جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

تحلیلی سیاسی فرهنگی

جنبش مرصوص

خداوند در سوره صف می فرماید:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ

می خواهیم از مرصوصین شویم.
بنیان مرصوص یعنی بناهای پولادین

پیوندها

سوال اساسی

خوب دقت کنیم

با توجه به نظراتی که ارائه داده اید این سخن را مطرح می کنم

مطبی که در اینجا به آن می پردازیم یک مطلب ریشه ای و عمیق است که فهم آن بسیاری از مطالب حل می شود.

سوال اساسی این است که اهداف را چه چیز برای ما مشخص می نمایند؟

چرا همه بد بین بودیم ؟ شاید برخی از کسانی که جدا شدند به این خاطر بوده که به اهداف مطرح شده نقد داشتند.

توجه کنید

الان دو بحث مطرح شد

 اول چه چیز اهداف را مشخص می نمایند؟

دوم چرا برخی با نفهمیدن اهداف اردو را دچار مشکل می نمایند؟

مرحوم صفایی به سوال اول اینگونه پاسخ می دهد.

«هر هدفى را که مى‏خواهیم انتخاب کنیم، در رابطه با خودِ انسان تحقق پیدا مى‏کند. نقش و هدف آدمى، در رابطه با قدر و اندازه و ارزش اوست. سپس این هدف، مبناى طرح ریزى و نقشه ریزى او مى‏شود؛ چون هر طرحى از هدفش شروع مى‏شود «1» و هدف انسان در رابطه با اندازه و ارزشى است که از خود سراغ دارد، در رابطه با درکى است که از خود دارد.
اگر مى‏خواهى هدف کسى را عوض کنى، باید بینش او را نسبت به اندازه و قدرش، کم یا زیاد کنى و «قدر» هم، با «مقایسه‏ها» فهمیده مى‏شود. انسان در مقایسه خود با پدیده‏ها، تفاوت خود را با آنها مى‏بیند.»

یعنی ما تا تعریف درستی از خودمان نداشته باشیم تا حد و اندازه خود را نشناسیم ممکن است اهداف را بسیار جزئی و کم مطرح نماییم.

البته این حرف تناقضی با سخن یکی از شما نداشت که اما اهداف بلند مدت کوتاه مدت و... داریم

منظور من در تعریف اهداف است.

خلاصه اینکه اگر ما الان بخواهیم در مورد اهداف سخن بگوییم باید آگاهیی صحیح از خود داشته باشیم.

و این آگاهی صحیح را باید از دین بگیریم.

به خاطر همین امام سجاد علیه السلام در دعای بیستم صحیفه سجادیه می فرماید: اللَّهُمَّ بَلِّغْ بِایمانِى اکْمَلَ الْایمانِ ... وَ انْتَهِ بِنیَّتِى الى‏ احْسَنِ النِیَّاتِ وَ بِعَمَلِى الى‏ احْسَنِ الْاعْمالِ اللَّهُمَّ وَفِّرْ بلُطْفِکَ نِیَّتِى

یعنی خدایا در نیات به ما رشد بده در عمل هم به ما رشد بده.

حالا بچه ها چند تا سوال

۱- ما چقدر بر اساس ارزش انسانهاُ اهداف را مشخص کردایم؟

۲- سوال اساسی تر اینکه چقدر این اهداف رشد داشته است؟

منظورم را که می فهمید!!!

یعنی در این چند سال آیا اهداف و اعمال ما رشد داشته؟

ما پیش رفت کرده ایم یا.......؟

اگه ما بتوانیم یه هدف دینی کاربردی را بحث کنیم به نتایج خوبی می رسیم. حداقلش اینه که در باشگاه سپهریان جوان به درد ما می خورد.

 

  • محمد جواد ابراهیمی

نظرات  (۵)

