در وبلاگتون دارید. انشاالله فرصت بشه از ابتدا بخونم. انشاالله از این به بعد پیگیر خواهم بود. التماس دعا
  • یکی از مبشرای27
  • سلام آقای ابراهیمی.من براتون پیام فرستادمومنتظرکد کاربری هستم.میشه تبادل لینک کنیم؟میتونم وبلاگتونو لینک کنم؟
    سلام.
    به نظر من اول از همه همون تعیین انگیزه برامون مهمه. انگیزه ای که داریم اگه دور و دست نیافتنی باشه (هر چقدر هم مقدس) کم کم آدم رو بی رمق می کنه و نا امید. اون وقت ممکته توی هدفش هم گم بشه. باید انگیزه ها هم مطابق با اندازه ی آدم باشن. حتی نباید اونقدر کوچیک و پیش پا افتاده باشه که ارزش هدفی که انتخاب می کنیم و راهی که برای رسیدن به اون هدف در نظر می گیریم رو نداشته باشه!!! مثلا کسی برای به انگیزه ی خرید یه شکلات، 1000 کیلومتر راه نمیره با این هدف که به یه کارخونه ای برسه که شکلات داره!!! پس اول باید موقع انتخاب انگیزه و هدف و روش باهم تناسب داشته باشن.
    بعدش برای اینکه هدف و انگیزه اش رو با هم قاطی نکنه هر از گاهی باید به خودش یادآوری کنه و در ضمن داشتن همراه توی اکثر کارها خیلی خوبه و باعث میشه آدم بیشتر به یاد انگیزه اش باشه البته اگه همراهش واقعا "همراه" باشه!!!
    درمورد عناصر انگیزه فکر می کنم تمام موارد رو ذکر کردید...
    یا علی
    السلام علیک یااباعبدالله....
    دوستای سلام,عزاداریاتون قبول باشه....
    هدف وانگیزه وراه وروش...3واژه ی اساسی ومبهم!اینهابایدهم راستا وهم جهت باشند1جورایی مثل خطوط موازی!!امابدنیست بگم من نمیدونم چطوری میشه همه اینهاروباهم داشت؟؟؟ یه سوال وقتی 1عمر اسم هایی رو یدک میکشی که حتی معنیشونو نمیدونی حرفی واسه گفتن داری؟بچه شیعه,سپهری,بسیجی,اصلانه معنی اسم خودمونوهم نمیدونیم.مرضیه وزهرا وفاطمه یعنی چی؟بعد,این وسط1ی بیادازت بپرسه خاهر...چرانماز خوندن واجبه؟چرااقاغریبه؟چرا؟چرا؟چرا؟.....؟اینجابودکه فهمیدم راه, هدف وفکرم 1ی نیست؟چطور میشه ظاهر وباطن ادم یکی بشه؟یاداون روایت افتادم که امام علی میگن حاضرم یارهام روبدم ویکی ازیارای معاویه روداشته باشم.....من که ازشعردادن خسته شدم ببخشیداگه شعاردادم...التماس دعا
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">