جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

سلسه بحث های شناخت هدف (1)

بحث اهداف را به صورت مدون شروع می کنیم و هدفمان از بحث اهداف به این شرح می باشد.

1-      فهم و شناخت دقیق هدف در فعالیت های فرهنگی

2-      نقد و بررسی دیگر اهداف

3-      مدون کردن بحث به صورت علمی

4-      ارائه و آموزش

برای شروع لازم است که چند واژه را توضیح دهیم و خط و مرز آنها را با یکدیگر مشخص نمایم.

واژه هایی مثل: هدف، انگیزه، روش و ... .

هدف آن حالت و یا موقعیتی و چیزی است که ما در خارج قصد رسیدن به آن را داریم. منظور از حالت یعنی لذت ها شادی ها ترس ها و... مثلا ما برای اینکه کسی را بترسانیم برای او داستانی دروغین تعریف می کنیم. در اینجا هدف ما ترس و فرار اوست. موقعیت یعنی همان ریاست، شهرت، قدرت، محبوبیت و... هدف ما رسیدن به جایگاه و... است. مثل شرکت در انتخابات با هدف پیروزی بر رقیب. منظور از چیز یعنی همان امکانات مادی(عینی) مثل پول ماشین و...

پس اهداف را می شود اینگونه تقسیم بندی کرد.۱- هدف می تواند یه حالت باشد. ۲- می تواند یه موقعیت باشد. ۳- می تواند یه عین و چیز مادی باشد.

فعالیت شما: بیندیشید و اقسامی دیگر به این مجموعه اضافه نمایید.

منظور از انگیزه همان نیت درونی فرد است آنچه او را به حرکت در آورده تا به اهداف که در خارج هستند برسد. آنچه همراه انسان است و در درون اوست انگیزه است و آنچه در خارج است و قصد رسیدن به آن را دارد هدف است.

پس ما الان یک هدف داریم که در خارج است و یه انگیزه داریم که در درون فرد است.

مثال: بنده به انگیزه شهرت و محبوبیت به دنبال فعالیت های هنری فرهنگی هستم. آنچه در خارج تحقق پیدا می کند برگذاری مراسم های مذهبی است که هدف بنده می باشد اما انگیزه درونی من شهرت و محبوبیت است.

ببینید چقدر بحث ها دقیق می شود و حرکت ها حساس.

فعالیت شما: برداشت شما از بحث اهداف و انگیزه ها چیست؟ آیا می توان

 میان آنها تفکیک کرد؟ چند مثال شما بیاورید.

منظور بنده از روش آن ابزارها یا مراحلی است که برای رسیدن به هدف از آنها استفاده می کنیم.

دو واژه به کار بردم ابزارها – مراحل

مثال: گاهی بنده با انگیزه شهرت به دنبال فعالیت های فرهنگی و تاسیس هیئت هستم، روش بنده شامل شیوه کار بنده در رسیدن به هدف است. طبعتا برای اینکه جوانان را به هیئت که هدف بنده است جذب کنم تا به شهرت که انگیزه بنده است برسم، از این روش ها استفاده می نمایم: برای جوانان امکانات بروزی در هیئت فراهم می نمایم مثلا بهترین امکانات ورزشی.

حال توجه کنید تا بحث خوب مشخص شود.

گاهی بین اهداف و روش ها خلط می شود و ما روش ها را به عنوان هدف می گیریم و این اول سقوط است.

جمله بالا را دو مرتبه بخوانید با دقت بیشتر.

چند مثال در ذهن شما نقش بست؟ اگر جواب منفی است دو مرتبه بخوانید.

در اطراف شما چقدر روش ها هدف انگاشته شده؟

فعایت شما: چند مثال در این زمینه ذکر نمایید.

تذکر: هر کدام از معین های محترم ظرف مدت یک هفته وقت دارند تا فعالیت خود را در این قسمت ثبت کنند و انشاالله هفته بعد یک شنبه ادامه بحث را دنبال خواهیم کرد.

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۳)

  • ریحانه ی آفرینش
  • سلام. وقت شما بخیر.
    به به. قالب نو مبارک.
    راستش چند بار خواستم نظر بدم ولی ترجی دادم دیرتر و با فکر بیشتری نظر بدم و الان هم دارم میرم کلاس تا شب. حتما شب میام نظر میدم.