منظورتون از ما سپهره؟
اگه آره که به نظر من تا اونجایی که توی تعریف سپهر میاد: "سازماندهی، پرورش، هدایت و رشد استعداد های جوانان" اهداف، اهدافِ والایی هستن. همین که توی سپهر سعی میشه بچه ها خودشون رو بشناسن یه کمکه که بتونن اهدافشون رو هم بشناسن وقتی اهدافشون رو پیدا کردن بازم سپهر کمکشون می کنه که هدفشون رو بزرگتر کنن و رشدش بدن همون طور که خودشون دارن رشد می کنن.
اینا شاید موقع پیاده شدن و اجرا کمی متفاوت تر پیاده شه ولی به هر حال اهداف ایناست و سپهر هم باید برای نزدیک شدن اجراییات به این اهداف تلاش کنه!
اینکه تا حالا چقدر رشد داشته اگه بخوایم کلی نظر بدیم بنظرم رشد قابل قبولی داشته ولی پتانسیل سپهر خیلی بیشتر از اینهاست و با کمی دقت و سازماندهی درست تر خیلی بیشتر می تونه به اهدافش نزدیک بشه. همون طور که امسال توی اردوها تقریبا تونست. هر سال بهبود اردوها نسبت بخه قبل بیشتر احساس می شه.
به نظر من لا اقل اردوی امسال با سالهای قبل کلی فرق داشت. مسائل ریزی که قبلا اهمیت داده نمی شود و توی این اردوها رعایت شد خیلی به چشم می اومد.
ولی احساس می کنم سپهر داره دچار مشکلات تئوریکال میشه! یعنی یه جورایی داره روی تعریف کار می کنه تا روی بچه ها! کارهای دلی داره یه کم کم رنگ تر میشه! می ترسیم توی آینده بشه چیزی مثل طرح ولایت و بسیج و اینا که فقط اسمه و اردو! نمی دونم!امیدوارم که من اشتباه کرده باشم!
سلام
با عرض پوزش جهت تاخیر!
واما ارزش انسان!انسان ارزش والایی داره تا اونجایی که می تونه اشرف مخلوقات باشه ومقامش از فرشته هام بالاتر بره و خدا بگه که ای انسان همه چیز و برای تو آفریدم وتو رو برای خودم!ولی متاسفانه خیلی ازماها این مقام و درک نمی کنیم وبه دنبال اهداف پوچ هستیم!اگه انسان ارزش خودشو بشناسه ودرک کنه اهدافشم درخور شانش انتخاب می کنه!
روح انسان فنا ناپذیره وبعد از مرگ هم وجود داره پس اهداف ما نیز باید به وسعت ابدیت باشه!
و اما سپهر!با حرفای ریحانه موافقم .سپهر میخاد اهداف وسازمتندهی کنه وپرورش بده وبه مسیر اصلی هدایت کنه ولی دیگه رشد وتعالی با خود ماهاست!
بعضیا فکر میکنند سپهر مثل یه کارخونه کیکه! که مواد خام تحویل میگیره و محصول کامل بابسته بندی زیبا ارائه میده!
ولی سپهر جرقه هارو ایجاد میکنه وزمینه رو فراهم میکنه برای خوب بودن!
و از این نظر رشد خیلی خوبی داشته!
سلام
اگر بخواهیم آجر طرح دیگران نباشیم باید خودمان طراح باشیم. باید برای زندگی هدف بزرگی داشته باشیم .چون روح ما برخلاف جسم ما فنا ناپذیر است و به وسعت ابدیت! پس باید انتخاب و هدفمان نیز به بزرگی روحمان باشد! بعد از انتخاب هدف بزرگ باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنیم و با درک موقعیت ها بهترین موضع گیری را داشته باشیم واز کمترین امکانات بیشترین استفاده را ببریم (کوثر) آنگاه اگر به تکامل رسیدیم مرحله بعد از آن رشد می باشد!
چشمه برا ی جوشش به منبع غنی متصل است!
من همه اینا رو گفتم ولی هنوزم خودم راه وروش چشمه شدن رو بلد نیستم...!


جواب : خیلی خوشحالم از اینکه کتاب را مطالعه کردید و در اندیشه دینی شما جا باز کرده
باسلام باعرض پوزش به دلیل عدم دسترسی به اینترنت مجبورم دیرسربزنم.
راستش بیشترسوال خودم هم اینه که چی کارکنم آجرطرح دیگران نشم؟! ولی منی که تازه پاموگذاشتم توی دوران جوانی اینقدربرنامه های که دوروبرم هستندواسم جالب ودوست داشتنیه که دلم میخادتک تک برنامه های که دیگران طراح اون هستند توزندگیم داشته باشم ولی میدونیدخوبی ماجوناچیه؟اینکه هیچ وقت غرورمون اجازه نمیده بشیم آجرطرح دیگران !!!
به خاطرهمین خودمون میشیم طراح !!!ولی بااین تفاوت که یه طراح نابلدیم ومیزنیم همه کاسه کوزه هارومیشکنیم.
اگه قراره طرح آجرزندگی خودمونوبسازیم بایدیه طراح واقعی به تمام معناباشیم کاری کنیم که خودمون بشیم آجرطرح دیگران !(اشتباه نشه منظورم اینه که خودمااین توانایی روداشته باشیم که برای دیگران برنامه بچینیم!!)ولی رسیدن به این مرحله نیازمندزمانه... تابتونیم آگاهی پیداکنیم
واگه قراره که دیگران بهمون طرح بدندبهتراینه که خودمون باتفکروتعقل مسیروانتخاب کنیم به نظرمن ردشدن ازدست اندازهای جاده ی آسفالتی خیلی بهتراززدن به جاده خاکیه!!
باسلام به نظرمن هم بایدطراح خوبی بود وهم طرح های خوبوشناخت وازش استفاده کرد.طراح به معنای الگوبودن ولی الگوپذیریم همیشه بدنیست بلکه 1جاهای لازمه !!برای طراح بودن هم لازم نیست حتماکارخیلی بزرگی بکنی.یکی مثل آقای لولاچیان وآقای پازوکی و..میتونه وسپهر به این وسعت میشه طرحش
یکی هم مثل من عقید ه اش اینه که باچادری بودنش میشه طراح و الگوی بقیه ...امابازم لازمه ی طراح بودن شناخت خود واقعی انسان وارزشهاشه واینکه به عقایدش بادلیل پایبندباشه تااگه کسی ازش دلیل خواست توی جوابش نمونه....یاعلی مدد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">