    جواب: برای نظر دادن عجله ای نیست تا روز یک شنبه وقت دارید جواب بدهبد.
    فقط با دقت هر جایی را که متوجه نشدید و نیاز به توضیح داشت را مشخص نمایید تا برای آن مثال ذکر کنم.
    سلام.
    درمورد اقسام دیگر هدف واقعیتش خیلی فکر کردم، یه مورد به ذهنم رسید که نتونستم توی هیچ کدوم از این دسته ها بذارم، کسب علم و افزایش دانایی!
    به نظر من هم بحث هدف و انگیزه با هم فرق میکنه! مثلا برای پیدا کردن یک شغل، انگیزه کسب درآمد و تأمین آینده است اما هدف داشتن یک شغل با یک سری شرایط است.
    یا موقعی که میریم گردش ... انگیزه مون لذت بردن و ایجاد آرامش و شاد شدنه و هدف رفتن به یه مکان مثل کوه، جنگل و ... (یه محیط دارای یه سری شرایطه)
    در مورد روشها و اهداف: گاهی برای درس خوندن دچار این اشتباه میشیم چون هدف از تحصیل کردن و دانشگاه رفتن کسب علمه با انگیزه ی کشف حقیقت و روشش هم اینه که یه سری درسها رو که مربوط به رشته مورد نظر هست رو بخونیم تا جایی که به مدرک لیسانس و فوق لیسانس و دکتری برسیم. اما خیلی اوقات همون گرفتن مدرک میشه هدف و در طول راه به هدف اصلی توجهی نمیشه و همین میشه که آخر دوران تحصیل معمولا دانشجوها علم کافی از رشته شون ندارن.
    یا راجع به کارهای فرهنگی میشه گفت هدف اصلی توی مجموعه ای مثل سپهر اینه که یه سری از جوونها رو که تأثیر بیشتری روی اطرافیانشون دارن،حالا به خاطر درس خوندن یا استعداد های زیادشون، دور هم جمع کنن و درست تربیتشون کنن، طوری که با ارزش های دینی و ملی مون سازگار باشه.ولی برای این کار از روشی مثل ازدو استفاده میشه با یه محیط شاد و صمیمی. حالا اگه اینجا هدف و روش اشتباه گرفته بشه و فقط روی اردوها تمرکز بشه و روی کلاسها و هزینه ها و مربی ها و شاد بودن برنامه های افتتاحیه و اختتامیه!همه چیز به هم میریزه...
    باسلام
    هدف (1)
    تواین قسمت بیشترین مطلبی که به ذهنم رسیدعمل وتحرک برای شروع یک زندگی نو.هدف می تونه یه تلنگرباشه البته تلنگریه چیزدرونی هست ولی خب این تلنگربه فردباعث حرکت وجلوبرنده ی زندگی اوخواهدبود.
    هدف وانگیزه:
    به نظرمن اهداف وانگیزه میتونه مکمل کننده ی همدیگه باشه یعنی تاهدفی نباشه انگیزه ای وجودنداره وانگیزه ای نباشه به هدف نخواهیم رسیدولی گاهی اوقات هدف وجودداره ولی موقعیت وشرایط به گونه ای هست که مانع ازایجادانگیزه درفرد میشود
    مثلا یک فردی دوست داره دکتربشه ولی به خاطر بضاعت مالی این توانایی رونداره که درس بخونه واین انگیزه ی درس خوندنو ازش میگیره
    نظرمن براینه که تفکیک بین انگیزه وهدف فقط درمواردی خاص صورت میگیره
    مثالی که برای انگیزه وهدف می تونم بیارم:
    مثلا هدف من قبول شدن دریکی ازبهترین دانشگاه های کشور.انگیزه ام هم این خواهدبودکه بشینم درس بخونم تااینکه بتونم دردانشگاه قبول بشم این درس خوندن دردرون من شکل میگیره ودانشگاه درخارج هست که منوتشویق به درس خوندن میکنه تابه هدفم برسم
    ولی اگه من هدف داشته باشم وانگیزه ای نداشته باشم درنتیجه تلاشی درمن وجودنخواهدداشت ومن به هدفم نمیرسم.
    یاانگیزه ام قهرمان شدن درمسابقات وزنه برداریه پس هدفم بلندکردن وزنه است تابه قهرمانی برسم
    ولی بایدخیلی حواسمون جمع باشه که زیادغرق انگیزه هامون نشیم وگرنه مثل کسی میمونیم که توی باتلاق گل فرورفتیم وهرچی درجابزنیم ودست وپا...بیشترفرومیریم تابخایم خودمونونجات بدیم بایدحواسمون به هدف باشه تا بهش برسیم.
    اماهدف وروش:
    مثلا هدف یه رئیس جمهوراینه که کشورشوازتمام جهات علمی,جهادی,اقتصادی,
    فرهنگیو...تامین کنه اگه روشی روبه کاربگیره که باهدفش مغایرت داشته باشه مطمئنا اوضاع کشوربهم میریزه .پس هدف وروش بایدمثل نوک پیکان عمل کنندهدف به هرسوکه نشانه میره بایدروش هم به دنبال اون باشه
    یامثلایک پلیس هدفش ایجادامنیت وآرامش برای مردمه.
    روشی روکه به کارمیگیره برخوردبامتخلفین بایدباشه ولی اگه روششوعوض کنه وبیادهرکس که خلاف مقررات عمل میکنه به جای برخوردبامتخلفین ازاونهارشوه بگیره نه تنهابرقرارکننده ی امنیت نیست بلکه خودپلیس هم نقش یک شخصیت مخرب کننده رودرجامعه بازی میکنه واین باعث عدم امنیت درجامعه می شود.
    والسلام
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">